Jump to content

Bravo 3X: Hvilken propell ved 20% effektøkning?


Teerex

Recommended Posts

Har Merc. D-tronic 4,2 L 250 hk (225 ahk), som da etter planen skal chippes (dvs omprogrammeres) til 300 hk (270 ahk). Har 20P propeller. Båt: passe tung Windy 27, toppfart nå ca 29 knop.

 

Hva kan være den rette propell (duo-propellsett) å skifte til ? 22P, 22P Cupped eller 24P ?

Uansett er det jo bedre å ha et halvt nr for liten enn et halvt nr for stor så 24P er kanskje i overkant...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

God morgen :-)

Jeg har ikke noe med det, men er du sikker på at du vil chippe motoren din? Toppfart på 29 tilsier at du marsjer på 24-25 og mer enn det kan bli slitsomt med såpass mye båt i fjorden, eller det krever at du er på store omeråder med mye plass...

I tillegg er motoren din brukt og har slitt seg til " i sitt mønster" mhp klaringer osv og å herje med det kan fort bli dyrt. Vanligvis er det bilmotorer som chippes og de har et helt annet effektuttaksmønster. Masse power for å få bilen 0-100 (tar 5-10 sek) og så ned til "rullemodus" som er 10% effekt? En båtmotor går for fulle mugger nesten hele tiden. Hva skjer f.eks med temperaturen? Med såpass effektøkning som 50 HK blir det over 100HK ekstra i ren varme som skal bort. 80KW er mye. Klarer varmeveksleren din det? Klarer vannpumper m.m den på kjenningen? Jeg ville ikke risikert en motor som går som den skal og får båten din opp i såpass fart. Hvis du raser motoren din snakker vi fort 150K for en ny brukt motor.

Bruk den motoren du har i den båten du har (som forøvrig er en fin båt). Skal du ha mer pulver, kjøp noe annet :-)

 

Uansett: hvis du skal beregne propell ringer du nærmeste Mercruiser verksted og oppgir båtvekt ferielastet og utvekslingen på drevet ditt og maks rpm. Om nødvendig betaler du for den 1/2 timen det tar å gjøre det. De beregner da hva slags propeller du skal ha. I mitt tilfelle stemte det perfekt.

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Joda joda, her skal det chippes :lol: Men takk for varm omtanke allikevel.

 

1. Motoren er nå i småbiter, og får installert bl.a. ny veiv, nye lagre, stempelringer m.m. og alt blir kontrollert og sjekket slik at den skal være i fin form (har gått 700 timer).

 

2. Samme motor blir/ble levert i 270, 300 og 320 hk utgave (den største har vel riktignok utvidet kjølekapasitet osv.) 320-hesteren kan forøvrig chippes til 370 hk.

Min -98-modell 250 hk kom i 2002 som 300-hk versjon. Skal forøvrig sjekke med delekatalogen om noen vesentlige komponenter er endret. Hadde aldri noen temperaturproblemer på min.

 

3. Det er litt spennende å gamble :eek:

 

4. Jeg føler at 30-knops grensen er til for å sprenges. Skal også preparere min skrukkete bunn så den blir glatt og fin. Marsjfart på 30 knop er vel ikke innafor rekkevidde uansett uten motorbytte men båten er jo veritasgodkjent for 450 hk (2x225) og trives best i over 30 knop så singel 250 hk (eller 225 ahk) er nesten litt fornærmende mot skroget :lol:

 

(Det finnes jo slike båter med singel 160 hk AQD40B instalasjon og det MÅ jo være i svakeste laget. Holdt på å kjøpe en slik selv men den glapp fra meg heldigvis.)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...