Jump to content

Volvo Penta 60-serien -- effekt/moment-kurver

Skipper Worse

Recommended Posts

Selv om disse steinknusermotorene for lengst er begynt å bli gamle, og av onde tunger betegnes som forhistoriske og utgått på dato; så sviver det flere av disse enn av de nymotens med overveldende effekt-uttak ...

MEN det har seg altså slik at jeg ikke har kurvene for mine TAMD 60 C. Ikke finner jeg dem på nettet, heller. Og jeg skulle gjerne hatt dem, for å etterprøve eget bruk av maskinene.

Så i håp om å kunne nyte godt av baatplassen.no's berømte kumulative fantastiske hukommelse og private arkiver, forespør jeg om noen har disse kurvene liggende noe sted.

Fremleggelse/innleggelse i dok. arkivet premieres.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Forskjellen er dels alder dels ytelse dvs. rated output som er 255 hk for C-modellen. Momentet er selvsagt også en del høyere. Dimensjoner etc. er de samme, forskjellen er i turboen og dieselpumpen og muligens kammen. Jeg visste forresten om disse spec sheets'ene, jeg har jo letet rundt omkring en stund -- forbandet irriterende at ikke C-modellen er tilgjengelig sammen med de andre.

du kan jo prøve å høre med sabb i bergen.... og innrømme at du er en angrende synder ;-) ...

fra spøk til volvo.

de lager vel vribare prop systemer til bruk på en mange typer motorer og det er vel ikke umulig at de har levert noen til "din" motor også og derav har kurvene for den.

har sett noen båter i havna - motor ukjent men skulle ikke forundre meg om det kan ha vært noen volvoer og - med strålende blanke hypermoderne sabb vriprop og gir:

Posted Image

http://www.sabb.no/CDA/ZonePg.aspx?parentzone=1&zone=37

gir vel betydlig bedre driftsøkonomi og i og med at motorene "alltid" kan arbeide på optimalt turtall.

skulle ikke forundre meg om de utfører service/vedlikehold på slike motorer og.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

på Boatdiesel.com finnes det et eget forum for

Volvo:60,61,62,63 Series

Jeg er trofast mot dette forumet - så jeg er ikke medlem og får ikke tilgang til emnene. En del av emnene har tittel som "heavy smoke" ol :lol:

Tror det koster USD 25 for ett års medlemskap

:nonod: Kun brukerhåndbok og den har jeg. Det er mulig at effekt- og momentkurvene for disse motorene er Cosmic Top Secret siden motorene er bygget ihht. NATO spesifikasjon fra den kalde krigen. I tilfelle krig skulle alle båter med 60-motorer mobiliseres i røkleggingsskvadronen. :lol:

Det er mulig at effekt- og momentkurvene for disse motorene er Cosmic Top Secret siden motorene er bygget ihht. NATO spesifikasjon fra den kalde krigen. I tilfelle krig skulle alle båter med 60-motorer mobiliseres i røkleggingsskvadronen. :lol:

Da inngår Christian Radich i mob flåten for den har TAMD 60C som hjelpemotor
  • 4 uker senere...
:nonod: Kun brukerhåndbok og den har jeg. Det er mulig at effekt- og momentkurvene for disse motorene er Cosmic Top Secret siden motorene er bygget ihht. NATO spesifikasjon fra den kalde krigen. I tilfelle krig skulle alle båter med 60-motorer mobiliseres i røkleggingsskvadronen. :lol:

Etter å ha beveget Kongen i Statsråd til å deklassifisere specs'ene for TAMD 60 C har jeg nå disse i hende. Kopi er sendt Ingar for innleggelse i dok. arkivet. Det er spooky nok dette med NATO-kravene; av kurvene ser jeg også at mitt instinkt/fingerspitzengefühl/flax eller muligens evne til å lytte til de søte små grønne, er right on the money mht. driftsturtall. Er ikke DET spooky, så vet ikke jeg ... :cheers:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...