Jump to content

bøter for lanterne fabrikant fjernet ved nybåtsalg/seilbåt

Superkul

Recommended Posts

Da er knappen feilmerket. :smash:

Sikker? Språket er ikke norsk, og i den engelske versjonen av sjøveisreglene jeg har er overskriften til regel 27 kort og greit "Vessel not under command" til tross for at betegnelsen bare brukes i teksten til 27 (a), mens 27 (b) omtaler "vessel restricted in her ability to maneuver" (som jeg har sett forkortet til RAM til forskjell fra NUC).

Ok, jeg holder en knapp på at det er rot i merkingen (de få lanterneknappene jeg har i min egen båt var også feil merket da jeg overtok den, men da var det ledningene som var forbyttet :crazy: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Jada vi er helt ute og kjøre i forhold til trådens orginale tema, men dette har vel hendt en gang eller to før her påbaatplassen :confused:

På IMO sine sider står det følgende angående regel 27:

Rule 27 covers light requirements for vessels not under command or restricted in their ability to manoeuvre.

Den inkluderer altså begge "tilstandene." Men som Muligan sier står det ofte NUC på lanternecontrollerne(Tranberg ?). Men RAM er som Sjøtummel sier en annen og mere korrekt betegnelse som også brukes.

:cheers:

Den inkluderer altså begge "tilstandene."

Ja, men omhandler dem i separate avsnitt og anviser forskjellige lanternekombinasjoner for dem:

Regel 27. Fartøy som ikke er under kommando eller som har begrenset evne til å manøvrere

a) Et fartøy som ikke er under kommando, skal vise:

(i) to rundtlysende lanterner med rødt lys, den ene anbrakt loddrett over den andre hvor de best kan ses,

(ii) to kuler eller liknende signalfigurer, den ene anbrakt loddrett over den andre hvor de best kan ses,

(iii) når det gjør fart gjennom vannet, sidelanterner og en akterlanterne i tillegg til de lanternene som er beskrevet i dette punkt.

b) Et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, unntatt et fartøy som holder på med å fjerne miner, skal vise:

(i) tre rundtlysende lanterner anbrakt loddrett over hverandre hvor de best kan ses. Den øverste og nederste av disse lanternene skal vise rødt lys og den mellomste lanternen skal vise hvitt,

(ii) tre signalfigurer anbrakt loddrett over hverandre hvor de best kan ses. Den øverste og nederste av disse signalfigurene skal være kuler og den mellomste terningformet,

(iii) når det gjør fart gjennom vannet, en eller to topplanterner, sidelanterner og en akterlanterne i tillegg til de lanterner som er foreskrevet i punkt (i),

(iv) når det ligger til ankers, den lanternen, de lanternene eller den signalfiguren som er foreskrevet i regel 30 i tillegg til de lanternene eller signalfigurene som er foreskrevet i punktene (i) og (ii).

... og det er nettop de forskjellige lanternekombinasjonene som er pointet, IKKE at de er omhandlet i samme regel.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

For å sitere den folkekjære poeten T-V Torgersen:

"Orker ikke, gidder ikke........"

Så til saken, et seilfartøy underveis skal vise sidelanterner og hekklanterne.

I tillegg kan det vise i mastetoppen eller annet godt synlig sted rundtlysende rød over grønn.

Er seilfartøyet under 20 m, kan det istedetfor lanterner nevnt ovenfor vise en sammensatt lanterne i mastetoppen eller hvor den best blir sett en sammensatt lanterne, tricolor, med samme sektorer som side/hekk lanterne.

Går denne 32-foteren for motor, kreves det sidelanterner og en rundtlysende hvit lanterne. Det er ikke noe krav til topplanterne. Det holder altså med sidelanternene og ankerlanterna.

Motorlanterne er det ikkeno som heter.

Korreksjonene vestfra imøteses.

Her kommer den, Mulligan.

Du glemmer nemlig regel 3, a og b:

b) Uttrykket maskindrevet fartøy betyr ethvert fartøy som blir drevet frem av maskineri.

c) Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt.

Altså blir 32-foteren din ikke et seilfartøy, ettersom fremdriftsmaskineriet blir brukt - og da må nok topplanternen tennes.

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Altså blir 32-foteren din ikke et seilfartøy, ettersom fremdriftsmaskineriet blir brukt - og da må nok topplanternen tennes.

Mmmmmnnnnei l ???

Siden 32 fot er mindre enn 12 meter så klarer vel vi ikke å korrigere så mye på denne. Det er vel ganske korrekt det som Muuligan skriver. :headbang:

a) Et maskindrevet fartøy underveis skal vise:

(i) en topplanterne forut,

(ii) ytterligere en topplanterne aktenfor og høyere enn den forut. Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde har ikke plikt til å vise en slik lanterne, men har lov til å gjøre det.

(iii) sidelanterner,

(iv) en akterlanterne.

(b) Et luftputefartøy skal når det brukes uten deplasement, foruten de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende blinkende lanterne med gult lys.

©

(i) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner

:seeya:

Just precis.

Seil : Sidelanterner og akterlanterne.

Motor : Sidelanterner og ankerlanterna. Akterlanterna slukket.

Det er ikke krav til topplanterne på denne båten, så den boten hadde jeg ikke godtatt.

Det finnes ikke ankerlanterne levert med båten heller.......... og akterlanternen går ikke an å skru av separat..... men kystvakten mente det ikke skulle være ankerlanterne men, vanlig lanterne (hvit) så uansett så blir det galt...... nå må han vertfall få utbedret feilen av leverandøren :cheers::cool: Redigert av jab (see edit history)

Beklager, Mulligan, jeg leste ditt innlegg #55 godt nok og fikk ikke med meg at du nevnte tent ankerlanterne. Etter mitt syn erstatter denne topp- og akterlanterne. Jeg oppfattet deg dithen at du mente at sidelanterner var godt nok. Så er vi enige da. Og så skal jeg kreve lengre lunchpause slik at jeg rekker å lese baatplassen ferdig. :smash:

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...