Jump to content

når bør man ta opp båten?

cyber 370

Recommended Posts

Hvis man har tilgang på boblehavn, eller annen isfri havn, er mitt personlige standpunkt ca i mai-juni, for å stoffe. Jeg skal ha min båt (GAP) ute i vinter, det blir 2. år på rad. Forrige båt (GAP) lå ute 4 vintre på rad, og jag hadde null problemer i forbindelse med det. Konserverer, tømmer vanntank, tømmer septik, og setter inn frostvakt osv. omtrent som om jeg skulle hatt den på land, men ikke før vinteren kommer. I indre Oslofjord er det vanligvis rundt juletider. Når de som ligger på land begynner på vårpussen, drar jeg på fisketur. På denne måten oppnår jeg minst 4 måneder forlenget båtsesong. Men dette er jo en gammel diskusjon.

Du spør når?

Jeg vil svare:

Når du føler båtlivet er over for senne sesongen. Og det er jo så forskjellig for oss båtfolk.

Jeg vil gjerne ligge ute hele året. Men vurderer å ta opp for å bytte skroggjennomføringer ol.

Astor sskal opp rundt 10 oktober. Siste pulje opp og første pulje ut neste vår. Det er vel slik i de felste båthavner at dersom du tar tidlig opp komer du ut sent neste vår. Det blir gjerne slikt som båtene er "stablet" på opplagstomten i havna.

Men jeg vil si at høsten er en pokker til tid. Jeg liker den ikke. Tenk å stable bort Astor selv om vannet er isfritt og sola skinner på balnkt vann. Nnei, jeg liker det ikke. :headbang:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg har bestillt løft denne uken. For meg er sesongen over og en ny epoke starter. Jeg synes det er like stas å jobbe med båten på land for så å bruke den på sommeren. Nå har jeg prosjekter med nytt utstyr som skal inn. Den skal vaskes, poleres, og vokses. Til våren skal bare en lett vask og polering til før den er på vannet. Kosligere å ha den ute i starten av mai isteden for å jobbe som en idiot hele våren (som er sååå fin). Så er diskusjonen om hva som er best av vår eller høst da. :discuss:

Redigert av Larspo (see edit history)

Bør man ta den opp?

:yesnod: En gang hvert år eller annet hvert år for å stoffte og skifte anoder. Båten har det best når den ligger på sjøen.

Men husk, B3258, det er mange, mange båtmennesker på andre breddegrader enn våre, som faktisk er belemret med en årstid de kaller for "vinter". Du vet, det kalde hvite dækelskapet vi vestlendinger reiser over fjellet for å oppleve i vinterferien . :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Masse mennesker i det morsomme hjørne i dag. :lol: Tidspunktet for den sørgelige oppgave det jo er å fjerne skuta fra sitt rette element avhenger vel litt av geografi, og litt av båt-materiale. Matilda skal få ligge på vannet ut september, men da må hun opp slik at treverket rekker å tørke opp litt før kulda kommer. Frostsprenging er stygge saker. :sad: En tupp... øhh plastbåt kan nok ligge noe lenger med litt frostvæske i kjølsvinet.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Jeg hadde en brusflaske liggende i skapet i cabinen der trykkvannspumpen er montert. Så til den jevnlig, men den frøs aldri selv om vi hadde noen kalde uker i januar.

Min blir liggende på sjøen denne vinteren også.

Har nettopp hatt den oppe og skiftet anoder og stoffet med selvpolerende. Fant vel egentlig ut at anodene hadde holdt lenge enda.

Båthavnen stenger vannet når frosten kommer så jeg vinterkonserverer motoren før det og lar den ligge å duve vinteren over. I fjor var jeg litt nervøs og dro for å koste snø og se til den når vinden var sterk, men fant ut at det ikke var noen vits å engste seg. Båthavnen er lun og snømåking fant jeg ut var for andre klimatiske forhold enn her.

Båten tar jeg opp i god tid før det store rushet starter om våren, men ikke før det er varmt nok til at bunnstoff, sparkel, lim og lignende tørker og herder. Så skal den ut i vannet så fort som mulig igjen.

Høstens øvelse før det blir for kaldt og vått er reparasjon av småskader, rengjøring og polering, men alt dette er over vannlinjen.

For oss handler det om hvor mye tid vi har til å bruke båten.

Mulighet for å kjøpe den båten vi ville ha i fjor er negativt korrelert med antall timer tilgjengelig utover sommerferien til å bruke båten. Dette fordi jeg reiser en del i jobben. Dessuten er familien litt lei av båtlivet etter et par intense måneder. Og familien er nå inne i en aktiv periode med masse andre aktiviteter i helgene. Summa summarum ble båten levert for vinteriopplag for en uke siden for å legges inn. Tidligere enn planlagt egentlg med greit nok for oss. Hadde vi hatt båten ute mer i år hadde det kanskje blitt noen småturer for meg alene på noen timer til sammen - men ikke noen familieturer.

Siste turen var så flott at jeg valgte å leve videre på den i hele vinter.

Sesongen planlegger jeg å starte etter påske - kanskje 1. mai.

Hah! Jeg hadde temp-føler i Det Aller Helligste hele vinteren 2005-06. Det var aldri under 5ºC der inne.

Hold grisepraten for dem selv Skipper_Worse! Forøvrig må de være en kald jæv** hvis det bare er 5 grader i "det Alle Helligste" :-)

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Her i Vestfold har jeg om vinteren prøvd å ha båt ute på vannet, lagret på land utendørs og lagret på land inne i hall. Jeg foretrekker absolutt inne i hall, satser på å ta opp i oktober/november og ut før påske.

Microship

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Hmmmmmmmmm............ser mange vell reflekterte tilbakemeldinger på denne. :wink: Selv har jeg båt i Hillevågsvannet, Stavanger og der ligger båten best på sjøen hele året. En liten tur på slipp i april for vask, bunnstoff, anoder og service på drev.

Vinteren kan være en fin tid for båtliv den :fishing:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...