wilma Startet 26.August.2006 Del på Facebook Startet 26.August.2006 (redigert) Overtar en Yamarin 4220 98 modell m\ 6 hk yamaha i disse dager. Årsaken til dette er at båten følger med en hytte vi har kjøpt. Har lyst til å gå til anskaffelse av en noe større motor, og har funnet ut at maks/ anbefalt motor til denne ser ut til å være 15 hk. Men, skulle jeg komme over en 20-25 hk motor til en ok pris, blir det veldig galt å montere denne på båten da? Redigert 26.August.2006 av wilma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 Ser ikke helt den store faren med å gå opp fra 15 til 20 hk, selv om jeg ikke kjenner den båten spesifikt. (Forutsettes jo da at man kjører med fornuft da) Spesielt med litt last i båten syns jeg det er greit med litt ekstra krefter. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bitteliten Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 Det krever nok et ansvarlig bruk å gå over maks hk tall. Jeg tror kanskje først og fremst overplaning og ustabil gange ved høy fart er det du vil merke. SKal båten brukes av mange og kanskje også personer som er uerfarne med denne båten ville jeg vært forsiktig Ut ifra bildet ser jo ikke båten ut til å være noen racer akkurat - mer en landstedsbåt Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 27.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2006 Båten vil nok i de fleste tilfeller gå med 3-4 personer, kjølebag og det man ellers trenger for en badedagstur. Evt trekke ungene på vannski. Det, og at det iblant dukker opp rimeligere 20-25 hk enn 9.9/15 hk er årsaken til at jeg funderer på motor i denne størrelseorden. I motsetning til bildet vil ikke vår båt bli ført av barn. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 25 er vel mest aktuelt, da det ikke blir solgt svært mange 20-hestere... jeg ville i hvertfall utrustet båten med fjernstyring, da det er et "kvantesprang" mellom 9,9/15 og 25 på en lett båt. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Kenneth Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 Har selv brukt en slik båt en god del. Søstra mi hadde en i et par år. På den hadde hun en 15hk Yamaha. Farten var helt ok. Hvis jeg må gjette så vil jeg anta 18-20 knop, men dette må taes med en klype salt. Båten er lettplanende, og med 3 personer om bord tror jeg ikke du vil ha problemer med å få den i plan, men å trekke vannski med 15hk er nok bare å glemme. Med en 25 hk vil jeg tro det går å trekke opp en lett person. Jeg tror båten tåler 25 hk, men som det var sagt lenger oppe, så tror jeg at det er å anbefale ratt og fjernkontroll. En 25hk er mye tyngre å styre (og farligere å miste taket på) enn en 15hk. La oss få vite hva du bestemmer deg for, og gjerne hvor fornøyd du blir. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 28.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2006 Tar nok ikke noen avgjørelse før neste år, om det da ikke dukker opp et kjempetilbud. Det som ihvertfall er sikkert er at dagens 6hk skal byttes ut. Sitér dette innlegget Link to post
Vågen Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 Har kjørt ganske mye med denne båttypen med 20 HK uten rattastyring. Ingen problem, men båten er ekstremt lettplanende, så med 3-4 "vanlige" personer er nok 15 HK tilstrekkelig. Vannskikjøring er nok ikke mulig da, unntatt med de yngste i familien - kjørte mye vannski i gamle dager med GH14 og 15 HK. Da måtte vi starte fra brygga og båten måtte ha litt forsprang, slik at vi ble rykket opp. Tror også det er tillatt med større motor med rattstyring, men det vil jo importøren kunne svare på. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 3.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2006 Skal jeg ha kort eller lang stamme til denne båten? Har ikke overtatt den ennå, så har ikke selv fått sjekket? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Her tror jeg du må måle båten eller se på den motoren du har; mener at den har blitt levert med begge akterspeilhøyder. Er denne mer enn 440mm i fra festeplatens (På båten) anleggspunkt i mot motorklaven og ned til bunnen av båten, skal du ha lang stamme. Du kan også måle dette på motoren, da i fra klaven og ned til kavitasjonsplaten. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
wilma Svart 13.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2006 Var i Risør forrige helg og overtok hytte og båt. Den så i høyeste grad ut til å skulle ha kort stamme, en telefon til importør bekreftet også hvordan det kunne fastslås. Hvis akterspeilet ikke gikk lenger ned enn 5-6 cm i forhold til ripa på båten skulle den har lang stamme. Akterspeilet mitt går mye lenger ned. Dro over fra Øysang til Risør i knall vær for å handle. Fikk til og med oss kåringen av Risør kaka på brygga. . Men kombinasjonen 6 hk og to voksne, to barn + en liten terrier ga ikke det helt store fartskicket. . Skal i hvert fall sette på en 9,9 (15 hk) neste år. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Men kombinasjonen 6 hk og to voksne, to barn + en liten terrier ga ikke det helt store fartskicket. . Skal i hvert fall sette på en 9,9 (15 hk) neste år. Ville vurdert sterkt en 25hp jeg, da planer den med dere og evt drar deg på vannski, skulle du synes den går for raskt for barna er det bare å sperre spjeldet på forgasser slik at de ikke oppnår full gass , da har du i tillegg mulighet til å benytte den til lek selv og. Yamarin er veldig sjøsikker båt så ser ingen problemer med litt mere pulver. Har kjørt mye båter med for stor motor utifra fabrikats anbefalinger noe som alltid er posetivt bruksmessig etter min mening, Anbefalingen er lagt langt under hva båten klarer maks (stor sikkerhetsmargin) så velger alltid større motor enn anbefaling da det funker best Eks Gh 14 maks 28hp men kjørt med 85hp funket bra men best med 40-50hp Gh 11 var vel anbefalt 15hp men funket best med 30hp Yamarin 5910 anbefalt rundt 150hp kjørt med 225hp funker best . Båten min nå levert med 140hp vp kjører med 425hp mercruiser, funker veldig bra.(21-22fot) 10fot with er vel anbefalt rundt 10hp funker best med 25hp(til lek) Har quicksilver 340R rib med 25 som anbefalt nå, for spett, skal ha 40 eller 50hp på den (de fleste jeg har sett til salgs har 40 hp). Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 29.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2006 Kom til å tenke på en ting. Hvis jeg går til anskaffelse av en 20 eller 25 hk, hva med vekten? Skiller det mange kg mellom en 15 og en 25 hk? Forutsetter at motorene er like, dvs snorstart, 2 sylindere osv. Mest aktuelt er vel motorer fra midten av 90 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.September.2006 Del på Facebook Svart 29.September.2006 Jeg tror svaret i all enkelhet er, ja! Kjøpte selv en 18hk Tohatsu for det er den største motoren du får kjøpt, tror jeg, med en vekt som er nogenlunde håndterbar for en vanlig dødelig med litt ryggproblemer! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Espen C Svart 29.September.2006 Del på Facebook Svart 29.September.2006 (redigert) Man må vel kansje også tenke på hva som hender vist det skjer en ulykke med en båt som har en større motor en det den er godkjent for, kan da tenke meg at forsikringsselskapene ikke vil utbetale noe som helst og det kan bli dyrt med tanke på at det kansje er store skader på en annen båt. Redigert 29.September.2006 av Espentc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.