Jump to content

Når blir båtførerprøven innført?


sten

Recommended Posts

Noen som vet om forslaget er fremmet?????

Nei, det er ikke fremmet. Husker ikke nøyaktig hvordan det skjedde, men regjeringen (Bondevik II) fremmet ikke noe slikt forslag.

 

Jeg tror de rød/grønne kommer til å fremme et lovforslag i løpet av vinteren. Så skal det på høring. Høring bearbeides til et endelig lovforslag som kommer til å bli vedtatt. Så skal det utarbeides forslag til forskrifter. Disse skal også på høring før de endelige forskriften kan vedtas. Dette tilsier i alle fall i mitt hode at det blir ikke noe innføring som får særlig paktisk betydning før sommersesongen 2008.

mvh Knut Erik

Link to post

Hvis vi bruker et meget forsiktig anslag og sier at 300.000 må da ta dette kurset før 7 juni til neste så betyr det at 1000 mennesker må avlegge eksamen hver dag, syv dager i uken, fra og med i morgen!

 

Er det realistisk? You be the judge!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Ja så absolutt og jeg kan gjøre det enda mere interessant! I følge NSSR så er halvparten av frtidsbåtflåten (200.000) registrert hos dem. Det betyr at det finnes 400.000 fritidsbåter. Hvis vi sier at det er 1,5 (i gjennomsnitt!) førere per fritidsbåt så får vi et behov for å uteksaminere 600.000 og da blir vel det sånn ca. 2.000 per dag fra og med i morgen?

 

Og så vil sikkert noen si at det finnes en del robåter, kajakker osv for hvilke man ikke trenger dette beviset - ja da, men det forandrer vel ikke (hoved)poenget?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det betyr at det finnes 400.000 fritidsbåter. Hvis vi sier at det er 1,5 (i gjennomsnitt!) førere per fritidsbåt så får vi et behov for å uteksaminere 600.000 og da blir vel det sånn ca. 2.000 per dag fra og med i morgen?

Det kan se sånn ut, men det er nok en del båter som ikke krever båtførerprøve, og det er nok noen som eier mer enn én båt. Antagelig er de små båtene overrepresentert i den gruppen som ikke er registrert i småbåtregisteret. Jeg er tror 600.000 er et alt for høyt tall.

 

I tillegg er det, om jeg ikke husker helt feil, omkring 200.000 som har tatt den eksisterende båtførerprøven, om det ikke er flere. Mange av disse er nok gode kandidater til å komme inn under en amnestiordning. Om folk som ikke har dokumentert sine kunnskaper ved å ta den eksisterende prøven også kan få amnesti er det enda færre som sitter igjen med behov for å ta en ny, obligatorisk prøve.

 

Likevel, det du sier er at det er behov for en overgangsordning på noen år for at alle som trenger det kan få tatt en ny obligatorisk prøve.

Link to post

for håpe det skjer noe med det ,det er alt for mange idioter på sjøen.!!! :sailing:

Blir dem idiotane noe mindre idioter men lappen ? Nei tviler på det og tviler vel på at "idiotene" driter glatt i evt lappen også.

Men er jo lov å håpe da , at alt blir så meget bedre bare vi for innført båtlappen for alle.........

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Beklageligvis er vi menesker skapt slik at vi ikke oppfører oss skikkelig uten at vi har et "ris bak speilet". Tap av "førerkort" ved alvorlige brudd på reglene vil kunne virke som et slikt "ris bak speilet". Derfor kan man heller ikke uten videre sammenligene dagens oppførsel blandt båtførere med båtførerprøven og fremtidig oppførsel med båtsertifikatet, selv om kravene til sartifikatet og vanskelighetsgraden etc. blir den samme som ved båtførerprøven.

Link to post

Jeg skjønner at det spekuleres i en amnestiordning. Etter min mening stikker det hull på hele forsøksballongen med holdningsendring via tvangs-kursing.

Hvorfor skulle det dét?

 

Dersom kravet til "amnesti" er godt og klart beskrevet, og det faktisk er dokumentert at vedkommende tilfredsstiller kravet til obligatorisk prøve og vel så det, da er det ikke noe smutthull.

 

Et krav som kan oppfylles ved å ha vært eier av en båt over en viss størrelse i et antall år er dessverre skivebom. Dersom vi ender opp med en obligatorisk prøve som er rent teoretisk: Det er ingen sammenheng mellom å eie en båt og kunne en eneste sjøveisregel.

Link to post

Vil jo tro att når det gjelder amnesti og den praktiske delen, så er vel forslaget kommet franoen

som vet de er dekket av denne amnestien.

 

5 år med båt over 8 meter.

 

Si dette er en snekke med 11 hk som gjør 6 knop.

 

Hvordan stiller det seg hvis vedkommende kjøper en båt på 48 fot og 2x 500 hk., eller en

Nordtech 36 med 3x 1150 hk. går fortere enn båten til Gjelsten.

 

Den praktiske erfaringen vedkommende har amnesti fra er vel heller lite relevant i disse

sammenhenger. Da burde man heller si att du skal ha hatt båt i 5år som oppfyller en eller flere av disse kriteriene

 

5 år med båt over 25 knop

8 m

motor over 50 hk.

 

 

Men tror uansett de fleste ville trent på manøvering med de båtene uansett.

 

Sett av litt av de midlene man får inn til statskassen av båteierne, bruk litt avde på kampanjer om

sjøvett, send ut informasjon til båtforeningene om det samme. Man må skape aha-opplevelser

for å endre holdninger hos mennesker. Ikke bare tre lua på.

Vi sees!

Link to post

Tror ikke det fins noen bedre redskap å lære i enn, en liten båt og med svak motor. Du går saktere en en seilebåt når det blåser middels. Hekk sjøen fra en halvplaner, eller moderne snekke, gjør at du må klamre deg fast. Når det gjelder større redskap er det bare noe han har sett hekksjøen, og hørt lyden av.

Skal en med lang fartstid i liten båt, havne i stor kraftig redskap, har han trolig de beste forutsetningene. :nono:

Dette er jo også hovedårsaken til at teoretisk opplæring ikke har vært et særlig problem tidligere. Bodde en ved fjorden, lærte en av sine foreldere båtvett. Så startet en gjerne med prammen. Den som tror at problemet her er de som starter med liten båt er på villspor. Problemet er mange ikke har vokst opp med båt, og kjøper for grov redskap med en gang. :headbang:

Link to post

det jag menade var att andra fritidsaktiviteter, som der man utsetter sig själv eller andra för en

fare, har ett eller annet krav på sertifikat.

 

ta dykningen, hur många fler olykker hade ikke dom haft, om det ikke funnits krav på utbildning !!!

finns mig veterligen ingen politi som kollar om dom har sertifikat.

Man kan (fritids) dykke så mye man vil uten sertifikat, det finnes ingen lover på dette. En del steder har innfør selvjustis og lar ikke kundene få fylle luft uten gyldig bevis.

 

De fleste andre fritidsaktiviteter trenger man heller intet sertifikat på, som fjellklatring, slalom, utfor, svømming, fridykking, vannski.

 

Likevel vil mange ta et kurs i dette, før de setter igang. Det beste eksemplet er nettopp dykking - der er holdningen gjennomsyret at man skal dykke i par og kun når man har bestått et kurs, og dette er altså en helt frivillig ordning.

 

Men det vil altså ikke virke for båtførere?

 

(det er o.blix som har skrevet dette, lillefix har "stjålet" min maskin uten å logge seg ut igjen!)

Redigert av Lillefix (see edit history)

Det finnes alltid noe å glede seg over!

Link to post

Likevel vil mange ta et kurs i dette, før de setter igang. Det beste eksemplet er nettopp dykking - der er holdningen gjennomsyret at man skal dykke i par og kun når man har bestått et kurs, og dette er altså en helt frivillig ordning.

 

Men det vil altså ikke virke for båtførere?

det er möjligt att dykking ikke er ett relevant exempel........

 

men dykkerorganisationerna har ivarjefall fått 99% (min gissning :smiley: ) att ta sertifikat.

S/Y Gunga Din

Link to post

men dykkerorganisationerna har ivarjefall fått 99% (min gissning :smiley: ) att ta sertifikat.

Og det har de klart uten påbud fra myndighetene, ikke sant...!

 

Så hvis KNBF, NSF, NSSR og de andre organisasjonene virkelig ville båtfolkets beste, hadde de klart dette de også. Istedet kommer det masse "syting" om kor ville tilstander (her merker Ingvar seg negativ ut) det er, og at myndighetene må tvinge folk...

Link to post

Så hvis KNBF, NSF, NSSR og de andre organisasjonene virkelig ville båtfolkets beste, hadde de klart dette de også. Istedet kommer det masse "syting" om kor ville tilstander (her merker Ingvar seg negativ ut) det er, og at myndighetene må tvinge folk...

Kanskje vi ikke skal se helt bort fra at dette har en viss sammenheng med at spilleautomatinntektene svinner hen og at de leter etter nye inntektsmuligheter kanskje? 1000 kroner for et kurs på 1 helg inkl tur i redningsskøyta på 1/2 time 15.000kursdeltakere og nye hvert år. Det blir penger av slikt
Link to post
  • 2 uker senere...

Fra Nettavisen:

Obligatorisk båtprøve

Båtførerbevis for alle med fritidsbåt kan bli en realitet - men ikke før i 2008.

Nærings- og handelsminister Odd Eriksen ber Sjøfartsdirektoratet utrede forslaget, opplyser departementet i en pressemelding.

Direktoratet skal lede en arbeidsgruppe som skal legge fram sine forslag våren 2007.

– Den kraftige økningen i ulykker på sjøen, flere båter med stor motorkraft og mangelfulle kunnskaper om ferdsel på sjøen er grunnene til at regjeringen ønsker å vurdere et forslag om obligatorisk båtførerprøve, sier Eriksen i en kommentar.

Obligatorisk båtførerbevis blir tidligst innført i 2008."

Link to post

Det som ikke fremkommer direkte av pressemeldingen, men som vi allikevel må håpe at kommer med er forholdet til andre (nord)europeiske lands ordninger. Med stadig større båter får vi en økende fritidsbåttrafikk mellom landene og det blir derfor viktig at sertifikatene som utstedes også blir gjensidig anerkjent.

 

Pr. idag har man ifølge mine opplysninger ikke noen form for "ekvivalentliste" som kan brukes hverken for sammenligning eller ombytting av sertifikater for fritidsbåtene. Norge, Danmark og Sverige har ulike ordninger, for ikke å snakke om Tyskland.

 

I Tyskland har man sogar et system som er nokså unikt: hvis en tysk borger ifølge tyske regler skal ha et bestemt "Schein" for å føre en båt i hjemlandet - basert på f.eks båtens/motorens størrelse - så gjelder dette kravet for den samme tyskeren også om han bruker en utenlandsk båt i utlandet.

 

Det skulle man ikke tro når man ser enkelte turistfiskere - vi må nok regne med at det ties nokså stille om den ordningen . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Det som ikke fremkommer direkte av pressemeldingen, men som vi allikevel må håpe at kommer med er forholdet til andre (nord)europeiske lands ordninger. [...]

I praksis vil vel dette være en debatt om ICC, eller for å være litt mer formell, spørsmålet om Norge helt eller delvis skal følge UNECE Inland Water Committee Resolution 40. Det er selvsagt relevant å spørre om ICC har fått den aksept i andre land man hadde håpet på, men da er det nok snakk om en diskusjon som vil vare i noen år. :rolleyes:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...