Jump to content

Bytte fra bensin til diesel i Bayliner 2955

Baatlaus

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt en Bayliner 2955 fra USA som ankommer i disse dager. Planen er å bytte ut de eksisterende 5 liters MerCruiser motorene med diesel.

Dette er jo en forholdsvis stor båt med tanke på sine 335cm bredde og 3,6 tonn totalvekt.

Hvor mye kan jeg spare på forbruket ved å bytte, vil det i det hele tatt lønne seg? Mercruiserne som sitter der i dag har få gangtimer og ser meget bra ut.

Hva må jeg ha for å beholde en pen cruising fart?

Bør jeg bygge om til 1 motor?

Og, kan jeg benytte meg av eksisterende Bravo 1 drev?

På forhånd takk!

Jardar :crazy:

ahh... dårlig formulert, men har to Mercruiser 5,0 LX 98mod liggende på pall i hagen som var tiltenkt skuta, helt til spørsmålet diesel kom opp når båten begynte å nærme seg norsk farvann.

Skulle derfor ikke være noe problem med CE godkjenningen, men er som sagt litt fysen på diesel om ikke kostnaden og støyen overdøver lysten... spennende med tilbakemeldinger!

Har betalt Hk avgift på dine bensin-motorer så ville jeg nok satt disse i båten , men har du ikke det så kan du jo vurdere og sette inn 2 stk diesel-maskiner men dette vil jo koste litt :wink:

Hvis dine motorer er ferskvannkjølt så er det mulig og få igjen en grei sum for disse , hvis ikke så kan du ikke forvente att du får igjen så mye for dem .

Det er ikke timene som tar livet av motorene men rust i kjølekanaler .

Ca levetid på en saltvannskjølt v8 motor er 10 år :sad:

Hvis du vil bygge om til en motor så bør du kjenne noen som kan hjelpe deg for dette er mye jobb.og setter du det bort så koster mange penger , hvis du finner noen som vil ta på seg denne jobben .

disse v8er dieselene http://www.marinediesel.nu/ er "hot swappable" med bensinmotorene du har - plug-in - plug-out og passer rett på motorfester/drev/elektrisk/eksos og det eneste som behøver modifiseres er drivstoffsystemet = minimalt samt andre propeller.

forutsetter at du ikke har alpha drev.

2 stk 170 hk NA sikrer lavt drivstofforbruk og lang levetid.

vekten er omtrent som de motorene du har - no fuzz - tur og kjør - hvis du likevel skal kaste bort penger på dieseler.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Skal du først bytte til diesel så ville jeg vurdert evt annenhåndsverdi. Dersom du ser for deg at du vil bytte båt om noen år ville jeg valgt en kjent motor og ikke motor nevnt i innlegget over. En nyere Volvo eller Yanmar gir god brukt verdi på båten mens en eller annen lurium marinisering av V8 diesel klinger ikke like bra når du skal selge.

Dersom du bygger deg båt som du har tenkt å slite ut selv betyr riktig nok ikke dette noe..........men hvem gjør vell det. Vi får vell alle lyst til å bytte etter noen år. :wink:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

hummermotorene er greie nok og mariniseringen er vesentlig oppgradert, dessuten:

- antagelig mye billigere i innkjøp

- v-e-s-e-n-t-l-i-g billigere installasjon

- v-e-s-e-n-t-l-i-g billigere vedlikehold

- perfekt match til transom.

bare for å nevne noe så det går nok greit i hop økonomisk ser du.

Liker tankene dine and. bensin vs. diesel The Scrutinizer...

En båt fortjener kanskje god deilig lyd fra v8èrne og uten all den forbanna diesel røyken! :)

Tror jeg heller mer og mer imot mine MerCruiser motorer som fremkomstmiddel.

Levetiden på disse tror jeg er lenger enn ti år pga. sinkanode systemet som er på denne motoren. Ingen synlig rust, hverken i manifoiler eller på utsiden, kun bittelitt i et sår på thermostathuset.

Regner med at båten skal fungere som et springbrett mot noe større, dyrere og nyere etter hvert så kanskje like greit å få skuta i strekk og kose meg ombord noen år med noe høyere drivstoffutgifter enn å ta opp lån for å handle inn diesel.

Båt uten lån er som en god erreksjon... -HERLIG!

det var akkurat slik jeg vurderte det selv og sparte minst 170 000 antagelig nærmere 250 000 eller mer (om jeg skulle hatt noen til å bygge om båte til å passe med diesel - alt verdi av unødvendig egeninnsats) på å velge bensinmotor og - med riktig plassreing/forrentning av disse Kr. dekker man mye av drivstoffbudsjettet pr år på avkastningen.

dersom det på død og liv er en fremtidig kjøper som ønsker seg diesel i båten er det bare å smette inn en "plug and play" diesel men,...

dersom man som potensiell kjøper SKAL ha diesel - etter å ha prøvet båten med bensinmotor skal man være "die-hard" dieselenthusiast for å velge dieselløsning.

noen (total) økonomiske/tekniske grunner for å velge diesel finnes i hverfall ikke.

dette gjelder selvsagt først og fremst om de eksisterende bensinmotorene er i rimelig bra stand slik at "fiklekostadene" ikke nærmer seg ny motor.

Båt uten lån er som en god erreksjon... -HERLIG!

den skriver jeg lett under på...

hilsen,

mr. "GoodBar" alias

"Steve Stake" Alias

"Stein Hard"...... :yesnod:

Det er kanskje greiere med bensin der i sør, men her i nord er det jo slik at om man skal på en ferietur med båten så er det jo en fordel med diesel da man:

1. Kan kjøre adskillig flere timer pr. tank.

2. Dieselfyllingspumper er vesentlig lettere å finne en bensin ditto.

3. Det med det psykologiske i å farte rundt i en liten båt på sjøen med mange hundre liter eksplosiv bensin under dørken er jo en tredje grunn :diving:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

det brenner/eksploderer likevel flere dieselbåter på år enn bensin jfr forsikringsselskapene og, med riktig ettersyn er bensinbåter sikrere enn dieselbåter.

og, regnestykket mht totalkostnad bensin/diesel går aldri i hop til fordel for diesel til fritidsbruk.

Tja vel.. hmm, kanskje det er flere dieselbåter enn bensinbåter i den klassen vi snakker om da, og at folk slurver mere med dieselholdet sitt ?

Men at bensin er sikrere enn diesel dersom begge er godt vedlikeholdt ? :eek:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Men at bensin er sikrere enn diesel dersom begge er godt vedlikeholdt ? :eek:

Hmmm..............ja enig. Slike uttaleslser er det vanskelig å ta seriøst. Jeg vurderer selv bensinmotor men erkjenner selvølgelig at diesel er et bedre valg, men desverre dyrere. Man må ikke forsvare det valget en selv har gjort for en hver pris. Valgene blir alltid et kompromiss og det en selv har valgt er aldri best i alt.

Det er desverre noen som er så opptatt av argumentere egen sak at de glemmer å forholde seg til fakta.

Ja hovedforskjellen er nettopp drivstoffet. Bensin er mye mer lett antennelig enn diesel og om ikke det var gale nok så er gassen fra bensinen eksplosiv.

Det er dette som utgjør økt risiko med bensinmotor ikke motor konstruksjonen som sådan.

Det er fordeler og ulemper med begge deler. Hadde man ikke behøvd å ta hensyn til hva ting koster hadde vi sikkert kjørt med moderne dieselmotorer alle mann. Slik er det dessverre ikke, og jeg tror sjelden det lønner seg å bytte ut gode bensinmotorer med diesel på en fritidsbåt. Med hensyn til sikkerheten er det vedlikeholdet som er avgjørende. Bensin antennes lettere, men diesel brenner desto bedre når det først har tatt fyr. Jeg pleier for eksempel ikke å røyke mens jeg bunkrer.... Alltid en titt og en sniff i motorrommet før start og bruk av avtrekksvifte. Slanger byttes selvfølgelig før man finner sprekker. Dette hadde jeg garantert gjort om jeg hadde hatt dieselmotor også!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...