Jump to content

Volvo Penta AQ151 og olje forbruk?

rex

Recommended Posts

Er et noen som kan forklare hvorfor min AQ151 har begynt å bruke en del olje. Det er snakk om ca. 4-5 L tur/retur Strømstad. Den ryker ikke og det dannes ikke oljefilm bak ved drevet.

Så her trenger jeg litt hjelp om hva det kan være.

Den er forøvrig en -87mod. og står i en Draco.

:confused:

Tipper det kan være en defekt i oljekjøleren din. De har en svakhet at de korroderer innvendig. Dette kan resultere i at oljen blir ført over i kjølevannet og ut med eksosen. Dette vil ikke synes på noen måter annet enn at olje forsvinner.

Har noe gode tips videre der om det er dette som er problemet. Start med å skru den ut (blir litt klin desverre) og sjekk flensene på kjøleregisteret. Vil tippe disse har korrodert, sprekt eller er helt sprøe. Dette kan repareres for en billig penge.

Det er enklere å løsne slangen som går inn på eksosbendet og se om det finnes olje der. Eller en zink-plugg eller bare et endelokk på oljekjøleren.

Etter hva jeg kan huske, så går det ikke noen slange inn på eksosmanifoild, men et rør. Røret er festet kun i manifoild med 2 skruet og ingen i oljekøleren. På min motor så var denne "krøkkete" å fjerne, men så hadde jeg også veldig dårlig plass på den siden av motoren.

4 liter olje tur retur Str.stad, det kommer naturligvis an på hvor man starter fra, virker svært mye. Det er vel kanskje mer enn hva man burde anta at en motor bruker på en normal sommersesong. Hvis så mye olje forsvinner ut via sjøvannskretsen ville jeg antatt at man ville fått olje på vannet. Spesielt hvis man lar motoren gå noen minutter på hurtig tomgang mens den ligger fortøyd.

Takk for tipsene!

Turen gikk tur/retur Tønsberg - Strømstad.

Er det slik at oljen ikke lekker ut av oljekjøleren før jeg har høyt turtall på motoren?

Er det flere tips så tar jeg det imot med takk.

Skal ta en titt på de allerede nemte stedene før båten skal opp.

Høres mye ut, men kan det være at oljen forsvinner i veivhusutluftingen og at denne går til innsuget. Oljen forbrennes og er borte vekk... :confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Høres mye ut, men kan det være at oljen forsvinner i veivhusutluftingen og at denne går til innsuget. Oljen forbrennes og er borte vekk...

Høres ut som et ordentelig "blårøyk". Med 4 liter på den turen burde du kunne "vri" opp flagget for olje etter tur.

Skulle det komme olje opp gjennom veivhusventilasjonen, så må det være enormt mye olje på motoren, eller montert opp ned noe jeg finner lite trolig. :flag:

Kunne ikke finne rester av olje i manifoilen, hvor blir det av da???

Dette ser du ikke. Er stor gjennomstrømning i manifoilden og lite olje vil feste seg. Kan ikke tro det er mulig å se dette i det hele tatt, men du burde kunne få en indikasjon i vannet rundt båten. Rus motoren på tomgang litt og se om du får oljeskjolder i vannet. Kanskje du har en del olje på hekken også? Redigert av Larspo (see edit history)

Hvis det er veivhusventilasjonen og det blåser så mye inn i forgasseren vil den gå svært dårlig spes. på tomgang! med så mye oljedamp tviler jeg på at du hadde kjørt så langt for da hadde den fusket ganske mye ! er veivhusvent.lagt ut eller ikke til forgasser burde du se/lukte det......

her forsvinner det garantert ut med eksosen enten via kjølevannet pga lekkasje fks i oljekjøler eller at den er så sliten at den forbrenner men det tviler jeg på med den mengden! i tillegg til å bytte til nye o-ringer smør på høytemp.cilicon gamle ting blir sjelden tett så jeg pleier alltid ha på litt, da blir det garantert tett! Husk å gjør rent nøye :cheers::cool:

Redigert av jab (see edit history)
  • 16 år senere...

Resirkulerer en veldig gammel tråd her, men kan se ut til at jeg har samme problem. Bruker ganske mye olje på en AQ151A, kan ikke registrere at motoren ryker og innsugsboks og flammestoppere er knusktørre så olja forsvinner ikke gjennom veivhuse, altså bør ringene være i god stand. Tørt og fint under motoren også, så direkte lekkasje er eliminert. Lekkasje gjennom ventilstyringer er en mulighet, men da burde jeg sett at den ryker.

Er det så enkelt som skaffe to 55x3mm O-ringer i passende materiale (HNBR?), plukke fra hverandre oljekjøleren og skifte dem ut - hvis selve varmeveksleren ser bra ut? Olje er klar og fin uten antydning til cappucino, så det bør ikke være hull i metallet. En pakning som gir etter for trykk vil forklare problemet.

Du kan jo starte med å skru ut tennpluggene og sjekke de.
Er de helt nedsotet, så forbrenner den olje.
Ta av luftfilterboksen, og sjekk veivhusventilasjonen. 
Det vil være tydelig.
Det er en gammel motor, så at den bruker olje er ikke så rart.
Men at den bruker så mye, er ikke bra.

For å gjøre en kort historie lang, hadde med meg en pluggnøkkel ned i båten i forrige uke, men selvfølgelig ikke egnet til formålet siden det var en sånn med T-håndtak og pluggene sitter for dypt og for godt til at jeg fikk løsnet dem med den. Har selvfølgelig riktig type liggende også, men kom ikke på hvor den lå før nå i helga. Meeen, jeg la merke til at peilepinnen sto en cm ut, hadde jeg ikke satt den på plass igjen da jeg peila sist? Satt den på plass igjen og tok en liten tur, jammen var den ikke ute igjen.

Så PCVen er definitivt tett. Tror ikke det er mye blow-by på den motoren for det er ikke grisete rundt peilepinnen heller, men man får ta problemene etterhvert som de identifiseres. Ser ut til å være enkelt nok å rengjøre, og bør være mulig å komme til uten å måtte demontere for mye også. Yoga blir det uansett hva man skal gjøre på den motoren.

Status etter pluggbytte: den brenner ikke olja. Ingen tegn til det på pluggene. Mistenkte også at veivhusventilasjonen var tett, så forsøkte å komme til oljeavskilleren. Kom ikke i mål med det, så da måtte man tenke litt. Kontrollerte at slangen var åpen, visuell inspeksjon av utløpet fra oljeavskilleren viste ingen tegn til avleiringer. Blåste i slangen med peilepinnen ute - full gjennomstrømning. Med peilepinnen i - forventet ballongeffekt observert, luft gikk inn og kom ut igjen det øyeblikket jeg slapp trykket. Deilig smak! :giggle:

Så da er vel konklusjonen at eneste gjenstående mulighet må være oljekjøleren. Det er ikke olje i kjølevæska, ei heller på og rundt motoren. Med de mengdene vi snakker om (en drøy liter hver vei Sandefjord - Engelsviken i helga) må den forsvinne overbord.

Kommer peilepinnen opp av hullet, så må det være trykk i bunnpannen under gange. Om jeg ikke husker feil, så har den motoren en 'kondenserboks' på siden av motorblokken. 

Og enig i at om ikke reduksjon av motorolje havner inni båten, så havner den på utsiden. 

Oljeavskilleren eller "kondenserboksen" som du kaller den kan jo ha hatt en tetting som forsvant da jeg blåste i slangen opp til innsugsboksen, er jo enig at det at peilepinnen kommer ut tyder på underkompresjon. Kommer liksom ikke på noen annen grunn til at den skal komme ut. Men det var svært lite  motstand å spore i åndninga som sagt. Mystisk...

Når bare O-ringsettet ankommer får jeg gå løs på oljekjøleren.

• 2 uker senere...

Fikk endelig o-ringsettet i posten på fredag, så på tide å ta tyren ved hornene. Tydelige spor etter olje på vannsiden av oljekjøleren, som nok ikke hadde fått noe TLC på en stund.

IMG_3429.jpeg.cc66ecc927a47c1062b61d6aa72a2b57.jpeg

Prøvetur i går kveld indikerer at problemet er løst, men time vill sjåvv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...