Jump to content

Båtulykke ved Småskjæra s. av Kaholmen

olews

Recommended Posts

Skummelt å spekulere men når det skjedde kl 0115 natt til søndag rett i nærheten av en konsert er det lett å tenke seg et hendelsesforløp. Leste et eller annet sted at det var en 21 fots RIB med dobbeltinstallasjon. Virker som en rask farkost. Forferdelig trist; igjen spekulerer jeg, men en kan tenke seg en tøffing som skal vise seg for folka han har med i båten. Resultatet er flere drepte og flere hardt skadde, f**n ta at ikke folk kan bruke hue!!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg tror ikke det har noen hensikt å spekulere i hva som har vært årsaken til ulykken. Så langt melder mediene om at det har vært høy fart, og de som er kjent med området et at det er mer enn skjær og grunner som gjør at området er særskilt merket på sjøkartet. Politiet melder at seks av de åtte i båten var fra Drøbak.

Trist sak :nonod:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Fryktelig trist dette her.

Eneste skjæret jeg kjenner til her er omtrent midtfjors og er en del av jeteen, mener å huske at det er en rød staka på utsiden av skjæret. Er det der de gikk på?

her er bildet fra VG

Posted Image

Nå leste jeg i Dagbladet at båten kom fra Hurum sida. Her er et kartutsnitt som viser at det er svært lite å navigere etter på natta. Med det mener jeg ingen fyr eller bøyer med lys som angir sikker kurs. Mulig at lysbøya utenfor Drøbak er synlig.

Posted Image

Mer detaljert kart

Posted Image

Fryktelig trist dette her.

Eneste skjæret jeg kjenner til her er omtrent midtfjors og er en del av jeteen, mener å huske at det er en grønn staka på utsiden av skjæret. Er det der de gikk på?

På utsiden av skjæra, altså østsiden er det en rød stake.

Posisjonen til Småskjæra er: 59°39'55"N, 010°36'43"E.

Jeg vil for øvrig oppfordre alle til å la spekulasjoner om årsak være, dette er en meget tragisk hendelse.

Føreren av båten var i følge venner edru kun kort tid tidligere, så vi får vel regne med at han fortsatt var det.

Redigert av Anonym (see edit history)

Jeg vil for øvrig oppfordre alle til å la spekulasjoner om årsak være, dette er en meget tragisk hendelse.

Ingen har interesse i å spekulere om årsaker her. Nå føler vi bare med de som har mistet sine kjære. Politiet tar seg av kartleggingen av de faktiske forhold.

Sjøtummel hadde en grundig avis - linksamling til ulykken i en annen tråd:

Båten slengt 30 meter over skjæret (Aftenposten)

Tre personer omkom og flere ble skadet båtulykken i Oslo-fjorden i natt. Én person kjemper fortsatt for livet.

Tre døde i båtulykke (Dagbladet)

En båt med åtte personer kjørte på et skjær i Drøbaksundet. Tre omkom - én fortsatt livstruende skadet.

Båten gikk 30 meter opp på land (Dagbladet)

Tre drept i båtulykke ved Drøbak (TV2 Nettavisen)

Tre personer er drept og to andre livstruende skadd i en båtulykke utenfor Drøbak.

Tre omkommet etter båtulykke (VG)

Tre personer er døde mens to er kritisk skadet etter at en båt gikk på et skjær utenfor Drøbak.

Tre mistet livet i båtulykke (NRK)

Tre mennesker mistet livet, og to er livstruende skadd, etter at en båt gikk på skjær i høy fart ved Drøbak i natt.

(Denne saken har blitt oppdatert flere ganger etter hvert som nettavisene har oppdatert sine artikler.)

Hei.

Dette er en tragisk ulykke og jeg vil ikke spekulere i årsaken, men bare kommentere kartene som Bitteliten har lagt ut. De er vel ikke helt oppdatert? Sjeteen er utdypet nær Hurum hvor det har kommet opp to staker, som jeg mener det er lys på. Mener det også står ei lykt på sydspissen av Håøya. I tillegg var det rutebåttrafikk i området som gikk gjennom åpningen nord for Småskjæra.

mvh Knut Erik

Kartet er ikke oppdatert med de nye lyktene i sjeteen. Kartet er oppdatert pr februar 06. Jeg kjenner ikke til noen andre nye merker i det området. Den lykta på sydspissen av Håøya må vel være ganske ny den også da. Kan ikke si jeg har lagt merke til den - sist jeg var i farvannet var i midten av juni

Ulykken skjedde ikke ved jetteen men lenger ut og midt i Drøbaksundet. Her det det ingen merking utenom de stakene som står der. Ingen lys.

Dette er i området hvor vi ferdes ukentlig. Forferdelig trist. Fler ord er unødige.

Det var bekmørkt når ulykken skjedde. Normalt ligger vi i Sandspollen på denne tiden. Normalt lytter jeg på 16 -08- L2 og 77. Denne kvelden var vi hjemme.

Jeg dro forbi ulykkesstedet i morgentimene i dag på vei til Tønsberg. Ingeting tydet på at det hadde vært stor aktivitet der noen timer tidligere. Men tankene vil alltid gå mot det som skjedde der ute, ulykkesnatten. Tankene nå går til de som sitter igjen uten sine kjære. Trist.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Kommer man nordfra mot Småskjær vil skjærene være vanskelig å oppdage hvis man har Hurums østside i bakgrunnen. Dette KAN være årsaken, men jeg ønsker ikke å spekulere i dette. Som lokalkjent i område ville jeg kun komme med ovenstående forklaring.

Det står litt forskjellig i de respektive aviser.

OK! Da er det vanskelig å bedømme i hvilken retning han kom fra. Jeetten setter jo en sperring for han i store deler av løpet. Trolig går han over med god klaring også der.

Ifølge operativ uteleder Ronny Samuelsen var det åtte personer om bord i båten som braste inn i det beryktede Småskjær sør for Oscarsborg, midt mellom Drøbak og Hurum i Oslofjorden, fra nord. Dette melder nrk.

I andre tidligere tråder har vi spekulert som bare det, i denne er det plutselig fy fy å spekulere?

Saklige og begunnede spekulasjoner er vel helt ok? Vi trenger slike diskusjoner, til hjelp for skjerping, noe vi nok alle kan trenge i ny og ne.

For øvrig blir det helt feil etter min mening å skylde på mørket, eller farten. Er det mørkt tar man hensyn til det, er man ukjent finner en frem kart, har man drukket lar man en edru kjøre båten. Så langt jeg kan forstå er eneste formildende årsak at gassen på motorene eventuelt har hengt seg opp. Alt annet er førerfeil. Selv om dette er tragisk, selvsagt, må vi ikke bli så "veloppdragne" at vi ikke kan kalle en spade for en spade.

mvh

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Da skal den normalt gå gjennom åpningen i jetteen sør for Oscarsborg. Deretter dreier man sør-østover hvis man skal inn til båthavna som ligger midt i Drøbak. Dreier man for tidlig sørover vil man normalt oppdage en stake som varsler Småskjær. Ser man ikke den vil man gå mot Småskjær.

Normalt om natten vil lysene fra Drøbak tegne siluetter av Småskjær. Freier man for langt sør vil den svarte horisonten fra Hurums østside gjøre Småskjær mindre synlig.

Her er et lite utklipp fra NSSR's hjemmeside

RS ”Odd Fellow II” i Drøbak var først på stedet. RS ”Uni Oslofjord” ankom samtidig som redningshelikopteret.

- En forferdelig opplevelse, sa båtfører og redningsmann Fritz Fredriksen på RS ”Uni Oslofjord” etter at oppdraget var fullført ved seks tiden i dag morges. - På vei til ulykken ble vi tvunget til å gå med redusert fart for å unngå mørklagte båter underveis i åpent farvann.. – Opplevelsen av å vite at folk trenger livsnødvendig hjelp der sekundene teller, og samtidig måtte sette ned farten på grunn av mørklagte båter på tur i nattmørket, sitter fortsatt i kropp og sinn, sier Fredriksen. - Men synet som møtte oss da vi kom til ulykkesstedet overskygger alt, sier han.

Det var jo Hollenderseilasen lørdag, og det var lite vind - målgang på Filtvedt. Er folk dumme i hue eller? Gå uten lanterner midt på stupmørke natta i ett av norges mest trafikkerte farvann. Jeg er dypt sjokkert - rystet rett og slett. Og jeg håper disse båtførerne blir straffet

Det var jo Hollenderseilasen lørdag, og det var lite vind - målgang på Filtvedt. Er folk dumme i hue eller? Gå uten lanterner midt på stupmørke natta i ett av norges mest trafikkerte farvann. Jeg er dypt sjokkert - rystet rett og slett. Og jeg håper disse båtførerne blir straffet

Ja, etter eller annet er det. Tro det det kan dreie seg om litt av det samme fenoment så om å gå langs veien uten refleks. -Jeg ser jo bilen på lang avstand så da må jo han også se meg. Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Dere som er godt kjent i området:

jeg stusser litt på at det ikke er noen lykt på dette skjæret da det ligger midt i Drøbaksundet. Er det Filtvedt som angir sikker lei forbi dette skjæret eller er det fyret mellom Drøbak og Hvitsten som angir rett led?

Tok ut et kartsnitt

Posted Image

Noen som kan forklare hva de røde overettlyktene er til for? Er det innseiling til tankanlegget eller hjelpemidler for navigering i leden inn/ut Drøbaksundet?

Jeg er dypt sjokkert - rystet rett og slett. Og jeg håper disse båtførerne blir straffet

:yesnod: Idioter. De er overalt. De styrer verden :cryin:

Om ulykken: Det er neppe tvil om at det er navigatørfeil. "Ingen promille" iflg. en av avisene. Bedømt fra kartutsnittet lenger oppe er det sektorer å gå på som kunne ha forhindret ulykken. Så nå kommer vel den samme gamle debatten om båtførerprøve opp nok en gang ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...