Jump to content

Ligge ute i vinter?

Halvor

Recommended Posts

Hei!

Jeg er for tiden litt i tvil om jeg skal la båten ligge i vannet i vinter, eller om den skal på land. Båten er av stål, og isforholdene i havna er stabile - ligger i ferskvann. Det jeg ikke kan så mye om er hva som bør gjøres i forhold til bunnventiler, varme i motorrom osv. Er det noen som kan hjelpe meg med å ta avgjørelsen - dvs lære meg litt om hva det innebærer å ha båten liggende i isen.

Sjøvannsinntak til motor, og sjøvannsinntak til toalett ligger ca 50 cm under vannlinjen. Problemet mitt med å ha et system med varme i motorrommet er at båten ligger ca 10 mil unna, og jeg kan ikke ha oppsyn med den hver dag. Hvis strømmen skulle gå, så har jeg et problem dersom varmen i motorrommet er avgjørende. Kan jeg ligge uten varme?

Hva med eksosutløpet? Dette ligger rett under vannlinjen, og vil fryse inn.

Min plan er følgende: Sørge for at ferskvannssiden har frostvæske som holder mål. Konservere sjøvannssiden på vanlig måte, men la bunnventilen være åpen etter at jeg kobler på slangen igjen. Suge opp frostvæske på sugesiden på vannpumpen til toalettet (har vanlig vannklosett ombord som får vannet av en trykkvannspumpe) Sette på plass slangen igjen, og åpne bunnventil. Tømme ferskvannstank på vanlig måte. Kjøre frostvæske gjennom hele septikksystemet.

Holder dette? Hadde satt pris på om det er noen som kan fylle på med andre punkter.

På forhånd takk.

Halvor

Det må du ikke gjøre, da gjelder ikke forsikringen dersom båten skulle synke. Alle ventiler under vannlinjen må være stengt.

Vet du hvor tykk isen vanligvis blir?

Hei!

Isen kan fort bli opptil en halv meter. Jeg må uansett ta høyde for det. Jeg kan få mulighet til å ligge i boblehavn, og da er det færre utfordringer. Fortsatt har jeg problemet med at dersom varmen i motorrom uteblir, vil vannlommer som ikke er tømt fryse. Skal sjekke det med GSM varsleren. Jeg har en alarm i båten med dette systemet som heter HAUKKA 3000. Må visst oppgradere software på den for å få den til å virke.

Skal sjekke med forsikringsselskapet.

Takk for innspill så langt.

Halvor

Det må du ikke gjøre, da gjelder ikke forsikringen dersom båten skulle synke. Alle ventiler under vannlinjen må være stengt.

Dette er vel ikke en ensartet regel over i hele forsikringsbransjen ? Tidligere hadde jeg båten forsikret hos IF og da var dette tilfellet, men nå har jeg båten i Trygg Hansa. Og på forespørsel på telefon (har ikke studert vilkårene inngående :nono: ), fikk jeg oppgitt at her var eneste endring om båten lå på vannet om vinteren at egenandelen ble doblet.

Redigert av bergen (see edit history)

Et alternativ til varmeovner, er selvregulerende varmekabler (eller vanlige varmekabler, som legges rundt kraner og slanger, da får en fordelt varmen mye bedre, og og slipper å fyre for kråka.

Brukte selv kun dette i vinter, og var nede i 4 gr i motorrommet, men hos oss blir ikke isen mer en 10-15 cm.

Jeg har en annen versjon av fjernstyring, slik at jeg får temperaturvarsel tilbake, slik at jeg kunne sende tekstmelding med spørsmål om hva temp-en var i motorrommet.

Uansett hvordan du håndterer mange av utfordringene du selv nevner anbefaler jeg at du drøfter dette inngående med forsikringsselskapet ditt og utarbeider skriftlig spesialforsikring slik at du ved eventuelle vansker unngår å sitte igjen med "svarte-Per".

Den er viktig, spørte Gjensidige om der var problem, nei det går bra, ba om å få forsikringsvilkårene, der stod der forbehold om is, nevnte dette for selgeren (som var ansatt hos Gjensidige), og fikk til svar: det viste jeg ikke, takk for opplysningen :crazy:

Hei!

For å kommentere det som har blitt sagt i henhold til krav fra forsikringsselskaper:

Alandia Båtforsäkringar som er mitt selskap, hadde ingen spesielle krav for at båten skulle ligge ute annet enn "normalt ettersyn.". Det er jo en fin formulering som man kan tolke hvor langt man vil.

Jeg spurte spesifikt ad bunnventiler, og de sa at det ikke var noen retningslinjer på dette. De skulle ha kr 450 i tilleggsforsikring for at båten skulle ligge ute.

Til orientering er Alandia et nordiskt selskap som også forsikrer båter i Norge. Jeg har i hvertfall ikke funnet noen billigere. Vilkårene er også bra, og de har en motorforsikring som også gjelder etter at motoren har passert 10 år i alder. "Ved havari som ikke kan lastes båteier, kan man få inntil markedsverdi dekket" heter det. Spesielt står det nevnt frostsprengning og varmkjøring som eksempler på forhold som ikke gir dekning. Om de lever opp til de fantastiske lovnader skal jeg ikke påstå, da jeg heldigvis ikke har hatt noen skade.

Jeg kom til å tenke på noe jeg kanskje kunne gjøre for å eliminere problemet med at det vil stå vann uten frostvæske fra eksos utløpet og opp til svanehalsen. Hva om jeg setter på en slange rundt eksosutløpet som ligger under vann, og trekker denne opp over vannlinjen. Når jeg da vinterkonserverer, og stopper motoren når det kommer frostvæske ut av slangen over vann vil vel hele systemet være fylt? Henger opp slangen slik at denne holder seg godt over vannlinjen til vinteren - problem solved?

Når det gjelder bunnventilene, kan jeg koble på en slange som rekker over vannlinjen, åpne ventilene, helle på frostvæske til jeg er sikker på at det har presset seg ut gjennom ventilene, så stenge? Er dette riktig oppfattet av meg?

Takker for svar.

Halvor

Jeg kom til å tenke på noe jeg kanskje kunne gjøre for å eliminere problemet med at det vil stå vann uten frostvæske fra eksos utløpet og opp til svanehalsen. Hva om jeg setter på en slange rundt eksosutløpet som ligger under vann, og trekker denne opp over vannlinjen. Når jeg da vinterkonserverer, og stopper motoren når det kommer frostvæske ut av slangen over vann vil vel hele systemet være fylt? Henger opp slangen slik at denne holder seg godt over vannlinjen til vinteren - problem solved?

Når det gjelder bunnventilene, kan jeg koble på en slange som rekker over vannlinjen, åpne ventilene, helle på frostvæske til jeg er sikker på at det har presset seg ut gjennom ventilene, så stenge? Er dette riktig oppfattet av meg?

Takker for svar.

Halvor

Jeg tar ikke poenget med vann fra eksosutløp og til svanehals. Mener du at eksosutløpene dine ligger under vann og at det er dette vannet som 'går gjennom hekken og bort til svanehalsen'? Er i såfall gjennomføringen gjennom skroget under vann? Hvis du mener mellom motor og svanehals, bør du ikke følge beskrevet prosedyre.

Den siste med bunnventilene er korrekt oppfattet. Mens du tømmer så stenger du ventilen. Da vil frostvæsken stå i hulrommet mellom ventilkula og ventilhuset. Regner med at du har kulekraner.

I 'gamledager' brukte vi spillolje til dette. Stengte ventilene når oljefilmen vistes på overflaten. Det er vel ikke god latin lenger. Men det funka hver gang.

Jeg tar ikke poenget med vann fra eksosutløp og til svanehals. Mener du at eksosutløpene dine ligger under vann og at det er dette vannet som 'går gjennom hekken og bort til svanehalsen'? Er i såfall gjennomføringen gjennom skroget under vann? Hvis du mener mellom motor og svanehals, bør du ikke følge beskrevet prosedyre.

Den siste med bunnventilene er korrekt oppfattet. Mens du tømmer så stenger du ventilen. Da vil frostvæsken stå i hulrommet mellom ventilkula og ventilhuset. Regner med at du har kulekraner.

I 'gamledager' brukte vi spillolje til dette. Stengte ventilene når oljefilmen vistes på overflaten. Det er vel ikke god latin lenger. Men det funka hver gang.

Posted Image

Hei Hulda!

Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvordan systemet er lagt opp, men eksosslangen går fra eksosbendet og videre under sengen i akterkabinen. Her er slangen isolert og det er dårlig plass til å se hvor slangen går videre. Sånn jeg tror det er, så går slangen opp i en svanehals så vidt over vannlinjen, for så å gå ned mot selve utløpet som er ca 15 cm under vannlinjen. Det jeg er redd for er at utløpet fyller seg med vann fra sjøen, og stiger opp til vannlinjennivå, og at dette vannet vil fryse. Vet ikke om det gjør noe i det hele tatt at det fryser der, men jeg vet altså ikke. Derfor min ide med å koble på en slange slik at ferskvann ikke får mulighet til å renne tilbake opp mot vannlinjenivå.

Halvor

Når eksosen går ut under vann, kan du he en utfordring. Muligheten er at vannet fryser i overgangen mellom skroggjennomføring og slange. Dette kan føre til at slangen blir presset av gjennomføringen. Dette stedet må mao holdes frostfritt. Enten ved at det tilføres en bit varme, eller ved at vannet holdes frostfritt vha frostvæske.

Jeg stenger kraner med spjeld.... men ALDRIG sluseventiler, da disse ved frost vil "sprenge" i stykker. Sørg for å få sveiset på stuss slik at tilkopling og kraner kommer over utvendig vann- nivå. Kommer selv til å bygge om til kjøling med sløyfe under båten og tørr eksos. Da er det bare å vri på nøkkelen ved start og stopp. Ikke behov for å kjøre frostveske igjenom etter hver tur.

Jeg stenger kraner med spjeld.... men ALDRIG sluseventiler, da disse ved frost vil "sprenge" i stykker. Sørg for å få sveiset på stuss slik at tilkopling og kraner kommer over utvendig vann- nivå. Kommer selv til å bygge om til kjøling med sløyfe under båten og tørr eksos. Da er det bare å vri på nøkkelen ved start og stopp. Ikke behov for å kjøre frostveske igjenom etter hver tur.

Dette var da voldsomt. Hulda har benyttet kuleventiler siden 1974, ikke en eneste har frosset i stykker. Lange rør kan jo også fryse i filler. Jeg tror Hulda har ca. 20 cm rør fra bunnen og opp til første ventilen. Hulda er sveiser. Jeg hadde dog en slusekran en gang der slusa glapp og den forble stengt i 'åpen' posisjon. Nok om det. Uansett hva du gjør, gjør du det galt, så er det ikke sikkert at resultatet blir det beste.

Nå er det heller ikke hos alle det er praktisk mulig å få ventilene over utvendig nivå. Det har heller ingen hensikt. Hos Hulda ligger ventilene en halvmeter under utvendig vannivå. Der nede er det ikke så kaldt at det fryser i Oslofjorden. Har det vist seg, over 32 år. I vinter var det minst 30 cm is i Sonsbukta, ingen boblehavn, lå i isen. Før Hulda ble isolert, pakket jeg kranene og bunnen av skroget rundt kranene med isolasjon. Jeg har aldri hatt frostskader, men har sett en del som har hatt det. De oversvømmelsene jeg har sett i båter de siste årene, skyldes feilkonstruksjoner og operatørfeil. Det har blitt svært stille med vann i båter grunnet frost der jeg vanker. Det var mer før i tiden.

Tørr eksos er bra. Det er vi enige om. Jeg hadde tenkt det på Hulda. Problemet er lange eksosrør, isolasjonskrav og plassmangel. Det blir det forferdelig varmt der man ikke får isolert skikkelig. Rørene på Hulda lyste hyggelig svakt rødt i mørket den gangen jeg prøvde. Isolasjonen var forsøksvis steinull, den smeltet. Men for all del, det finnes stoffer som er meget mer egnet enn steinull. Jeg grabbet bare noe jeg fant i garasjen. Hadde jeg kunnet hatt korte rør, eller rør rett opp, ville også Hulda hatt tørr eksos. Man skal passe på en fleksibel overgang mellom manifold og rør.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...