Jump to content

Innvendig båtpuss - vegger/tak


Haje

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med å trekke om vegger/tak i plastbåt?

Har en 23 foter med et slags teppe på tak/vegger i kabinen og på toalett som gjerne skulle vært byttet med hvitt skaitrekk eller evt. en type maling som danner et belegg.

 

Hva bør man bruke, og hvor lønner det seg å kjøpe det? (Materialer, lim etc.) Takknemlig for tips!

 

HJ :lol:

Link to post
Share on other sites

De fleste båtutstyrsbutikker har trekk/polstring for dette bruket.

 

Det finnes to hovedtyper, en med skumgummi og en med lukkede celler.

 

Skumgummi:

+ Sterkere overflate

-  Kan bare strekkes en vei

-  Skumgummien smuldrer etter en stund pga. fukt

 

Lukkede celler:

+  Smuldrer ikke bort

-   Svakere overflate

 

Pass på at du bruker lim som er beregnet til den polstringen du velger og t det er våtromslim.

 

mvh

Lars-Inge

 

Beklager, jeg måtte endre denne på grunn av feil i første svaret...dette skal være riktig

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Hva bør man bruke, og hvor lønner det seg å kjøpe det? (Materialer, lim etc.) Takknemlig for tips!

Hvis stedene du skal kle ikke er flate må du bruke kontaktlim for å få det til å sitte.

Det kan være en ganske frustrerende jobb hvis det er flater med mye krumning, spes. dobbeltkrumning.

Og jeg vil ubetinget brukt varianten med lukkede celler.

Det er nemlig umulig å få fordelt limet jevt på de med skumgummi-bakside. Når man så klemmer det på plass oppstår det fordypninger på steder der det er for mye lim.

Mulig at det kan fungere med kontaktlim på spray, har ikke forsøkt dette selv.

 

Tidligere brukte produsentene et spes. hefte-kontaktlim som bare ble påført skottet, det het Tivo-lim, men jeg har ikke sett det i salg de senere år. (avga masse farlige gasser).

Da unngikk man "bulke-problemene".

Link to post
Share on other sites

Som eysteind sier, får du kjøpt skottbekledning hos Norsk Titanduk AS i Holmestrand. Jeg kjøpte der i fjor og mener faktisk at jeg ikke betalte mer en kr. 20,- pr. meter. De hadde/har imidlertid bare en farge (beige-aktig, lys beige e.l.) og en type (med skummgummi bakside). Dette er egentlig feilvare som selges direkte fra fabrikken. Du må reise dit og hente bekledningen selv. Jeg vil bemerke at jeg hadde problemer med å se hva som var feil ved skottbekledningen (det var ikke store feil). Ved kledning i båt blir det også en del naturlig avkapp og en del steder som er mer eller mindre skjult. Jeg kjøpte den gangen 20 - 25 meter og måtte ikke kaste noe på grunn av feil (disse ble borte som naturlig avkapp).

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg kjøpte hos Titanduk i vinter for ca 20-25,-/m2. Måtte ta vekk helt minimalt med feilproduksjon.

 

Ellers slutter jeg meg til Ingar: lukkede celler er mye mer fleksibelt i krunglete dobbeltkrumning etc. Vet imidlertid ikke hvor dette kan skaffes til overkommelig pris.

 

mvh

Espen

Link to post
Share on other sites

Trekte om båten min innvendig i vinter (BIAM 660), med skaitrekk med lukkede skumceller

fra Maritim. Fikk også Cheminax Kontaktlim derfra også, men dette limet var ikke

brukbart i det hele tatt. (Remsene ramla ned, spesielt på lange hengende flater).

Prøvde siden med Casco's vannbaserte kontaktlim, og fikk ikke problemer i det hele

tatt. Dette limet fås hos alle fargehandlere.

 

Felix

Link to post
Share on other sites

Har tidligere måttet trekke om en kabin i en båt, da det gamle trekket med skummgummi bakside var iferd med å falle av skottet. Dette fordi skummgummien løste seg opp.

Derfor brukte vi trekk med lukkede celler, dette limte vi på med våtromslim og det ble veldig bra. Denne løsningen kan etter mitt syn anbefales på det varmeste.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk se en vareprøve på skottbekledning med skumgummibakside (altså IKKE lukkede celler). Denne hadde ligget i en gjennomsikktig plastpose noen få år, og var sannsynligvis lite utsatt for både fukt og temperatur svingninger.

 

Baksiden av den var helt porrøs, smuldret vekk mellom fingrene.  :headbang:

 

Det er mulig det finnes ulike kvaliteter, men jeg valgte nå den andre typen uansett.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med å trekke om vegger/tak i plastbåt?

Har en 23 foter med et slags teppe på tak/vegger i kabinen og på toalett som gjerne skulle vært byttet med hvitt skaitrekk eller evt. en type maling som danner et belegg.

 

Hva bør man bruke, og hvor lønner det seg å kjøpe det? (Materialer, lim etc.) Takknemlig for tips!

 

HJ :headbang:

Skottene bekler du med skottrekk med tette celler. Taket skjærer du til tynne finerplater, trekker disse med skottrekk og skrur de på plass med vanlige syrefaste skruer som er påsatt "plasthetter".

bmo

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Har selv limt opp skottbekledning med skumgummibakside. Etter mange år hadde dette løsnet og "hang og slang". Brukte Chemimax kontaktlim og smurte på med kost så godt jeg kunne inn bak det løse trekket. Dette har ble gjort for tre år siden, og resultatet har jeg vært svært fornøyd med. Brukte en gang kontaktlim på sprayboks, men dette løsnet etter kort tid.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
  • 1 år senere...

Snakker man om en og samme type kledning for skott og skrogsider/overbyggsflater?

 

Jeg vurderer en båt som fremgår av bildene, og lurer på hvor stor jobben egentlig er for å få den pen i kledningen rundt vinduene? Noen som vet om noen god nettside/oppskrift?

 

Samtidig lurer jeg på kanskje jeg burde vurdere å kle den med treplater rundt vinduene, slik at den får samme utseende som rundt vinduene i cockpit. Er dette mye mer omfattende? Er det noen som kjenner til noen nettside som beskriver denne typen arbeid?

 

85_246227151.jpg

 

85_629333143.jpg

Link to post
Share on other sites

Blir det ikke veldig mørkt i kabinen hvis du bytter ut alt det hvite med mørkt treverk?

Jeg trekker opp igjen min båt og det er et godt stykke arbeid, men jeg vil tro at å lage treplater må være enda mer arbeid....

 

Tenkte egentlig finèr bare rundt vinduene, og da stjeler det ikke så veldig mye lys, vel. Syns det ser så pent ut oppe. Men det betyr kanskje at vinduene må fores ut etc? Hvordan gjør man det egentlig rundt vinduene når man kler med finèrplater?

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Gjenoppliver en gammel tråd i stedet for å starte en ny...

 

Jeg skal i gang med å trekke opp fremre kabin i båten da det gamle trekket fra 1978 er i ferd med å komme ned av seg selv der inne. Titanduk AS finnes ikke mer. Er det noen som kan gi meg tips om andre muligheter?

 

En mulighet jeg ser på er å isolere opp en smule for å unngå kondens (problem) når vi er ute i litt kaldt vær. Jeg er lite lysten på å bruke styropor eller lignende brannfarlige materialer. Er det noen som har tips vedrørende dette? Fremre kabin har mye kurver og vinkler så treverk kan bli tricky.

 

Jeg vil etterhvert også skifte ut platene i taket i hovedkabinen da disse er av en salgs fake teak som ser rimelig billig ut. Nyere "fake" er sikkert penere, men skikkelige treplater hadde vært trivelig om mulig. Tips??

-Og her vil jeg gjerne også isolere opp litt. Ikke mye, for det er allerede manko på ståhøyde for skipper'n. Men om så bare 1-2 cm kunne hjulpet på kondens tror jeg. Forslag til materiale??

 

 

Se bilder:

 

 

16_1686821949_xl.jpg

 

 

16_924455607_xl.jpg

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Angående isolasjon, så har maritim en bra skrogisolasjon på 1000x500x10 mm. Denne har lim på baksiden. Lukkede celler. Jeg har brukt den, samt armaflex isolasjon, på 19mm tykkelse.

 

Maritim sin er enkel å jobbe med.

 

Mener jeg leste nylig i en tråd om isolering at det var et medlem her som kunne skaffe armaflex. Den er ikke lett å få tak lenger, da prisene har gått veldig opp. Tidligere ble den solgt gjennom bestmarin. Det er et produkt fra glava.

 

I prosjekttråden min, så er det litt om erfaringene med isolering, med et fint bidrag fra medlemmet hakkanen,

 

Ellers holder jeg på å få tak i en type lettvektsplater som heter Artboard. Disse skal brukes istedet for finer, kledd med skrogtrekk. Brukes av bla. Grandezza.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kikket litt i prosjekttråden din. Forstår jeg det rett så har du isolert med dette i hele båten:

 

http://www.maritim.no/interior-eksterior/byggematerialer/motorromsisolasjon/skrogisolasjon-10mm-100x50cm-selvklebend

 

Med 149,- pr 0,5x1,0 meter var prisen virkelig drøy da. Ligner dette noe på liggeunderlag? Ser det er brannhemmende, sa da er det vel et mer vettugt materiale. Skal se på det. Takk for tips!!

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

jeg har ikke noen spesifikasjoner på maritims isolering, men du kan jo ringe dem og høre mtp brann og gasser. Men jeg er temmelig sikker på at dette er brannhemmende. Ja, det koster, men i vinter kostet den 119 kr :) på vintersalg. :) jeg kjøpte det også til fullpris.

 

Opprinnelig ville jeg bruke Armaflex, siden jeg hadde lest så mye godt om det, og at isoleringsevene er hinsides. lurer på om ikke 10 mm tilsvarte 100mm standard glava. Denne har jeg lest dataene på, og den er brannhemmende, lite gassutvikling, trekker ikke vann. Men prisene har skutt i været på den og jeg ringte rundt til flere stedet, men alle var utsolgt og ingen tok det inn lenger, pga. pris. Dermed falt jeg ned på å kjøpe maritim sin. kom på 4500 kr for 30 plater....

En uke etter at jeg mottok pakken, dumpet jeg borti to ruller Armaflex, tilsammen 12 m2, på Finn.no for 500 kr. ( jeg tråler finn hver dag...) Rester fra en båtrestaurering. Heiv meg på tråden til selges og fikk de i posten etter noen dager. Flaks. tilsvarende kjøpt i butikk ville kostet 6-7 tusen.

 

Så båten er temmelig godt isolert nå kan du si. Både mtp temp men ikke minst støy. Har med andre ord brukt begge deler, og sitter igjen med 6 m2 Armaflex og 10 plater fra maritim, som jeg skal spare til siden, om jeg en vakker dag kjøper større båt. Har noen småplasser igjen å isolere.

Så ja, hele skuta er nå isolert, utenom det som er under vannlinjen for å utnytte sjøvarmen om vinteren. Ekstremt lun båt, helt uten kondens. Langt raskere å varme opp og den holder bedre på varmen. I vinter, 10-13 minusgrader, brukte jeg en 500w ovn ombord for å holde det frostfritt. Da ble det flere plussgrader ombord.

 

Jeg skal se om jeg finner tråden hvor medlemmet som kunne skaffe armaflex var. vet ikke prisen hans.

 

Isolering kan anbefales.

 

Du spør om dette med liggeunderlag. vel, Armaflex kan kaskje sammenlignes med den beste typen underlag du finner, f.eks fra Mammut. Maritim sin er litt i samme gate, Men det er nok ganske stor forskjell. Liggeunderlag brenner som fy og gir svært farlige gasser.

Maritim sin gir uansett svært pene overganger, skjøt i skjøt. Så skrogtrekk blir nok pent utenpå. -Jeg har ikke kommet dit enda.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da har jeg vært og handlet litt. Liggeunderlag i 14 mm har jeg selv på lager i egen butikk. regner med å bruke 5 slike. Foreløpig venter jeg med å legge på noe oppunder dekk da dette er i sandwich, og jeg skal kun isolere mot kondens.

 

Skraper skrogsidene rene og vasker disse med klorin eller kraftvask. Skal stryke utover sponflatelim av typen med løsemidler i. Dette fester også på våte og kalde flater og er vannfast, så derfor. Handlet inn på Biltema for 20 kr mr 500ml tube. Legger på underlag og presser dette godt inn i alle vinkler og kroker, så sitter det.

 

Utenpå underlagene tenker jeg å legge lys grå høyttalerfilt, slik som typiske store høyttalere for proffbruk er trukket med. Jeg vil prøve med lim som jeg sprayer på, for å unngpå at limet trekker for mye inn i soffet og gir flekker. Om dette fungerer får tiden vise. Skal komme tilbake med bilder og erfaringer.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...