Jump to content

Tips om elektriske kule-ventiler eller tilsvarende

Larspo

Recommended Posts

Jeg er av den paranoide typen at jeg ikke forlater båten over tid dersom hverken hovedstrømsbryteren, og et par ventiler er lukket. Ventilene er typiske kuleventiler som sitter montert direkte i flens på skroget og er til henholdsvis septik-tank og spylevann. Siden disse sitter litt "kronglete" til under dørken og deretter en matte over, så ønsker jeg å finne noen elekstrikse ventiler isteden. Ille kjekt å ha en bryter å trykke på isteden. Til hovedstrømmen har jeg funnet, men har ingen gode alternativer til kuleventilene jeg har i dag. Noen som har noen tips om hvor jeg kan finne slike og hva de koster?

Jeg har ingen merknad til elektrisk stengning av kuleventilene, men jeg ville nok være mer oppmerksom på om kuleventilene var produsert av et tilstrekkelig korrosjonsbetandig materiale, jfr diskusjon her på tråden om kvaliteten til messing, kobber og syrefast stål som benyttes i skroiggjennomføringer.

Vaier var en utrolig god idee, det er i hvertfall en "nødløsning" om det elektrisk utstyr blir for dyrt. Men regner med at det finnes mange forskjellige varianter. En ting er til båt, men offshore så er det nok mange. De burde vel eg. også fungere i båt.

En fordel med elektrisk, er at jeg kan koble alt sammen til en bryter, eller nøkkelbryter. Vri om nøkkelen, strøm blir slått av og alle skroggjennomføringer tettet. Høres utrolig behagelig ut.

Men skal se videre i Vetus sin katalog som traust sier. kanskje det dukker opp noe.

Fant den det er bilde av over på www.vetus.com. Eksportprisen (ex. mva) er fra 240 - 430 Euro (1/2" - 2"):

Vanskelig å legge inn link, ettersom adressen hos Vetus ikke endrer seg når man navigerer rundt på nettstedet, men gå inn på www.vetus.com, velg "Sales Programme" og søk på "valve actuator". Da kommer der opp mange treff, men ett av treffene fra 5 til 8 (hos meg i alle fall) er det du trenger.

Hjelper lite da dette sitter under luker og tepper må bort. Er faktisk så mange som 4 kraner minst (bensin x 2 også). Problemet er ikke å nå fram til de, men å få opp lukene til de.Lurer på om jeg skal stjele vaier-styringen-ideen og sette på elektriske sylindere isteden. Disse koster bare en brøkdel.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...