Larspo Startet 27.August.2006 Link til dette innlegget Startet 27.August.2006 Jeg er av den paranoide typen at jeg ikke forlater båten over tid dersom hverken hovedstrømsbryteren, og et par ventiler er lukket. Ventilene er typiske kuleventiler som sitter montert direkte i flens på skroget og er til henholdsvis septik-tank og spylevann. Siden disse sitter litt "kronglete" til under dørken og deretter en matte over, så ønsker jeg å finne noen elekstrikse ventiler isteden. Ille kjekt å ha en bryter å trykke på isteden. Til hovedstrømmen har jeg funnet, men har ingen gode alternativer til kuleventilene jeg har i dag. Noen som har noen tips om hvor jeg kan finne slike og hva de koster? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 Jeg har ingen merknad til elektrisk stengning av kuleventilene, men jeg ville nok være mer oppmerksom på om kuleventilene var produsert av et tilstrekkelig korrosjonsbetandig materiale, jfr diskusjon her på tråden om kvaliteten til messing, kobber og syrefast stål som benyttes i skroiggjennomføringer. Sitér dette innlegget Link to post
svaberget Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 Man kan vel lage seg en enkel løsning med mekanisk lukking og åpning av kuleventil basert spå samme prisnipp som gear styres fra konsollen?Teleflex eller hva det heter? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 Trenger ikke bli så avansert heller, en stopp-kabel burde være nok. Fås på Biltema. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
GeirFrode Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 Mener jeg så noen varianter av typen i en Watski-katalog for ikke lenge siden. Det var elektrisk styrte kuleventiler, akkurat som du etterlyser. Men jeg så ikke så nøye på dem, så jeg vet ikke kvaliteten, eller hva de egentlig var beregnet til. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 Hei, Haakon Ellingsen a/s på Skui, selger kuleventiler m/elektriske aktuatorer. Disse kan også fåes med pneumatiske aktuatorer, men det er vel ikke så praktisk i en båt. Prisen tør jeg ikke ha noen formening om, avhenger også av dimensjon. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 (redigert) jeg har sett en slik i vetus katalogen også. Redigert 27.August.2006 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 27.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 Vaier var en utrolig god idee, det er i hvertfall en "nødløsning" om det elektrisk utstyr blir for dyrt. Men regner med at det finnes mange forskjellige varianter. En ting er til båt, men offshore så er det nok mange. De burde vel eg. også fungere i båt. En fordel med elektrisk, er at jeg kan koble alt sammen til en bryter, eller nøkkelbryter. Vri om nøkkelen, strøm blir slått av og alle skroggjennomføringer tettet. Høres utrolig behagelig ut. Men skal se videre i Vetus sin katalog som traust sier. kanskje det dukker opp noe. Sitér dette innlegget Link to post
Vågen Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 Fant den det er bilde av over på www.vetus.com. Eksportprisen (ex. mva) er fra 240 - 430 Euro (1/2" - 2"): Vanskelig å legge inn link, ettersom adressen hos Vetus ikke endrer seg når man navigerer rundt på nettstedet, men gå inn på www.vetus.com, velg "Sales Programme" og søk på "valve actuator". Da kommer der opp mange treff, men ett av treffene fra 5 til 8 (hos meg i alle fall) er det du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 27.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 Jeg fant akkurat fram til de, men synes prisen er stiv. 2-3 slike til rundt 300 euro = 900 euro = 7000,- NOK. De ser forøvrig veldig bra ut, men finnes det tilsvarende til kanskje halvparten av prisen så er det fint :) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 for min del har jeg trent inn en teknikk med å stenge/åpne med båtshaken. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 28.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 Hjelper lite da dette sitter under luker og tepper må bort. Er faktisk så mange som 4 kraner minst (bensin x 2 også). Problemet er ikke å nå fram til de, men å få opp lukene til de.Lurer på om jeg skal stjele vaier-styringen-ideen og sette på elektriske sylindere isteden. Disse koster bare en brøkdel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.