Jump to content

Straumaggregat frå Clas Ohlson

Sinten

Recommended Posts

Hei

Fekk den nye Clas Ohlson katalogen for eit par dagar sia og no har eg studert kvar einaste sie til punkt og prikke :wink: . Eit produkt som er nytt i år er eit bensindrevet straumaggregat, eller som det står i katalogen, elverk :lol: . Link

Synst ikkje prisen var så aller verst og eg kunne tenkt meg ein "straumkjelde" nede i naustet no medan eg pusser opp gamle båten. Men så står det om dette Clas Ohlson-aggregatet at det "Ikke er egnet for elektronisk utstyr". :confused: For meg høyres det like dumt ut som ein båt som ikkje tåler saltvatn :lol: .

Dette kan tolkast på to forskjellige måtar.

• Det skal ikkje brukast til datamaskiner og slike følsome apparat som krever jevn spenning heile tida.
  • Det skal ikkje brukast til anna enn sveiseapparat.
Kva er rett?

Er vel litt opptimistisk å spørje om erfaringar, men eg gjer det alikevel. :lol:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Det skal ikkje brukast til anna enn sveiseapparat. Kva er rett?

Kommer vel an på hvordan sveiseapparatet ditt er konstuert.

Om det har elektronikk som baserer reguleringen på vekselspenningens sinus-kurve/frekvens.

Elektronisk utstyr skal ha en så ren sinus kurve som mulig og stabil 50 eller 60 Hz.

Ville anbefalt en generator som har dette - så kan du benytte den til andre ting siden.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

For å stille spørsmålet mitt på ein anna måte, går det ann å bruke Clas Ohlson aggregatet til verktøy som drill, vinkelsliper, dremel, sirkelsag osb pluss ein lyskastar til arbeidslys. Det er dette eg kjem til å bruke det til. (ikkje alt samtidig nødvendigvis). Vert desse apparata rekna som elektronisk utstyr?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Du kan helt sikkert bruke det til dette Sinten, at de tar forbehold om elektronikk er fordi det kan være støy på strømmen det leverer.

Men om du kan bruke det til sveising er mer usikkert, disse kan ha en stor reaktiv komponent, dvs at strømmen ikke følger spenningen.

"simple" genreratorer leverer "uren" spenningskurve noe som gjør de uegnet til å drive elektroniske forbrukere og forburkere med ulineært strøtrekk (likeretterinnganger) .

"vanlige" forbrukere som håndverktøy osv er ikke like kritiiske og vil normalt ikke ha problemer med "billiggeneratorer!" så lenge man ikke har mer enn 60-70% last.

tåler nok relativ lite overlast - jfr startstrømmer på typisk 5x merkesstrøm for forbruker eller mer.

- Man bør også se litt på om man har mye el.verktøy med fullelektronisk styring. Dette er vanlig på merkevarer i dag, og jeg opplevde at min Elu høvel HH40EB fikk ujevn gange på et lånt, billig asynkron aggregat (3680W) - Men - til ditt bruk tror jeg det er greit; du må se på kost/bruk/nytte...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

joda - variasjoner finnes men det at den drar i gang vinkelsliperen er at den "gir" seg - dvs at spenningen dropper tilstrekkelig til å redusere strømmen.

en grei måte å løse dette på kan være å bruke en skjøteledning på 10-25 meter - den fungerer da som en "demper" og hjelper faktisk til å "redde" generatoren og dra maskineriet i gang via "mykstart".

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...