Jump to content

MD2B som endrer turtall og kraft ved varm motor?

Slemmestad

Recommended Posts

Vet noen hva som kan være årsaken til følgende?:

Har en VP md2b i min Nidelv 24. Har nyere topper og sylindere. Motoren har vært ferskvannskjølt siste 2 år. Den starter lett og greit. Men når den har gått seg normalt varm i grei marsjfart har den begynt å uventet falle noe (variere) i turtall men den fortsetter å gå. Men hvis jeg så reduserer turtallet en del, er den meget vond å få opp igjen medmindre jeg setter gearet i fri- da tar den seg opp men ikke så umiddelbart som før. For å igjen få fremdrift må jeg da ruse motoren i fri og deretter slå inn gearet. Har separat gear/ gass. Men da går den merkelig greit (dvs bare greit ved marsjfart og da med små variasjoner i turtallet)

Undrer meg også over at den nå er vond å starte uten kaldstartknappen ved varm motor. Det var aldri noe problem tidligere. I tillegg undrer det meg at jeg synes jeg nå har mindre gråblå eksos farge enn før både ved oppstart og gange, mulig eksosen er sortere men ikke mye. Jeg oppfatter eksosen som renere enn før!

Trodde først at noe måtte være galt med sentrifugalregulatoren, men den virker OK, har åpnet luken og sjekket. Dieselfilteret er OK. Luftingen til tanken er OK. Kjølingen er OK. Motorromstemperaturen når riktignok ett maksimum på 68 grader, men det er som ifjor.

Problemet oppsto ved slutten av årets båtferie, og underholdt omgivelsene når vi skulle legge til på Akerøya og Lyngholmen. Ble nok oppfattet som skikkelige nybegynnere med mye motorturtall og liten fart. :crazy:

Det du beskriver kan ha mange årsaker. Det beste ville nok vært å kontakte en VP-forhandler av den seriøse sorten.

Funksjonen med mindre blå røyk nå enn tidligere indikerer kun at motoren forbrenner mindre motorolje. I utgangspunktet er den mindre slitt. Mer sort eksos indikerer at den får et hakk mer diesel enn hva den egentlig trenger, ikke noe å bry seg om hvis det bare er lite grann.

Det du beskriver kan ha følgede årsaker (blant flere):

Dieselpumpen (høtrykk) leverer ikke det den skal (der er umulig å sjekke dette ved 'å åpne lokket').

Diesel lavtrykkpumpe leverer ikke det den skal (blir for lavt matetrykk og -mengde til høytrykkpumpen).

Luft i dieselen.

Dysene funker ikke som de skal.

Eksosventiler som henger.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...