Jump to content

Båt Størrelse?

Haldor

Recommended Posts

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe en cabincruiser jeg kan dra på ferie med. Jeg har vokst opp ved sjøen og er ganske båtvant, men jeg har liten erfaring med større båter. Budsjettet strekker seg til en 5,3 tonns 31 foter Cabincruiser. Lurer på erfaringer med denne størrelsen?

Er den stor nok f.eks til å reise og feriere i middelhavet? Ca. hvor lang tid tar det forresten å f.eks kjøre til middelhavet? Båten har masjhastighet på ca.25knop.

Den virker veldig solid, har radar, VDO dybdemåler, GPS osv.

Takker dypt for alle svar;-)

Mvh,

H

Stor nok ... jada ... alternative ruter finnes enten gjennom en av to kanaler, eller den lange veiden rundt ... Med 31 fot hadde jeg valgt kanal gjennom Frankrike, men alt dette kommer an på hvor høy båten er (skal under en del broer...). Thvis det er for turens skyld, så for al del gjør det den lange veien, men dieselforbruket vil jo fort bli ganske stort når du går den veien.

Hvis du skal gjennom Frankrike, må du regne med 14 dager i kanalene (fartsbegrensninger) ... Hvis du skal rundt Biskaia, så bør du regne med 3 - 4 uker (værforbehold). Kjenner noen som tok en 21 Meter fra Sør England og inn til Frankrike, og de brukte rundt 10 dager (Men med 21 Meter, og opp til 36 knop marsjfart, så håndterer de litt andre forhold enn en 10 Meter vil gjøre...).

Begrensningen din (og hva som vil avgjøre hvor fort du kan gjøre turen) vil være rekkevidden din før du må fylle opp diesel. Hvis du regner med 300 NM max rekkevidde, (250 praktisk), så finner du fort ut at du må ta den lange veien rundt Biskaiabukten, noe som vil forsinke deg en del, samt å utsette deg for landligge pga dårlig vær.

Jeg vurderte å ta turen "rundt", men fant fort ut at det var billigere å hive båten på en trailer gjennom Frankrike, enn hva diesel ville koste for å ta turen "rundt" på egen kjøl...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

..... Har selv vurdert tur til Biskaia på kanal gjennom Frankrike. Er det mulig å kjøre i det franske kanalsystemet til Biskaia med 7.7 m høyde over vannet?

Nei !! , tror at max høyde over vannet er rundt 3 Meter ...men husk at det er i senter av broene, så regner med at 3M er for høyt ... mer sansynlig er 2,8M

.......Kjenner Drivemaster evt. til hva som er høydebegrensningen med trailer Fra Danmark/Tyskland til Biskaia?

Synes å huske noe om rett over 4M .... vi demonterte alt på flybridge og gikk ned til 3,85M, demonterte ror og propeller, hadde trailes slik at kjøl var 20 Cm over veien (urovekkende), slik at total høyde var 4,15 M ... og vi hadde et par buskvekster ombord når vi ankom Sør England.

Du kan ikke ta kanalene til Biskaia ... kanalene går mellom Frankrike og Middelhavet ... og er hovedsakleig to eller muligens tre ruter ...

Le Havre - Paris

Calais or St Valery

Canal Du Midi (Fra Biskaia)

Posted Image

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Hei

Undersøkte maksimalmål i 2004, då me vurderte å gå kanalane.

Maks høgda er 3,2 m, maks bredde 5,2 m, maks dybda er 1,6 m.

Dersom ein skal ha ein problemfri tur bør ikkje båten vera så stor. Jf. innlegg ovanfor om bredde og endra dybde og høgde pga. flaum ot tørke.

Frå Norderuropa er det ca. 230 sluser. Det er meir enn nok for dei fleste...

Ask

Det er også for kort tid siden blitt mulig å ta Rhein-Main-donau-kanalen til Svartehavet. Da trenger du strengt tatt ikke bevege deg utaskjærs i det hele tatt fra Østlandet, om du går langs svenskekysten,via dansk farvann til tyskland. der er dessuten størrelsebegrensningene mindre problem, men jeg tror kanskje de franske kanalene er litt triveligere, uten at jeg har forsøkt verken det ene eller det andre. Sjekka litt på dette før vi skulle ha båten hjem fra middelhavet, men endte med å gå rundt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...