Jump to content

bøter for lanterne fabrikant fjernet ved nybåtsalg/seilbåt


Superkul

Recommended Posts

er det slik at de to hvite lanternene er normale topplanterner for båter over 50 meter? og at de to røde over aktre topplanterne viser begrenset manøvreringsevne?

 

De to røde på bb side sier visstnok at det er hindring på denne siden og at man skal passere på stb side.

 

Noen konkrete eksempler på når dette brukes? dykke eller kabel leggingsoperasjoner?

 

Om man støter på et seismikkfartøy med luftkanonene ute . hva slags lanterner fører den da?

Link to post

De to røde på bb side sier visstnok at det er hindring på denne siden og at man skal passere på stb side.

 

Noen konkrete eksempler på når dette brukes? dykke eller kabel leggingsoperasjoner?

mudderfartyg, ligger oftast ganske still, gå på grön-grön sida..........

S/Y Gunga Din

Link to post

Om man støter på et seismikkfartøy med luftkanonene ute . hva slags lanterner fører den da?

Den fører NUC pluss tre hvite lanterner over hverandre på fortoppen for å markere slep over 200 meter. Typisk slep kan være fra 4 til 14 X 4000 meter. Enden av slepet er som regel markert med strobelights.

Link to post

NUC = Not under command eller begrenset evne til å manøvrere.

Rundtlysende rødt over hvitt over rødt i stortoppen.

Niks, dette blir ikke korrekt :nono:

2 rundtlysende røde plassert over hverandre= Fartøyet er ikke under kommando. F.eks fartøy som har maskinskade.

 

3 rundtlysende lanterner, den øverste og nederste rød og den i midten hvit = Begrenset evne til å manøvrere. F.eks Seismikk eller ROV fartøy

 

Sjøveisregel 27

 

Forenklet utgave er at jo flere lys, desto lengre avstand bør en lystbåt holde seg

:smash:

Link to post

Eehhh.... Var det ikke det Mulligan sa da?

 

 

Nei

Mulligan sa at rød hvit rød er Not under Command. Og det er det ikke. Not under Command (Ikke under kommando) er kun 2 røde lanterner.

 

Rød hvit Rød er som Mulligan riktignok også sa Begrenset evne til å manøvrere.(Men altså ikke Not under Command)

 

Dette er to forskjellige "tilstander" for fartøy. :seeya:

Link to post

Vi får se hva teksten sier, altså COLREGS:

 

(f) The term "vessel not under command" means a vessel which through some exceptional circumstance is unable to maneuver as required by these Rules and is therefore unable to keep out of the way of another vessel.

 

Altså fartøy som er hemmet i sin evne til å manøvrere i henhold til reglene. Det finnes forskjellige signaler for å markere forskjellig grad og type av hemning.

 

Not under command betyr altså ikke at skipperen har hoppet over rekka.

Link to post

Sakset fra regel 3:

 

Regel 3. Alminnelige definisjoner

 

<snip>

 

f) Uttrykket "fartøy som ikke er under kommando" betyr et fartøy som på grunn av en eller annen usedvanlig omstendighet er ute av stand til å manøvrere som foreskrevet i disse reglene og derfor ikke kan holde av veien for et annet fartøy.

 

g) Uttrykket "fartøy som har begrenset evne til å manøvrere" betyr et fartøy som på grunn av arten av dets arbeid har begrenset evne til å manøvrere som foreskrevet i disse reglene og derfor ikke kan holde av veien for et annet fartøy.

 

Uttrykket "fartøy som har begrenset evne til å manøvrere" skal omfatte, men er ikke begrenset til:

 

(i) Et fartøy som holder på med å legge ut, etterse eller ta opp et sjømerke, undervannskabel eller rørledning.

 

(ii) Et fartøy som holder på med mudring, oppmålings- eller undervannsvirksomhet.

 

(iii) Et fartøy som holder på med å komplettere forsyninger eller å overføre personer, proviant eller last mens det er underveis.

 

(iv) Et fartøy som holder på med å sette ut eller ta imot fly.

 

(v) Et fartøy som holder på med å fjerne miner.

 

(vi) Et fartøy som holder på med et slep av slik art at det sterkt begrenser det slepende og slepte fartøys evne til å avvike fra sin kurs.

Forskjellen mellom "ikke under kommando" og "begrenset manøvreringsevne" er vel ikke så vanskelig?

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...