Jump to content

Anbefaling / Tilstand på import båter?

RLWI

Recommended Posts

Jeg går og vurderer å kjøpe en ny båt igjen. Har for tiden en 2004 day cruiser, hadde tur båt tidligere men solgte denne da vi fikk familieøkning med ei lita rødhåret ei som var både høyt og lavt.

Ser litt inn på importert båt på nettet, men det som forundrer meg er at en god del av de USA båtene som tilbys er kanskje ikke av de som jeg vil kalle ”strøkne” båter. For meg ser det ut som det ofte har vært er et eller annet i forbindelse med skrog / vann skader osv, og dette må vel koste skjorta og få fikset hjemme visst en ikke kan utføre det selv ?

Er det noen som har anbefaling for eller i mot kjøp av USA båt fra nettet, bør en reise over dammen og se båten selv eller er kontraktene som tilbys fra leverandører på nettet så ”vanntette” at en kan stole på at båten en bestiller igjennom leverandør holder det de sier med henblikk på tilstand på skrog / interiør / motor / drev / CE merking ?

Det er båter av de ”strøkne” slaget også, men for meg virker det som der er lengre i mellom disse i forhold til det andre som tilbys. Siden det er båter av alle slag og ut i fra utdrag av tidligere emne nedenfor fra forumet så frykter jeg at en kan gå litt i fella her.

Så langt er ENESTE alternativent jeg har funnet amerikansk, dvs. Bayliner 3270/3288/3486. Hadde en telefon til et av importfirmaene (xxx) i går og de ga så slett inntrykk at nå vet jeg hvor jeg ikke skal kjøpe båt. Han begynte å krangle med meg om hvorfor båter skulle CE-merkes og hadde ingen aning om hvor mye det kostet. Jeg foreslo at det er vel en eller annen plass mellom 10.000 og 100.000 og da sa han at det kunnne godt være "...men det betyr jo ingenting på en båt til 700.000. Du må jo se hvilket potensiale der ligger i båten og da er det jo ingenting.". Nåja, for meg betyr forskjellen på 700.000 og 800.000 ganske mye......... I tillegg påstod han at den båten jeg spurte om nylig var kraftig nedsatt i pris men i annonsen til xxx kostet den 100.000 MINDRE for en måned siden (godt jeg lagret annonsen på min PC da).

RLWI

Redigert av RLWI (see edit history)

Det viktige må vel være at ingen handel er endelig før du har SETT båten med egne øyne; evt. at du har anledning til å trekke deg fra handelen dersom du ikke er fornøyd med det som blir levert.

En annen sak er selvsagt penger -- de bør ikke skifte hånd før levering, med mindre du har en eller annen form for sikkerhet hvis avtalen går i vasken. Evt. at det er et mindre depositum, at det står på særskilt konto el.l. Best av alt er naturligvis å stille garanti selv. Det koster givetvis et lille beløp, men kan spare deg for mye bryderi.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hei

Godt det er flere av oss som ikke helt har tatt skrekken av å importere båt, selv om de nye reglene har gjort meg søvnløs mer enn en natt.

Ce-merking, toll lager osv... Tror det er mange useriøse båt importører der ute! Har selv lett MYE på nettet og funnet båten annonsert på amerikanske nettsteder til 40 000 dollar, som har vært annonsert for 590 000 her, uten motorer. Det vil vel si litt om fortjeneste kontra kvalitet på båt vil jeg tro...

Mitt valg falt på en Bayliner 2955. Den er på vei "as we speak" (håper jeg) og ankommer Gøteborg snart.

Hadde i utgangspunktet planlagt en tur over dammen for å velge meg ut en båt men ble forklart fra mange hold at ting tok MYE tid der borte og at med godkjent krybbe, papirer i orden osv ville besøket mitt fort bli en mnd langt. Det har jeg hverken tid eller råd til... Brukte derfor en av de norske importørene på østlandet som hjelpemiddel og det ser sålangt veldig ryddig ut. Båten var klar til shipping på kaia i Fort Lauderdale for 3 uker siden og ankom Amsterdam tirsdag i forrige uke, regner med å hente den ca 15sept.

Oppdaterer deg gjerne på forventninger/inntrykk når båten ankommer Norge, og om den ikke havner på tolllager! :/

Lykke til med kjøp av Bayliner! :)

Redigert av Bayliner2955 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...