Jump to content

Medfølgende VHF i bruktbåt

Kosmix

Recommended Posts

Hei,

når det står i en bruktbåt-annonse at det følger med VHF, hvordan er det med overtakelse av denne for meg som ikke er sertifisert til å bruke den?

Er det noen som kjenner til hvor langt fra land det vanligvis er dekning med mobil, ...eller hvor langt fra land det blir viktig med VHF ombord?

mvh linux

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

VHF ombord blir viktig i samme øyeblikk som båten er under kommando.

Dette er en langt bedre løsning enn mobiltelefon, da du vil nå ut til alle som kan assistere selv, uten å måtte gå gjennom kystradioen.

VHF er heller ikke avhengig av en basestasjon, men kan kommunisere direkte fra et apparat til et annet. Gratis i bruk e den og.

Når det gjeler å overta en VHF som en annen har eid uten å ha konsesjon selv, så er det i utgangspunktet ikke tillatt..

Du løser det enkelt ved å søke om amnesti hos maritim radio, så kjøper du deg pensumhefte for radiooperatørsertifikatet, leser bittelitt der, og tar prøven enten som privatist eller etter et kurs.

Min anbefaling er klar, sørg for å ha VHF, sertifikat, og konsesjon. Og bruk radioen aktivt når du er ute på sjøen, det er viktig å være trygg på utstyret.

Instruer også en person til ombord om hvordan nødprosedyrer fungerer, slik at man alltid er minst en ombord som kan løse slike oppgaver ved behov.

Har forstått det sånn at du pga EU-regler kan kjøpe så mange VHFer du vil og selge til akkurat hvem du vil uten å ha noen vhf lapp. Skal du derimot montere den i båten må du søke konsesjon. I praksis har du kun vhfen ombord til nødbruk frem til du har fått papirene i orden og så kan du ta den i vanlig bruk.

Så hvis jeg lar være å klå unødvendig på vhfen uten å virkelig være i nød, så er det greit?

Jeg har uansett tenkt å ta vhf-lappen etterhvert, men først er det vanlig båtførerprøve som gjelder. Også må jeg jo skaffe meg båt da. ...Men hvis en vhf er registrert på en annen person, blir denne informasjonen sendt når jeg bruker vhf, eller er det bare formaliteter?

[edit] Takker for svar :smiley:

mvh linux

Back to work....

Redigert av linux (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Er det noen som kjenner til hvor langt fra land det vanligvis er dekning med mobil, ...eller hvor langt fra land det blir viktig med VHF ombord?

mvh linux

Du spør om dekning på VHF kontra mobil telefon.

Hovedgrunn til å ha VHF ombord, er å ha ett sikkerhetssamband mellom båter.

Om du eller andre trenger hjelp, eller det er tvil om manøvrering (hvem som styrer hvor)

skal man få hurtig kontakt med hverandre.

Meningen er at du på en hurtig måte skal kunne få forbindelse med båter i nærheten.

Dette er det umulig å få til med mobiltelefon, med mindre du har telefonnummerne til alle fartøyer som du måtte komme i nærheten av.

Ett godt råd er derfor. Ta ett VHF kurs, få konsesjon for bruk av VHF og behold VHF'en du som følger med. Som andre har nevnt: Se på maritimradio.no for mer informasjon.

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Så hvis jeg lar være å klå unødvendig på vhfen uten å virkelig være i nød, så er det greit?

Nei. Du kan eie et VHF-apparat uten å ha sertifikat og konsesjon, men da skal den ikke være montert i båten. Prinsippet er at det ikke bare skal være å bruke på-knappen for å få radioen til å virke, men nøyaktig hvordan reglene tolkes er en annen sak.

VHF og mobiltelefon kan ikke sammenlignes og mobiltelefonen vil ikke erstatte VHF selv om det skulle bli etablert et nødnummer for ulykker på sjøen. Satellittelefon er litt bedre enn vanlig mobiltelefon, men du har fremdeles problemet at du ikke vet telefonnumrene til båter i nærheten. (Satellittelefoner er heller ikke noe argument for et eget nødnummer for ulykker på sjøen, maritime satelittelefoner har allerede en knapp for nødoppkall. Billigere typer satelittelefoner bør man ikke stole for mye på.)

Solgte for kort tid sidan min båt med fastmotert VHF til ein kjøpar utan VHF-sertifikat (men som hadde planar om å snart ta det). Sjekka i samband med dette hjå Maritim Radio kva som var "korrekt" prosedyre.

I følge dei er det i våre dagar ingen problem med sal av båtar med VHF der kjøpar ikkje har sertifikat. I utgangspunktet kan han ikkje nytta VHF-en til trafikk, berre i naudsfall (lytteplikt på 16 har han vel uansett så lenge apparatet er ombord?). Men i år har ein i tillegg amnesti-ordninga. Søker ein om det, kan også VHF'en nyttast mens ein les, går på kurs eller på annan måte førebur VHF-sertifikatet.

Omregisteringsskjema for VHF skal uansett fyllast ut med namn på kjøpar, men feltet for sertifikatnummer må nødvendigvis stå tomt.

Dette er altså ikkje noko problem. Men skaff deg permanent løyve til å bruka VHF. Det er sikrast for både deg og andre. På sjøen er mobiltelefon ikkje noko å stola på.

. I utgangspunktet kan han ikkje nytta VHF-en til trafikk, berre i naudsfall (lytteplikt på 16 har han vel uansett så lenge apparatet er ombord?).

Jeg kjøpte VHF for et par år siden kun for å lytte til værmelding altså vindstyrke og retning noe jeg fant vanskelig å finne andre steder, samt å kunne rope om hjelp om ulykka skulle være ute. Har i den anlednig ikke tatt sertifikat og har aldri anropt noen og kommer heller ikke til å gjøre det.

Nå har mobilen intenett og jeg får topp værmeldinger fra Stockholm radio den samme som blir lest opp kl 0830 og 1630 via VHF. Dette fungerer utmerket har aldri hatt problemer med dekning langs svenske kysten, Danmark eller sørlandskysten, men jeg er aldri langt til havs det vil jeg understreke.

Skal jeg anrope noen båt kompiser bruker jeg mobilen, så min sertifikatløse VHF står å støver ned. Så etter mitt syn kommer det litt ann på bruken av redskapen, men selfølgelig ta serifikat hvis man skal bruke den aktivt.

Redigert av jutul (see edit history)

Lytteplikten er problematisk dersom du ikke har undertegnet taushetsløftet som er en del av VHF-sertifikatet.

Det er vel i praksis ingen kontroll med konsesjonspapirer og sertifikat i Norge. Her teller man flytevester, sjekker lanterner og måler promille, og kanskje komer det en toller drivende. Hvor mye pes det kan bli i andre land vet jeg ikke, men det finnes noen land hvor tjenesteiveren hos myndighetspersoner er påfallende stor. :rolleyes:

samme i Sverige o Danmark....har aldrig vart med om noe kontroller her av radio

deremot i Tyskland o vidare ut i världen så bör man nog ha alle sertifikat o konsesjoner 'in ordnung'

Tyskland har ex förbud mot PR-radio eller NMT om man skulle ha det ombord.

S/Y Gunga Din

Selv om det står i utenlandsregistrert båt?

Hvordan stiller de seg til SatCom? (Thuraya)

Spør fordi jeg har begynt å tenke på neste sesong.

de radioapparaterna(PR/NMT) er förbjudna i Tyskland på grund av dom frekvensområden som användes....

(efter vad jag lest någonstans)

o då spelar det ingen roll att båten er utlandsregistrert.

(jmf bil; vi får lov att ha piggdekk på svensk/norske biler men vi får ikke kjöre i Tyskland med piggdekken)

Sattlf kan jag ikke tenke mig att det er förbudt.....................

S/Y Gunga Din

Når jeg kjøpte båten min fulgte der med en VHF. Fikk den med pga at forrige eier fikk med en ny på sin nye båt. Gikk ikke lang tid før jeg fikk brev fra Telenor om jeg var "VHF-pirat" :lol: . Har kjøpt pensumhefte, lest en del i dette, og skal ta lappen. Har bare ikke kommet så langt ennå... Vinterprosjekt? Samboeren skal også ta dette (var ikke forespørsel, men KRAV).

Jeg har personlig bare hørt litt på kanal 16 for å teste litt, men har ellers aldri brukt den. :wink:

Uansett bør papirarbeidet overfor Maritim Radio (Telenor) utføres. Konsesjonshaver er økonomisk ansvarlig for stasjonen (konsesjonsavgift, samtalekostnader VHF->telefon etc.) inntil den er meldt avhendet.

En annen grunn for å ordne papirene er registreringen i ITUs MARS system. Med riktige data her er du sikret at de leter etter riktig båt skulle du være så uheldig å måtte benytte deg av DSC funksjonen :cryin:

Tok selv VHF lappen for noen vintre siden etter å ha kjøpt en båt med VHF. Det stod i kontrakten at VHF-en måtte leveres tilbake om ikke prøven var avlagt innen en avtalt dato. Praktiserte det samme da jeg solgte båten videre.

For min del anser jeg kurskveldene som bortkastet tid, det hadde vært bedre å kjøpe pensumheftet og lese selv.

Vær oppmerksom på at eksamen inneholder mange spørsmål om emner som i første omgang ikke virker direkte VHF relatert (men står omtalt i pensumheftet), f.eks. spesifikk syrevekt på blybatterier ved en gitt utladning, EPIRB og annet nødutstyr.

Mvh,

Harald

Gikk ikke lang tid før jeg fikk brev fra Telenor om jeg var "VHF-pirat" :lol: .:

Er i samme situasjon jeg også, og fikk samme brev i fjor en gang. Så nå gjelder det bare å få meldt seg opp til eksamen... Har den stående på kanal 16 når jeg kommer på det, men det blir ofte glemt. Men jeg hører den ikke gjennom motorstøyen uansett, må ned på tomgang for å få med meg hva som blir sagt! Så da er det litt sånn hipp som happ om den er av eller på synes jeg.

Synes egentlig det er litt drøyt å måtte betale 435,- pr.år for å få lov til å hjelpe andre, men den kan jo være grei å ha i en krisesituasjon da. Men noen storbruker kommer jeg nok aldri til å bli.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er det helt uaktuelt å rope på andre hvis du skulle trenge hjelp?

Nei, som sagt så synes jeg den er grei å ha om jeg skulle komme i en krisesituasjon. Derfor holder jeg på å lese i pensumheftet, for å kunne få sertifikat og konsesjon. Men noen storbruker håper jeg som sagt ikke at jeg kommer til å bli.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er i situasjonen at jeg selger båt med VHF i nå disse dager, fikk følgende svar når jeg henvednte meg til Maritim radio:

Hei

Takk for henvendelsen.

Ny eier av "HABRANSA"/LJ8562 vil få en begrenset konsesjon som varer i 3 måneder, slik at han kan få ordnet med sertifikat.

Han vil samtidig få en del informasjon om forskjellige måter å ta dette sertifikatet.

Konsesjonen blir ugyldig hvis han ikke får tatt SRC/VHF sertifikat i løpet av denne tiden, og han har da ikke lov til å bruke VHF'en.

Skjema for eierskifte finner du ved å gå inn på vår hjemmeside: www.maritimradio.no. Det ligger "under" Lisensavdelingen.

Det skulle jo være grei skuring

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...