Jump to content

Båtulykke ved Småskjæra s. av Kaholmen

olews

Recommended Posts

jeg var i son kl 2400 da var ribben med de åtte personene i havnen uten lanterner, når de kjørte ut av son kjørte de i høy fart...! virket ikke som noen hadde drukket.

Dette er du sikker på? En venn av meg var på konserten å snakket med denne 17årige jenta siden de kjenner hverandre.. Det som er naturlig og tro da er jo at de kom fra oscarsborg og skulle inn i båthavna?

Edit: Dette var på begynnelsen av konserten, rett etter 21.00 iflg. han.

Redigert av paroa (see edit history)

Dersom kartploteren har påslått slepestrek kan man sånn omtrentlig se hvor ferden har gått. Dagens teknologi sier vel ingenting om farten?

Jo, det gjør den. Slepestreken er egentlig flere punkter, om de ikke står tett nok så tegnes det en strek imellom. Når men vet avstanden mellom punktene og hvor ofte et nytt punkt lagres, så vet man farten.

Jeg vet ikke hvor enkelt det er å hente det ut av plotteren, men det er nok mulig for de aller fleste modellene.

gerhard

Litt sunn fornuft tilsier jo også at farten har vært stor nok den.... man havner ikke 30m på land om man går med sikker fart....

Passerte dette ormrådet med Stauden II i går formiddag... Fant disse to portene som fører ut fra dette farvannet.. vi gikk på østsiden av Oscarsborg.. og den som er nærmest Hurumlandet var ikke inntegnet på det kartet som var i den plotteren jeg hadde ombord..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

En ting er skkert og det er at dette er en stor tragedie for de impliserte og forferdelig vondt for oss andre. Det er veldig vanskelig og gå i detaljer om hendelseforløpet for det blir endel gjetninger

men tragedien har skjedd og vi må vise medfølese for de impliserte.

Dette her er bare utrolig trist. :sad::sad::sad:

Mange kartplottere anvender flere opplysninger for hvert punkt som markeres på slepestrengen ("track") som ofte gjør det mulig å beregne ganske nøyaktig fart over grunn. Dette skjer også på noen kartplottere selv om slepestrengen er usynlig på selve kartplotterskjermen.

Jeetten setter jo en sperring for han i store deler av løpet. Trolig går han over med god klaring også der.

De fleste båter med hekkaggregat passerer ove jeetten ved rolig sjø, noe de absolutt ikke bør gjøre. Men jeg har sett flere gjøre det.

Og en slik RIB med overflatepropell går ivertfall over på høy hastighet, hvis de har gjort det.

Er folk dumme i hue eller? Gå uten lanterner midt på stupmørke natta i ett av norges mest trafikkerte farvann. Jeg er dypt sjokkert - rystet rett og slett. Og jeg håper disse båtførerne blir straffet

Om ikke dumme, så ivertfall ubetenksomme.

Og dette ryster ikke meg lengre etter hva jeg har sett folk gjøre.....

Hver kveld vi har vært ute etter mørkets frembrudd har vi sett hurtiggående båter i farvannet mellom Sætre og Drøbak, uten lanterner.

Og joller med rundtlysende lanterne ca 1 m over vannflaten er heller ikke så godt å se.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Kysverket kan vel neppe klandres fordi de ikke har rukket å merke Småskjær? Så vidt meg bekjent har Småskjær ligget på samme plass en årrekke...

Sånn sett kan man jo snu dette på hodet også å si at nettopp derfor burde de ha merket dette for lenge siden, for de har nok visst om skjæret

Poenget med at de nå merker det er den nye leden opå innsiden av småskjæra som blå åpnet for noen måneder siden.

Poenget med at de nå merker det er den nye leden opå innsiden av småskjæra som blå åpnet for noen måneder siden.

Den nye leden på innsiden (vestsiden) av Storskjær og Småskjær er jo faktisk også i dag forholdsvis godt merket, med rød og grønn lykt ved den nye åpningen i jeteen.

ja, de søylene ser man nok godt ja. Om jeg husker rett er det leden fra S opp mot åpningen i sjeteen som skal merkes

Posted Image

Men da vil det jo være viktigere med en bedre merking av Storskjær. Storskjær vil da ligge midt i leden, mens Småskjær ligger nesten rett øst for lyktene i jeteen.

Nå sier ikke Kystverket at det skal settes noe merke på Småskjæra, men at den røde bøyen skal bli tydligere, med lys. Det er altså leden som skal merkes bedre. Men sånt blir det jo ikke feite overskrifter av.Så i vanlig journalistisk tradisjon vrir de litt på det.

Fredsmonumentet på Småskjæra som bla. ordføreren i Frogn har jobbet for tror jeg ikke kommer. Om det krangler de for mye i Drøbak.

mvh Knut Erik

Fredsmonumentet er skrinlagt, til ordførerens store skuffelse. Skrinlagt blant annet fordi den ville kommet i veien for den kommende merkingen av leden. Om den skulle bli belyst nattestid ville den forstyrre og forvirre, om den var mørklagt ville man ha mulighet for å kjøre inn i en metallkonstruksjon, isteden for å pløye over holmen. (Fordi det er lite av andre viktige oppgaver å bruke tiden på i Frogn, prøver nå ordfører å få til Cruiceskipanløp i Drøbak).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...