Jump to content

Sandvik 28 med 50hk, større propell?

Superkul

Recommended Posts

jeg lurer litt på om jeg kan tjene litt på masjfarten på min sandvik 28 med å bytte til større propell??? jeg vet ikke helt hvor stor som sitter der nå men den varver rett opp på vilket som helst turtall helt uten anstrengelse....den ligger greit på masj med ca 6 knop og ca 2800 omd men fortere er nesten ikke vits det bare bråker mye mer :blush: hadde litt tanker rundt dette også evnt om forbruket øker hvis det blir satt i større propell?! (den går vertfall grisebillig nå) det er en 50 hk perkinsen diesel som sitter i nå :flag: det hadde vært hyggelig og masjet i et par knop ekstra,,,,,,, eller er det urealistisk??? nettsted/sandvik :flag::cheers::cool:

Redigert av jab (see edit history)

Jeg har samme marsjfart på min 8 tonn med 28 hk. Men det skyldes nok delvis lengre vannlinje (8.40) og riktig forhold mellom gearutveksling og propell. Antakelig har du nådd skrogfart, men burde kanskje fått presset ut litt mer med såpass stor motor. Et spørsmål er om motoren din (for) lett når maks turtall. Går den litt over? I såfall kan det være aktuelt å gå for en tyngre propell.

PIM

jeg har ikke fått sett etter utveksling og prop. str enda, vi kjøpte båten for et par mnd siden! i vinter kommer mere detaljer frem! men den går veldig lett opp i turtall! som beskrevet drar den rett opp i maks uten problemer! men setter jeg på en tyngre/større vil det bruke mere drivstoff?? jeg mener det er turtall som drikker drivstoff?? :cheers::cool:

Det som avgjør forbruket er hvor mye effekt du tar ut av maskinen... Mindre innvirkning har andre parametre.. Men det spesifikke forbruket for en slik maskin er normalt i det samme området som dreiemomentet er på sitt høyeste.

Så om du setter på en større propell og får ned turtallet litt så vil det neppe gjøre det helt store utslaget på forbruket.. Men propellen må ikke være stor at du ikke oppnår maks turtall på motoren med normalt lastet båt...

Med andre ord... om du går i 6 knop med X o/min og endrer propell slik at du går i 6 knop ved

Y 0/min så er effektbehovet som skal til for å skyve båten gjennom vannet det samme og dermed er også forbruket tilnærmet det samme hvis en ikke flytter seg ut til et mere ugunstig turtallsområde for spesifikt forbruk.. men dette er kun av teoretisk og akademisk interesse som vil kunne skape debatt blant oss "kverulanter" her på baatplassen :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

den går veldig lett opp i maks....... kjenner nesten ikke forskjell på tomgang om den står i gear eller fri..... den gjør visst opp mot 4000 men det er bare bråk og nesten ikke forskjell på farta

vi kjører nå på ca 2500-2800 marsjfart dvs ca 6-7 knop , maks fart er ca 8-9 knop så det skjer ikke mye mellom 3000 og 4000 omdr. - som sagt øker bare bråket og det begynner å småriste over 3-3200 :cheers::cool:

• 6 måneder senere...

nå har jeg funnet ut det meste angående propell osv propellen jeg har er 19x12 H og turtallet skal være maks 3100 på perkinsen 50 hk

den går i ca 8-9 knop maxfart men da er det overkant av 3100, den spinner fort opp i max turtall og det som er ønskelig er å få tak i en propell som går tyngre/roer turtallet dvs fks en 19 x 14???? ikke vet jeg, jeg finner ikke noe utvekslingtall på gearkassa! Fant noe skrevet ned i papirene til båten og det står det er en hurt hbw-20-3R 94750 nr 02-340 kansje noen vet hvor jeg kan fiske frem hva slags utveksling den har?? Har vurdert å sende prop til cupping men tror ikke det roer turtallet så mye ,de snakket om et par trehundre rpm og det er ikke stort

Du oppnår skrogfart for din båtlengde. Men jeg skjønner dette med å suge ut et par knop ekstra. Jeg har også rotet med dette. Det eneste jeg oppnådde med forsøket er å kvitte meg med noen kroner til ingen nytte. Ja, dvs propellforhandleren fikk jo litt omsetning. Slå deg heller til ro med en trivelig båt som skal gå i snekkefart.

Min forrige båt var en Sandvik 28, kjekk båt, mange gode minner. Men farten - 6 -7 knop den ser ut til ikke kunne gjøre noe med. Det første jeg gjorde etter at jeg hadde kjøpt den, var å sette på større propell og 10 hk større motor, ca. 60 hk. Ikke nevneverdig forandring på farten. Senere byttet jeg gearkasse fra utveksling 2:1 til 3:1 og satte på 4 blads propell. Da hadde propellen max 1200 omdreininger. Fantastisk fint i akterkabinen da, langt fra så mye propell støy som tidligere, det gikk an å være inne i den under fart faktisk. Men farten forble stort sett den samme.

Jeg gjorde mye for å få mer fart på denne båten, men ser nå at alt arbeidet var faktisk bortkastet. Ikke bruk for mye krefter og penger på forsøk på å øke farten på denne trauste båten, det ser ikke ut til at det nytter.

MVH :wink:

Hvis du har alle data for båten så kan jeg gjøre et overslag på propell til skuta..

Trenger så mye opplysning som mulig....

minimum

lenge vannlinje

tyngde normal lastet

motor effekt og ved hvilket turtall 50 hk ved 3100 o/min ???

Gearreduksjon er 3:1

Dagens propell er grei å ha samt hastighet du oppnår

Gjerne en marsjfart ved et eller annet turtall som du har kontroll på i dag..

Skrogtype er vel ren deplasement tenker jeg

Da kan jeg kikke litt på noen propell alternativer, kan låse den på19" diameter og se på 3 og 4 bladere

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

det er en 28 sandvik og jeg kan tippe på 27 fot i vannlinjen??

den sies å veie 3300, vi kan være opp i mot 2 voksne og 5 barn så mye mere en 2-500 kg last er vel max (har aldri merket noe forskjell om jeg er alene eller det er fullt opp med folk-propellen spinner lett opp i max uansett)

vanskelig og si nøyaktig knop men ca 7-8 knop ved 3100?

det er vel ren deplasement

propellen som sitter der nå er en 19 x 12

og det kan virke mest fornuftig og holde den i 19 og brattere stiggning evnt (helst??) en firebladers pga støy osv som nevnt over her??

Lekker seilbåt du har ........

og jeg har skjønt å få øket toppfart er bortimot umulig men å få ned turtallet hadde vært deilig - det bråker ganske bra når man ligger på 3100

senker jeg den til 26-2800 så er det en nydelse i forhold

Dersom den fine Sandvik`en din er en ren deplacementbåt, øker vannmotstanden med kvadratet av sitt eget tall, dersom farten dobles. Men en saktegående stor propell er det som gjelder , for best økonomi/komfort.

Var for mange år siden med på ombygging av en fiskebåt , hvor eneste forandring var nytt gir med større utveksling, samt propelldiameter 1,75 m ble økt til over to meter. Dette resulterte i innsparing i millionklassen.

For din del kan du kanskje prøve med litt større stigning - samme fart - lavere turtall=billigere drift.

Har kikket litt på denne beregingnen og den er nok helt på trynet med tanke på den propellen du har... Her spinner du nok opp i turtall uten noen problemer og helt uavhengig med tanke på vekten.... Propellen er alt for lett til en gearbox med 3:1 utveksling. Jeg har benyttet 4000 kg i vekt, siden den ikke utgjør mere en noen tidels tommer i endring av stigning med en slik maskin som du har.

her er de første resultater 19"x20" er nok en mere korrekt propell til deg og ikke 19"x12" Det at du oppnår en god fart med den propellen du har fordi nørdvendig effekt for å oppnå skorgfarten er kun rundt 18-20 hk.

Skifte propell??? helt klart etter min mening... Du vil få ned turtallet bettraktelig på marsjfart. og skrogfarten vil vaære oppnådd langt under 2000 rpm. Send dine data til Winrace og se hva som kommer derfra, men jeg blir ikke forbauset om han også anbefaler et propell skifte

Bergegningen er utført med en kalkulator som er tilgjengelig for medlemmer på boatdiesel.com for de som har interesse

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 7.0 kts.

Power Required: 17.4 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 48.5 SAE hp ( 36.2 kW) @ 3100 RPM

Power Used: 17 SAE hp ( 13.0 kW) @ 2,207 RPM

Max Speed: 7.0 kts

Fuel: 1.0 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: --

Cruising Speed: --

Fuel: --

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 21.3 in. Pitch: 17.1 in.

Blades: 3 Cupped: No

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 19.0

Pitch: 19.8

Blades: 3

Ser vi på en 4 blander her så blir svaret: 19"x18"

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 7.0 kts.

Power Required: 17.4 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 48.5 SAE hp ( 36.2 kW) @ 3100 RPM

Power Used: 17 SAE hp ( 13.0 kW) @ 2,207 RPM

Max Speed: 7.0 kts

Fuel: 1.0 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: --

Cruising Speed: --

Fuel: --

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 20.0 in. Pitch: 16.7 in.

Blades: 4 Cupped: No

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 19.0

Pitch: 17.9

Blades: 4

hmmmmmm dette så veldig lovende ut , ja det er jo snakk om ganske vesentlige forskjeller å gå fra 19x12 3 blader til 18x19 4 blader

sendte inn til winrace også og kansje det hadde vært fornuftig og gått for noe midt i mellom fks 18 x 16 eller noe pga motorslitasje???

uansett blir det nok et bytte ja, detta blir spennende vi får håpe jeg får tak i og bestemmer meg nå før båten går på havet snart, da blir det evnt bytte til høsten?? anyway tusen takk for gode tips og utregninger

Hvis det er en 4.108 motor, og du klarer 4000 o/min på maks, kan du fint øke propellen. Hadde en slik motor selv i et deplasementskrog, hvor jeg økte stigningen for å få roligere turtall på marsjfart. Ratingen i manualen sa 49hk v 4000 o/min maks 15 min, 47hk v 3600 maks 1 time, og 37hk v 3000 kontinuerlig. Det som er viktig ifølge Universaldiesel som kan disse motorene, er at du ikke kjører den hardere en 200 o/min under oppnådd turtall. Min fikk turtall på 2500-2600 på marsj, og høyere en 3000o/min hadde det ingen hensikt å kjøre. Maks oppnådd turtall havnet på 3500 o/min. Mistet 200-250 på maks ved å gå opp en tomme på stigningen, og det utgjør omtrent det samme som å cuppe den du har. :smiley:

• 3 uker senere...

Nå er ny propell prøvet - det ble forresten en 3 blader 19 x 18 han hadde ødlagt 4 bladern men desto biligere ble det for 3 bladeren....... turtallet ble drastisk lavere og mere behageligere nå gjør den maks 3000 (skal se om vire kan gå lengre) men masjfarten ble på rundt 2000 -2500 og den gjorde glatt 7 knop ,gps tulla det til så vi fikk ikke så nøyaktig resultater , men det kan vi komme tilbake til

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...