Jump to content

Båtulykke ved Småskjæra s. av Kaholmen

olews

Recommended Posts

Hovedskipsleia ved ulykkesstedet ser ut til å bli markert av lyktene på n Kaholmen og Elle, samt lysbøye på Drøbakgrunnen

Kystverket er i ferd med å utbedre/endre merkingen rundt Drøbak. Men det er vel først og fremst fordi de har utdypet deler av leden og dermed gitt nyttetrafikken bedre plass.

mvh Knut Erik

Kartet er ikke oppdatert med de nye lyktene i sjeteen. Kartet er oppdatert pr februar 06. Jeg kjenner ikke til noen andre nye merker i det området. Den lykta på sydspissen av Håøya må vel være ganske ny den også da. Kan ikke si jeg har lagt merke til den - sist jeg var i farvannet var i midten av juni

Som ren informasjon:

Fant dette hos Kystverket, fra februar i år, når jeg lette etter noe annet.

Da leden ble åpne var merkingen ikke fullført. Merking i form av flytestaker var den midletidige løsningen, men ved utgangen av 2005 var de permanente merkene på plass.

Konstruksjonene som nå er på plass er moderne LED-lanterne med solceller, montert på betongfundament og søyler. I tillegg til disse er det satt ut flytestake på vestsiden av Storskjær, og to blinker med indirekte belysning og dagmerke (hurtigbåtmerker) på henholdsvis Bergsholmen og Håøytangen.

Det er godt å se at hukommelsen ikke er helt borte :-)

mvh Knut Erik

Cluet er vel at det uansett manglende lys, navigasjonsfeil, promille osv osv ikke er spesiellt lurt, lovelig eller trygt å kjøre i slike hastigheter i mørket. Det gjelder denne ulykken, ulykken i Mandal og vel også saken med han Thommesen fyren nede i Lillesand.

Selv om man hadde hatt topp kartplotter og stålkontroll på hvor man til en hver tid var kunne man like gjerne kjørt på en tømmerstokk, jolle uten lys eller noe annet med like alvorlig resultat. Blir derfor litt ulogisk på spekulere i hvorfor det skjedde. Kan være 1000 grunner til det. Men grunnen til at det gikk til helvete er uansett farten som ikke burde vært så høy i mørket.

De nye merkene av sjeteen på Hurumsida er mer enn godt synlige. Det er svære søyler av betong. De andre merkene har jeg ikke sett selv. Har lagt inn indikasjoner i et kartsnitt for å vise hvor de kan være (obs - dette er bare en skisse)

Nesten riktig. Blinke på Høytangen ligger mer øst, rett på tuppen. Flytestaken du har markert vest for Småskjæra. Det vest for Storskjær det ligger. Litt syd for kartutsnittet ditt. Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Sjøkabler. Trolig lite bra for helsen å droppe anker der. Om du skulle få "fast fisk" vil det nok bli lagt merke til. :wink: Lurer på om ikke dette er hovedforsyningen til denne delen av Akershus og deler av Østfold!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Det er sjøkabler. Hvorfor de er merket. Ikke vet jeg :-) Kanskje for å hindre oppankring/nødankring.

Jeg tenkte også på dette. Hvorfor røde lys på land der det er kabler? Sikkert for å hindre ankring, men jeg synes det var litt snålt jeg da.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Sjøkabler. Trolig lite bra for helsen å droppe anker der. Om du skulle få "fast fisk" vil det nok bli lagt merke til. :wink: Lurer på om ikke dette er hovedforsyningen til denne delen av Akershus og deler av Østfold!

Det er riktig. På Hurums vestside går kablene et stenkast oppe i veien. der jeg bor.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Uavhengig av denne ulykken:

Vi kan ikke forvente at alle øyer, skjær og skulpeskjær med stor ferdsel av småbåter skal merkes med lys om natten.

Selv etter svært tragiske forhold er det nødvendig å opprettholde at båtfører, enten dette er den ansvarlige ombord eller at manøvreringen er overlatt til andre, har ansvaret for ferdselen. Drøbaksundet representerer i likehet med mange andre farvann utfordringer som den ansvarlige ombord må kunne håndtere. Verken kartplotter, radar eller andre hjelpemidler ombord tar fra den ansvarlige denne oppgaven.

Det er svært sørgelig at den aktuelle ulykken har inntruffet med så alvorlige konsekvenser. Man må likevel besinne seg og ikke kreve at myndighetene skal merke denne leden mer enn andre leder. Drøbak-sundet har etter mitt skjønn fått en betydelig oppgradering i år. Jeg vil ikke spekulere i om dette skaper en form for trygghet for at farten kan økes.

I andre tidligere tråder har vi spekulert som bare det, i denne er det plutselig fy fy å spekulere?

Nei, det er ikke noe plutselig her. Selv om det etter andre hendelser raskt er postet spekulasjoner så betyr det ikke at det er ok med slikt i fremtiden. Det er selvsagt bare fint at det kommer en diskusjon om farvann, merking, værforhold og andre ting vi vet noenlunde sikkert. Spekulasjoner om hendelsesforløp og hva båtførere har gjort galt eller riktig bør derimot vente litt vi vet mer og vi kan skille mellom rykter og faktum.

Det som kommer klart fram av kartutsnittene Bitteliten har lagt ut er at farvannet er klart merket som et aktomhetsområde. Det er et vanskelig farvann, og det er til tider en del trafikk.

Sitatet Bitteliten trakk fram fra fra NSSRs hjemmeside er verd å legge merke til.

- På vei til ulykken ble vi tvunget til å gå med redusert fart for å unngå mørklagte båter underveis i åpent farvann.

God lokalkunnskap og kartplotter er til liten hjelp om natten når det i tillegg til tømmerstokker også er er folk som kjører uten lanterner. (Nå kan en ulykke gjøre at det dukker opp flere. Da et par båter i nærheten av min fikk behov for assistanse en natt for snart en måned siden dukket det opp en fyr i en liten jolle uten en eneste lanterne, og han gikk så nær han kunne for å få tatt bilder.)

Med hensyn til merking med lys har jeg ikke god nok kunnskap til å vurdere om det er tilstrekkelig merking i området ulykken skjedde. Ettersom dette er en del av skipsleia så er er det viktig å huske på at lykter først og fremst skal vise skipsleia. Uansett, den diskusjonen får fagfolket ta.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...