Jump to content

bøter for lanterne fabrikant fjernet ved nybåtsalg/seilbåt

Superkul

Recommended Posts

"svigers" kjøpte ny seilbåt i våres (06) og reagerte litt da topplanternen ble fjernet . Han fikk til svar at den ikke var påbudt! Da vi var i Strømstad i helgen ble han stoppet av kystvakten ( :flag_sw: ) og bøtlagt........Han kjørte for motor og da skulle i følge kystvakten topplanternen være på. Det hersket litt tvil rundt på kaia med de andre seilbåteierne hvor noen hadde lanterna og andre ikke! Noen mente også at akterlanternen skulle være skrudd av ved bruk av topplanternen , men det var ikke alle som hadde mulighet til og slukke denne separat.

Er det noen som vet hva som er korrekt lanterneføring ved seiling kontra motordreven seilbåt? :cheers::cool:

Redigert av jab (see edit history)

"svigers" kjøpte ny seilbåt i våres (06) og reagerte litt da topplanternen ble fjernet . Han fikk til svar at den ikke var påbudt! Da vi var i Strømstad i helgen ble han stoppet av kystvakten ( :flag_sw: ) og bøtlagt........Han kjørte for motor og da skulle i følge kystvakten topplanternen være på. Det hersket litt tvil rundt på kaia med de andre seilbåteierne hvor noen hadde lanterna og andre ikke! Noen mente også at akterlanternen skulle være skrudd av ved bruk av topplanternen , men det var ikke alle som hadde mulighet til og slukke denne separat.

Er det noen som vet hva som er korrekt lanterneføring ved seiling kontra motordreven seilbåt? :cheers::cool:

Posted Image

Ved gange for motor med seilbåt skal følgende lanterner brukes:

-Akterlanterne - hvit

-Topplanterne - hvit

-Babord lanterne - rød

-Styrbord lanterne - grønn

På båter mindre enn 12 meter eller no sånt kan rød og grønn kombineres.

Tja, det kan vel bli så ymse det Skipper_W. De klassiske er jo disse som har prøvd å tråkle seg mellom slepebåt og slep, i mørke og lite sikt.

Ellers så må Hulda innrømme at hun fører lanterner som maks. er tillatt for båter opp til 12 meter. Den ekstra meteren krevde for mye penger, og for stor batterikapasitet den gangen jeg installerte greiene. En annen juridisk sak er naturligvis at når gennakerpeket og badeplattform akter ble sveiset fast, så er vel damen definert å ha lagt på seg enda et par meter.

Man må skille mellom hvit topplanterne som lyser 180° fremover, og hvit rundtlysende (360°) ankerlanterne (montert på toppen av masten).

Til orientering så lyser topplanternen ikke 180°, men derimot 225°. Og det er ingen selvfølge - og slett ikke noe krav - at ankerlanternen skal stå i toppen av masten.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Kanskje et argument i favør av krav til obligatorisk opplæring. Når båtfarende ikke engang vet hvilke lanterner de selv skal føre ... hvordan går det da, når de møter uvante lanternekombinasjoner?? Rød over hvit over rød f. eks.?

Svigers som kjøpte båten er faktisk skipper, og man stoler jo litt på folk man kjøper ny båt av i forretning - skulle tro butikken som tok vekk lanternen vet hva de drev med - vi tenkte kansje det hadde kommet noe ny lov e.l! Vi vet meget godt hva slags lanterner en motorbåt skal ha men ble i tvil når han skulle over til seilbåt........ Det hjelper dårlig med obligatoriske kurs når folk drekker og kjører gris i mørket osv og dette kommer ikke til og avta selv om de tar lappen... ingen av oss har vært i nerheten av situasjoner som skulle tilsi at vi trenger båtbevis e.l ! Og selv ville jeg heller seilt med svigers erfaring enn lappen! :cheers::cool:

Ikke lett det der, og burde skrevet "stort sett" er rundtlysende ankerlanterne plassert i toppen av masta. Har vel sett de som heiser en rundtlysende lampe i f.eks akterstag som ankerlanterne også.

Fant denne linken

Det jeg ikke har klart for meg nå er om en rundtlysende ankerlanterne kan erstatte topplanterne + akterlantere. (Når man går for motor). Bortsett fra bruddet om at akterlanterne skal føres så langt akter som mulig.

Kanskje et argument i favør av krav til obligatorisk opplæring. Når båtfarende ikke engang vet hvilke lanterner de selv skal føre ... hvordan går det da, når de møter uvante lanternekombinasjoner?? Rød over hvit over rød f. eks.?

Får referere hva kurslederen min sa når jeg stilte spørsmål om andre kombinasjoner av lanterner enn de helt elemenære, "Er ikke helt sikker, men hold dere f.... så langt vekke" :lol:

Hei og hå

Regent

Et spørsmål er trolig hvordan "jab" kan gå frem for at "svigers" skal få igjen utgiftene knyttet til leverandørens "demontering".

Et spørsmål jeg synes er interessant er hvor stort ansvar selger har i forhold til bruker av båten.

Kanskje det kan hjelpe i diskusjonen om refusjon av utgifter å vise til diskusjonen her på BP. Ville tro at selger ikke ønsker negativ oppmerkomhet omkring mangelfull kjennskap til internasjonale regler for lanterneføring.

Det er ofte klokt å starte med forsiktig sondering omkring dekning av økonomisk tap, og deretter trekke inn momenter omkring erstatningsspørsmål.

Rød over hvit over rød f. eks.?

Hvit til rød fisk og hvitt kjøtt, rød til hvit fisk og rødt kjøtt.

For øvrig er en 32-fots båt liten nok til at det etter regel 23 ©(i) er anledning til bruke sidelanterner og hvit rundtlysende lanterne. For seilbåter må det da være mulig å slukke akterlanternen når den rundtlysende tennes.

Regel 54 sier at fører av dekket norsk fartøy skal sørge for at sjøveisreglene finnes ombord, og da burde det være rikelig anledning til å diskutere lanterner og slikt med politi og andre myndighetspersoner. Det er ikke sikkert at du vinner diskusjonen, men er du heldig lærer du litt om hvordan reglene skal leses. :lol:

Det jeg ikke har klart for meg nå er om en rundtlysende ankerlanterne kan erstatte topplanterne + akterlantere. (Når man går for motor). Bortsett fra bruddet om at akterlanterne skal føres så langt akter som mulig.

På motorbåt under 12 meter kan man ha rundtlysende topplanterne. Vi har det på vår båt, dvs at ankerlanterna fungerer som topplanterne. Egentlig veldig greit for da slipper vi at jolla i snap davit dekker til akterlanterna

De andre greine med rød og hvitt og rød og rød vet jeg neimen ikke - utover at jeg holder meg langt borte. Og lurer jeg på om det er et slep så ville jeg ropt på K16. Kjørte gjennom linken til Skipper Worse nå og det gikk egentlig ganske greit - god repetisjon fra nattevaktene i KV :smiley: Husker godt at vi gikk Raftsundet på natta en gang - det var fin læring å følge med på broa da.

... da regner du med at heller ikke overøvrighetsmakten har et eksemplar om bord? (Jeg har ... men så er jeg kverulant av legning og yrke, da...) :wink:

Klart jeg regner med at de har dette, men i motsatt fall har jeg ofte med meg et ekstra eksemplar. Hvis jeg først skal få et forelegg må det i det minste være riktig. :headbang:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...