Jump to content

Når blir båtførerprøven innført?

sten

Recommended Posts

Hva med oss som har tuslet rundt i snekkefart i 25 år?Må jeg nå ta "lappen"for og fotsette i 7knop. :headbang:

ligger vel også forslag på at båtførere/eiere får amnesti om man kan dokumentere at man har ført båt mere enn 5 år. Husker ikke om dette hadde noe med båtstørrelse og gjøre

Dagens medieoppslag om dette:

Regjeringen vil innføre sertifikat for småbåter (VG)

Etter min mening er det egentlig ikke noen grunn til å gi amnesti fra noe som tilsvarer dagens enkle, frivillige båtførerprøve. En obligatorisk båtførerprøve bør kanskje være litt mer omfattende, og der kan det nok tenkes at en viss dokumentert erfaring bør telle.

Noe annet er at det er praktisk umulig å gjennomføre slike reformer over natten, eller i løpet av noen måneder. Det bør ikke være noe argument mot innføring av obligatorisk båtførerprøve at det er praktisk umulig å gjennomføre det innen neste sommer. Det blir nok nødvendig med en overgangsperiode på noen år. På den annen side er det rikelig kapasitet for at alle som mener de kan dokumentere tilstrekkelig erfaring kan ta dagens båtførerprøve dersom de ikke har den allerede. Jeg forutsetter da at de ikke trenger å gå på kurs, men kun skal dokumentere litt av sin kunnskap ved å ta dene prøven.

Med andre ord bør det være praktisk mulig at alle som ønsker å dokumentere kunnskap og erfaring som kvalifiserer til et nytt obligatorisk "sertifikat" kan gjøre dette innen en eller annen tidsfrist neste år, og så får myndighetene sette en realistisk tidsfrist for når alle må ha papirene i orden. :smiley:

Mnja, det er forlsag om at man slipper hvis man har båt under 8 meter, mindre enn 34 hk eller at den ikke går fortere enn 15 knop. Tror jeg, rett meg hvis det er feil

Det er Syvertsen i KNBF som foreslår dette. Norsk Seilforening fåreslår 10-10-10 (over 10 fot eller over 10 knop eller over 10 hk skal utløse sertifikatplikt).

Hvem som blir hørt gjenstår å se...

Tror innholdet i det kommende obligatoriske kurset (ja, tror det blir obligatorisk opplæring - ikke bare eksamen) vil inneholde mer enn det båtførerkurset gjør i dag. Tror også eksamen vil bli vanskligere.

Tror også overgangsordningen kommer til å bli at de som har dagens båtførerbevis slipper å ta det nye obligatoriske kurset. Tror også 10 - 10 - 10 blir grensen for sertifikatplikt.

Tror også det vil bli mulig å ta det nye sertifikatet fra vår/sommer 07 og at alle som må ta dette må ha tatt det innen et par år.

Bor dere i nærheten av Horten og hjemme havna mi, så kjørte vi 3 kurs i vinter og skal dra igang det sammen denne vinteren.Det er stor pågang om å få bli med på kursa , derfor det blei kjørt 3 stk sist vinter . En ting til som er fint med kurset i havna hos oss er at det er mye billigere enn disse aftenskolene osv. Må ikke ha båt hos oss , så er vel bare å melde seg på når den tid kommer .Det skal jeg selv om jeg har kjørt båt i mange år og kansje slipper å ta det viss atte dersom atte det blir noe amesti for folk som har kjørt båt i 5 år eller hva dem blir enige om .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Tine II er nok inne på noe viktig. Har et båtførerbevis fra 79 selv. Og vært mye i de fleste typer lystbåt etter dette. Men på et kurs er det sikkert mye nyttig å plukke opp. Kurslederen bør jo være god, men det gjelder jo all skolegang. :nono:

Men tror noen detter kommer til å bedre forholdene på fjorden vesentlig, blir de antakelig veldig skuffet. Sundt folkevett, respekt for lover, og andre sjøfarende kan ikke denne prøven erstatte.

På tung motorsykkel var det prat om dokumentert fartstid på mindre sykler, før en kunne gå vidre til tyngre redskap.

Tenk dere 2 år i 15 fot før 2 år i 20 osv. Bare ikke gi en byråkratt denne idèn. Da kan det gå galt. :wink:

Har du båt over 10 m gjør jeg regning med at du har større motor en 10 hk :lol: Det går nok på ft.

Finnes en del eksempler på båter over 10 meter, men med mindre enn 10HK og som gjør mindre enn 10knop for motor.

Eks. 11meter-seilerne, gamle klassiske treseilere på 33-34 fot. Disse båtene har ofte en utenbords på 4-6hk. Mao, det finnes unntak blant seilbåtene. Tipper derfor at det 10-tallet gjelder meter og ikke fot, ettersom forslaget kom fra NSF.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...