Jump to content

Når blir båtførerprøven innført?

sten

Recommended Posts

leste netopp på ett annet forum :nonod: at det er 8meter 11hk 10knop

Vedtaket i Styret etter innstilling fra NSFs utvalg for Båt og samfunn:

"Norges Seilforbund anmoder Sjøfartsdirektoratet om å utrede forutsetningene for å gjennomføre en obligatorisk båtførerprøve, for eksempel basert på den nåværende 16-års regelen for førere av fritidsbåter over 8 meter, med motor på mer enn 10 hk eller som går fortere enn 10 knop. Videre ber Styret i NSF BSA-komiteen vurdere muligheten for et "amnesti" for kyndige eksisterende båtførere ved innføring av obligatorisk båtføreropplæring"

Obligatorisk båtførerbevis kommer nok helt sikkert. Like sikkert er det nok at innføringen blir forsinket i forhold til juni 2007, da det er mange brikker som må falle på plass først. Men kommer gjør det nok!

Likevel er nok dette en god grunn til å raske på med å få tatt båtlappen for de av oss som ikke har den enda. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at pris og vanskelighetsgrad blir verre enn det er nå. Jeg er fremdeles inbitt motstander av obligatorisk båtførerbevis, men like ihuga tilhenger av frivillig ordning. Satser på å få ordnet dette i høst. Tror det burde gå bra å lese på egen hånd og avlegge prøven på et av de mange godkjente stedene.

Ellers:

Håper at den gjengen som lager spørsmålene til teoriprøven for bilsertifikat ikke blir rådspurt her. Slike lurespørsmål, vanskelig språkbruk og unødvendige spørsmål vil vi ikke ha til båtførerprøven. "Er det i samsvar med godt veigrep dersom maksimum bremselengde er 66m når en kjører i 80 km/t?". Vi gode sjåfører har alltid med målebånd, så vi kan hoppe ut av bilen av og til for å måle bremselengden!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Håper at den gjengen som lager spørsmålene til teoriprøven for bilsertifikat ikke blir rådspurt her. Slike lurespørsmål, vanskelig språkbruk og unødvendige spørsmål vil vi ikke ha til båtførerprøven.

ja det håper jeg og, har sett noen av spørsmålene med svaralternativer til bilsertifikat og synes mye av det er venstrehåndsarbeid.

For min del håper jeg det aldri blir noe påbud all den tid staten allerde har mer enn nok penger. For det er naivt å tro at ulykkene kommer til å stoppe opp pga et plastkort. Og skal det i det hele tatt bli noe vits må jo staten bevilge millioner av oljedollar på å ruste opp en politistyrke til sjøs som kan sørge for at loven blir overholdt. Nei, at folk ikke skjønner at dette bare er noe regjeringen vil gjennomføre for å tjene penger uten at et øre går tilbake til oss båtfolk og sikkerhet synes jeg er serdeles merkelig....

loffern: økonomene i finansdepartementet vet nok ganske godt hva ulykkene til sjøs koster oss. HVor mye koster ett døgn på Sunnås sykehus for en hardt skadd person? Noen titusen kroner kanskje. Og skadene fra båtulykker blir mer og mer like skadene fra bilulykker.

Poenget med obligatorisk opplæring er å få alle opp på et minimumsnivå av kunnskap. I dag finnes det antakelig folk med store båter som ikke kan lese et papirkart

Jag har svårt för att förstå denne misstron til ett obligatoriskt båtförerbevis der man hävdar

att politi ikke har resurser att kontrollere varenda båt.................

tycker att dykkerklubberne föregår med gott eksempel, för 20 år sedan ner jag tog dykkersertifikat

kunde man ikke kjöpe utstyr en gang, utan att oppvise ett nordiskt sportdykkersertifikat (vad det

heter idag har jag ingen aning om) men att utbildningen håller ner antalet olykker tror jag ingen

betviler........

att sport-flyga cessna eller segelflyg säger sig självt........vem gör dette utan att ha kunskaper som

testets av noen annen...................

men att kjöre båt 20+ knop (mitt i natten med eller uten lanterner, jag ser ju dom andre båterne,

dom behöver ikke se mig jag viker!!!) det er helt OK........varför ???? :confused::confused:

S/Y Gunga Din

men att kjöre båt 20+ knop (mitt i natten med eller uten lanterner, jag ser ju dom andre båterne,

dom behöver ikke se mig jag viker!!!) det er helt OK........varför ???? :confused::confused:

Jeg kan virkelig ikke huske at noen har uttalt, tatt til orde for eller forsvart noe slikt, det være seg her på Båtplassen eller andre steder! Hvor tar du det fra?

Å være skeptisk til innføring av obligatorisk båtførerprøve er vel helt legalt?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja, men etter min mening ikke spesielt gjennomtenkt - med mindre man kan komme opp med bedre alternativer. For dagens ordning med 0 kontroll holder etter min mening ikke i det lange løp. Til det er det for mange som enkelt kan skaffe seg for store og raske båter og ha lov til å kjøre dem uten å kunne annet enn at vannet er blått.

Her er det mere ned/undervurdering av folk, og deres evner/forståelse, enn det jeg kan være med på!

Beklager, men det er ikke slik at alle idioter kjøper stor rask båt, eller at alle som har stor rask båt er idioter, eller tar jeg feil? :rolleyes:

Beklager, men det er ikke slik at alle idioter kjøper stor rask båt, eller at alle som har stor rask båt er idioter, eller tar jeg feil? :rolleyes:

Joda, vi er alle idioter :yesnod:

Nei, men det handler om at man på en eller annen måte bør regulere dette. Jeg bryr meg ikke noe om folk som bare skader seg selv, men jeg ser for meg et scenario på 10 års sikt der trafikken på sjøen blir enda raskere og tettere, og da tror jeg nok vi trenger en eller annen form for kompetansekrav og en sanksjonsmulighet for å luke ut de få som åpenbart ikke er skikket til å føre båt.

Jeg er ikke enig i at det er adgang til det i praksis i dag for det er ikke etablert noen rettspraksis på dette. SW påpeker at det finnes en mulighet til å gjøre det. Og det vil ta mye lengre tid å etablere en rettspraksis med presedens som folk og politi kan blir rettledet av enn å innføre et nytt kompetansekrav. Korteste vei mot målet. Og målet er ikke å plage alle på sjøen

Er det noen her som har erfaring med dette opplegget ? http://www.batkurs.no/

:yesnod: Jeg tok dette kurset, og er brukbart fornøyd med opplegget. Det jeg vil trekke frem som meget bra er interaktive oppgaver og videosnutter som illustrerer stoffet. Forholdsvis rask tilbakemelding fra veiledere/andre deltagere ved spørsmål/kommentarer.

Prøven valgte jeg imidlertid å avlegge under "Sjøen for alle".

Ikke nøl! Meld deg på dersom du ikke har mulighet til å følge et kveldskurs på ditt hjemsted!

Det er Syvertsen i KNBF som foreslår dette. Norsk Seilforening fåreslår 10-10-10 (over 10 fot eller over 10 knop eller over 10 hk skal utløse sertifikatplikt).

Hvem som blir hørt gjenstår å se...

Hva med ungene da :confused:

Skal de ikke få kjøre jolle lengre? Eller skal vi sette båten på tvers, 9 fot lang og 15 fot brei :lol:

Jeg kan virkelig ikke huske at noen har uttalt, tatt til orde for eller forsvart noe slikt, det være seg her på Båtplassen eller andre steder! Hvor tar du det fra?

Hej Mouche!

må erkänna att det gikk lite för snabbt ner jag skrev det der.......... :blush:

det jag menade var att andra fritidsaktiviteter, som der man utsetter sig själv eller andra för en

fare, har ett eller annet krav på sertifikat. (dvs att man måste bevise att man har erforderlige kunskaper)

Har man suttit på 'skolebenken' 8-10 kvällar (eller suttit hjemme o studert själv),

så har man någre timmer vikepliktsregler, någre timmer mörkernavigasjon, några timmer sjövett

hur man tar ut en kompasskurs etc etc

hade man ikke denne insikten innen, så har man det ivartfall efter en sådan kurs!

jag tycker att det er ett berättigat krav för att få framföra en båt......,

då vet man, ner man möter en annen båt, att dom iallfall har ett 'litet humm'

om hur man uppträder i en farled o vilke regler som gäller............

(så er det ikke idag, alla besitter ikke desse kunskaper)

man behöver ikke öke politiresurserne bare för att utföre fler stikkprovskontroller på förerbevis

bare för dette, det rekker med vetskapen att man kan bli stoppet o bötfelld.

ta dykningen, hur många fler olykker hade ikke dom haft, om det ikke funnits krav på utbildning !!!

finns mig veterligen ingen politi som kollar om dom har sertifikat.

S/Y Gunga Din

Her er det mere ned/undervurdering av folk, og deres evner/forståelse, enn det jeg kan være med på!

nej Mouche du tar helt feil..................

tykker du det er ned/undervurdering av folk bare för att det krävs körkort för bil eller

sertifikat för att dyke...........sertifikatet beviser att personen bestitter dom mest

elementäre kunskaperna i navigasjon o sjövett........vilket i sin tur håller ned antalet olykker.

S/Y Gunga Din

Jeg tror, men vet ikke, at mange (ikke alle) som kjøper en større, dyr og rask båt har gått gradene fra mindre båter. Mange har sikkert kjørt en jolle i sin barndom med en 9,9hk og sikkert kjørt langt fortere enn tillatt med foreldrenes (uvitende) tillatelse.

Jeg tror at mange av disse "nye" båtene kjøres av folk som besitter en rimelig grad av realkompetanse, men ikke nødvendigvis formalkompetanse.

Jeg tror at de aller fleste vet at høy fart medfører fare!

Jeg tror at de fleste vet at man ser dårligere i mørket enn i dagslys!

Jeg tror de fleste vet at det medfører fare for liv og utstyr å kjøre på grunn eller kjøre på land!

Jeg tror at de fleste på sjøen er nogenlunde oppegående og fornuftige mennesker

Jeg mener at enkel navigasjon for bruk i skjærgården er noe man kan enkelt lære seg selv!

Jeg mener at å lære et kart, kartsymboler osv er noe de fleste oppegående mennesker enkelt kan lære seg selv!

Jeg tror at de fleste skjønner at disse lysene som blinker ute på fjorden i forskjellige farger er der for en grunn og kan brukes til noe!

Jeg tror at de fleste på fjorden oppfører seg nogenlunde fornuftig og faktisk gjør så godt de kan for å unngå kollisjoner, grunnstøtinger osv.

Jeg tror bedre om folk på fjorden enn en del andre tydeligvis, men det er vel knappast noen forbrytelse?

Jeg tror også at vi alle, uansett formal- eller realkompetanse, har gjort og vil sikkert gjøre dumme ting, det være seg på sjøen, på veien eller i hjemmet for den saks skyld.

Å innføre regler, formalkrav, sertifikater osv uten å øke kontroller, innføre straffer og konsekvenser osv er jeg prinsipiell motstander av. Mere politi på sjøen er bra, holdningskampanjer og informasjon er bra. Forsikringsselskapene må på banen - hvorfor er de så "fraværende" i diskusjonen.

Faktum er at ulykkene har blitt færre, antall drukningsulykker har gått betydelig ned så alt er ikke bare svart!

Jeg har flere ganger spurt hva slags straffer som foreslås, i beste fall har det avstedkommet flåseri til svar - hvorfor det?

Jeg har spurt om hva mener man det hele skal koste med tanke på at det vil berøre kanskje 500.000 mennesker, kanskje flere? Hvem/hva/når/hvordan skal det gjennomføres, hvilke krav skal stilles, men det er meeeeget lite vilje til å ha en diskusjon rundt dette - hvorfor?

Jeg holder fast ved min påstand om at tatt i betraktning hvor få alvorlige skader som skjer på sjøen så er sitiasjonen langt bedre enn det skremselsbilde som kommer til uttrykk i aviser, TV og blant enkelte her på dette forum!

Jeg tror..............

Jeg tror..............

Jeg tror...............

Jeg tror...............

Jeg mener...................

Jeg mener.................

Jeg tror ..............

du glömde o skrive

Jeg tror vi kan klare oss uten körkort på land.........dom fleste av oss har ju börjat med 3 hjuling....

sen 2 hjuling osv osv :wink:

sorry Mouche, dine argument biter ikke på mig............ :smiley:

hade du sagt dette för 30-40 år sedan så kansje jag kunnat förlika mig med dine åsikter,

då gick man den lange vegen, lärde sig ro sen litt större båt........idag finns dom som går

rett in i en 35 fots båt som gör 20-30 knop.

S/Y Gunga Din

det jag menade var att andra fritidsaktiviteter, som der man utsetter sig själv eller andra för en

fare, har ett eller annet krav på sertifikat. (dvs att man måste bevise att man har erforderlige kunskaper)

Kan du få dette innført for alle danskene som prøver å kjøre i slalombakkene i Trysil - please - please. De er til fare for både seg selv og andre. :smiley: Jeg har samme løsning her som på sjøen . kjør fort utaskjærs. Dobbelt så morro :lol:

Jeg tror, men vet ikke, at mange (ikke alle) som kjøper en større, dyr og rask båt har gått gradene fra mindre båter.

:sad::sad: det er feil desverre. Hadde det vært slik hadde det vært fint. Men mange, svært mange kjøper i dag en rask motorbåt over 30 fot eller seilbåt opp mot 40 fot som første båt. Man kan jo kalle det også å gå gradene - for om noen år er de sikkert over D5L grensen.

Jeg pratet litt med Windy (surprise surprise :lol: ) og mange førstegangskjøpere kjøper 35Khamsin med 2xD6 nå for tiden. Akkruat passe mener mange.

:cheers: Mouche!

trur vi diskutere helt i onödan, dom som er her på BP har ett genuint båtintresse,

kan det meste om sjövett o navigasjon.............

den kategorin jag prater om er dom som går rett in i en stor båt, låter sig lures av försäljaren,

att med plotter vet man hele tiden hvor man er.........som efter 2 år inser att båt ikke er grejjen,

vi säljer den kjöper bobil istellet osv osv

en annen kategori er hytteeiere med skärgårdsjeep på 70-90hk, disse hör man om i lunsjrummet

på jobbet......du vet kjöpt ny Ryds går runt 30 knop......körde på en undervannsstein i somras...hele

proppellern gick åt helve....men du vet det går på forsikkringen...så det blir ikke så dyrt ändå.

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...