Skipper Worse Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 (redigert) :lol: Genialt!! Det tar jo litt av brodden fra spørmålet om de har et eks. om bord, men likevel... Redigert 28.August.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
ok67 Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 Når den her nærmer seg er det nok tryggest å holde avstand (til riktig side): Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 Om den nærmer seg på dette bildet, så bakker den (om ikke du tar innpå, da) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 er det slik at de to hvite lanternene er normale topplanterner for båter over 50 meter? og at de to røde over aktre topplanterne viser begrenset manøvreringsevne? De to røde på bb side sier visstnok at det er hindring på denne siden og at man skal passere på stb side. Noen konkrete eksempler på når dette brukes? dykke eller kabel leggingsoperasjoner? Om man støter på et seismikkfartøy med luftkanonene ute . hva slags lanterner fører den da? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 (redigert) Om man støter på et seismikkfartøy med luftkanonene ute . hva slags lanterner fører den da?Har klatret nok i de juletrærne der... Og der har du altså svaret, juletre! Redigert 28.August.2006 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 Om den nærmer seg på dette bildet, så bakker den (om ikke du tar innpå, da)Ser du ikke dette da? Der jo to jetjagere som flyr i formasjon opp ned. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Jens_P Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 Når den her nærmer seg er det nok tryggest å holde avstand (til riktig side): Ville nok holdt avstand, det er en sånn du har foran deg. Og den flyr ikke opp ned! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gunga Din Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 De to røde på bb side sier visstnok at det er hindring på denne siden og at man skal passere på stb side. Noen konkrete eksempler på når dette brukes? dykke eller kabel leggingsoperasjoner? mudderfartyg, ligger oftast ganske still, gå på grön-grön sida.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Superkul Svart 29.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 ja her kom det mye morro Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mulligan Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Om man støter på et seismikkfartøy med luftkanonene ute . hva slags lanterner fører den da? Den fører NUC pluss tre hvite lanterner over hverandre på fortoppen for å markere slep over 200 meter. Typisk slep kan være fra 4 til 14 X 4000 meter. Enden av slepet er som regel markert med strobelights. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 hva er NUC? Og med 4000 meter langt slep da er det vel greit å komme seg foran da Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 NUC = Not under command eller begrenset evne til å manøvrere. Rundtlysende rødt over hvitt over rødt i stortoppen. Jo, best å komme seg foran. De har en svingradius på to-tre kilometer. Slepet kan være opp i 8000 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 NUC = Not under command eller begrenset evne til å manøvrere. Rundtlysende rødt over hvitt over rødt i stortoppen. Niks, dette blir ikke korrekt :nono: 2 rundtlysende røde plassert over hverandre= Fartøyet er ikke under kommando. F.eks fartøy som har maskinskade. 3 rundtlysende lanterner, den øverste og nederste rød og den i midten hvit = Begrenset evne til å manøvrere. F.eks Seismikk eller ROV fartøy Sjøveisregel 27 Forenklet utgave er at jo flere lys, desto lengre avstand bør en lystbåt holde seg Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Niks, dette blir ikke korrekt :nono: 3 rundtlysende lanterner, den øverste og nederste rød og den i midten hvit = Begrenset evne til å manøvrere. F.eks Seismikk eller ROV fartøy Eehhh.... Var det ikke det Mulligan sa da? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Eehhh.... Var det ikke det Mulligan sa da? Nei Mulligan sa at rød hvit rød er Not under Command. Og det er det ikke. Not under Command (Ikke under kommando) er kun 2 røde lanterner. Rød hvit Rød er som Mulligan riktignok også sa Begrenset evne til å manøvrere.(Men altså ikke Not under Command) Dette er to forskjellige "tilstander" for fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Jepp, du har visst rett mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Ville nok holdt avstand, det er en sånn du har foran deg. Og den flyr ikke opp ned! nåjah,... det er vel en sannhet med mofidikasjoner,....... http://www.alexisparkinn.com/photogallery/...er_ejection.mpg sjøvett eller ei .. det får anra diskutera. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Vi får se hva teksten sier, altså COLREGS: (f) The term "vessel not under command" means a vessel which through some exceptional circumstance is unable to maneuver as required by these Rules and is therefore unable to keep out of the way of another vessel. Altså fartøy som er hemmet i sin evne til å manøvrere i henhold til reglene. Det finnes forskjellige signaler for å markere forskjellig grad og type av hemning. Not under command betyr altså ikke at skipperen har hoppet over rekka. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 (redigert) Sakset fra regel 3: Regel 3. Alminnelige definisjoner <snip> f) Uttrykket "fartøy som ikke er under kommando" betyr et fartøy som på grunn av en eller annen usedvanlig omstendighet er ute av stand til å manøvrere som foreskrevet i disse reglene og derfor ikke kan holde av veien for et annet fartøy. g) Uttrykket "fartøy som har begrenset evne til å manøvrere" betyr et fartøy som på grunn av arten av dets arbeid har begrenset evne til å manøvrere som foreskrevet i disse reglene og derfor ikke kan holde av veien for et annet fartøy. Uttrykket "fartøy som har begrenset evne til å manøvrere" skal omfatte, men er ikke begrenset til: (i) Et fartøy som holder på med å legge ut, etterse eller ta opp et sjømerke, undervannskabel eller rørledning. (ii) Et fartøy som holder på med mudring, oppmålings- eller undervannsvirksomhet. (iii) Et fartøy som holder på med å komplettere forsyninger eller å overføre personer, proviant eller last mens det er underveis. (iv) Et fartøy som holder på med å sette ut eller ta imot fly. (v) Et fartøy som holder på med å fjerne miner. (vi) Et fartøy som holder på med et slep av slik art at det sterkt begrenser det slepende og slepte fartøys evne til å avvike fra sin kurs. Forskjellen mellom "ikke under kommando" og "begrenset manøvreringsevne" er vel ikke så vanskelig? Redigert 29.August.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mulligan Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 For å ta det fra den andre kanten. Det står NUC på den knappen som trekker releene inne i den boksen som får denne rød-hvit-rød kombinasjonen til å lyse. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Da er knappen feilmerket. Det er både faktisk og rettslig forskjell på "ikke under kommando" (som er forårsaket av noe ved skibet) og "begrenset evne til å manøvrere" (som er forårsaket av skibets arbeide) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
pontus Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Det står NUC på den knappen som trekker releene inne i den boksen som får denne rød-hvit-rød kombinasjonen til å lyse. Kanskje NUC betyr "Not Under Control" ..(?) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Denne tråden har vel tatt litt vel langt avgårde nå. Det var snakk om lanterneføring på seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 29.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Denne tråden har vel tatt litt vel langt avgårde nå. Det var snakk om lanterneføring på seilbåter. ikke sant-helt enig, her stiller man et spørsmål og det blir riktig svar på galt spørsmål Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.