Båtdrømmeren Startet 28.August.2006 Del på Facebook Startet 28.August.2006 Det første jeg lurer på er at det er to stag som er festet på riggens framside. en fra topp til baug og en fra dekket og ca2/3 opp på riggen. Hva er den til? Etter det jeg mener å forstå så skaljeg seile mest framover å trykket vil da være størt på det bakere staget og på sidene. Grunnen til at jeg spør er det at jeg føler dette er i veien når jeg skal krysse. Jeg har ikke peil. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 (redigert) Dette er et såkalt babystag som har som oppgave å trekke masta forover på midten, forbøying av masta. Andre båter oppnår det samme med akterlig vinklede salingshorn, de har da kun over og undervant, på siden av båten. Eller ved å ha fremre undervant, som gir tre vanter, fremre og bakre understag og overstag. Babystaget er i veien når du krysser. For å bøte på det kan du enten rulle inn seilet før du slår forså å rulle det ut på den nye halsen, eller jage en av mannskapet foran på dekk og løfte seilet rundt staget. Redigert skriveleifer. Redigert 28.August.2006 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 28.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2006 Ehhh. Der kan dere se hvor lite jeg vet om seilbåter. Hvorfor skal masten bøyes? Jeg kjøpte båten påland å har rigget den selv før jeg nå i helgen seilte den ned fra Oslo til Fredrikstadjeg bare trammet opp stagene så alle var sånn passe stramme(hahaha). Kan den bøyen du snakker om gjøre så storseilet ikke så ut som seilet passet? det var stramt og rett hele veien bortsett fra noen skrukker nede ved bommen. hvor mye skal jeg stramme dette babystaget? Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 (redigert) He, he. Derom strides de lærde. Du er inne på noe vesentlig forbøyen av masta har med fasongen på storseilet å gjøre. At du får noen skrukker på storseilet skal du ikke ta så tungt. Når du trimmmer seilet langs bom og mast vil det oppstå skrukker den ene eller andre veien, noe av dette forteller deg hvordan du har trimmet seilet(feil), noe av det oppstår av seiltrimmen, bruken av cunningham nedhal osv. Dette høres ut som en selvmotsigelse, men det er riktig. Jeg vil anbefale deg at du kjøper boka Illustrert seil og riggtrim av Ivar Dedekam, den er svært instruktiv og grei å bruke. Redigert 28.August.2006 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 28.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2006 Takk for tipset med boka. Har hele vinteren på meg til å lære litt til og få bygget oppbåten slik at jeg å frøken har en feriebåt. Men er fotsatt meget stolt over å ha tatt båten fra nesset og til fredrikstad på under 15liter bensin på en 9,9hk som fort å galt ble montert av frykt for uteblivende vind. Trodde seriøst jeg skulle drite på meg da båten for første gang la seg godt over på siden. men ble veldig gøy etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 Om du er utålmoddig finnes Gran sin bok på nettet... Jeg er ikke så vant med Mastheadrigger, men også her bøyer man masten for å flate ut storseilet. Utflatingen justeres med å stramme akterstaget. Poenget med å flate ut seilet er å redusere busen, og da redusere kreftene (les: krengende krefter). Forbøy er viktig for at man skal ha kontroll på mastebøyen. De er laget for å bøye seg bakover. Det man absolutt ikke ønsker er at masten skal "invertere". Faren for dette er redusert med å bruke babystag som du har. Hva slags båt har du kjøpt deg? Skrukkene ved bommen, var de langs bommen, eller "på tvers". Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 Mastebøy er også for å få båten logjerrig. Jo mer bøy, jo fortere drar båten seg automatisk opp i vindøyet når det blåser litt. Dvs: Er du redd for å bli bløt på beina...fylle cockpit'en med kaldt vann, så bør du vurdere å dra til litt på akterstagstrammeren. Dette reduserer også fare for mastebrudd. Dvs: At forseilet knekker masta fremover. ( Typisk at dette kan skje ved spinnaker seiling ) Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 For logjerrighet har "loggingen" av masten mer å si enn mastebøy. Nå er jeg litt usikker på hvorfor mastebøy i det hele tatt skulle føre til mer logjerrighet? Ved å flate ut storseilet tar man ut kraft fra det, og det burde tilsi mindre logjerrighet... Sitér dette innlegget Link to post
andersand Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 tur84? Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 Hei, jeg prøver å lære å seile, så jeg følger såklart med på denne tråden...men jeg er fremseles litt forvirret: Jeg er ikke så vant med Mastheadrigger, men også her bøyer man masten for å flate ut storseilet. Utflatingen justeres med å stramme akterstaget. Poenget med å flate ut seilet er å redusere busen, og da redusere kreftene (les: krengende krefter). I hodet mitt virker det logisk at hvis akterstaket strammes, bøyes maste akterut og masteliket slakkes - da avstand fra cunningham til toppremen minskes. Nå har ikke jeg tenkt å skryte på meg noen logiske kunnskaper, og trenger egentelig bare å høre at jeg tar feil. ...Og mens jeg skriver dette begynner jeg å se at kanskje masta, opp til omtent ved salingshornene, samtidig bøyer seg forut - og kanskje nettopp derfor strekkes masteliket og storseilet flates ut? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Gunga Din Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 I hodet mitt virker det logisk at hvis akterstaket strammes, bøyes maste akterut og masteliket slakkes hej linux, det beror på vilken typ av rigg du har, har du brökdelsrigg så böjer den sig...... jag har masthead, o jag kan strekke hur mye som helst, utan att masten böjer sig.....kan möjligtsvis bli banan-båt om jag strammer tillräckligt hårt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Båtdrømmeren Svart 28.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2006 Kjøpt en Tur84 kan fort være din andersand. Samme navn som selger i allefall. Har vært hos bokhandleren å fått i hus boken som ble beskrevet over. Denne boka blir fast reisefølge utover. Fine ilustrasjoner og enkle forklaringer for en som kun skal turseile. Båten trenger 100% renovering så om det er noen der ute som har lyst til å følge med litt på båtprosjektet mitt utover vinteren kan jeg holde dere oppdattert m bilder etc. men gidder ikke det om det ikke re noe inntr. for det. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Aha! ...Takk, Gunga Din! Nå gikk det noen lys opp for meg Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
pete Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Båten trenger 100% renovering så om det er noen der ute som har lyst til å følge med litt på båtprosjektet mitt utover vinteren kan jeg holde dere oppdattert m bilder etc. men gidder ikke det om det ikke re noe inntr. for det. Gratulerer med erhvervelsen. Jeg synes du kunne lage en tråd hovr du forteller litt om oppussingsprosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 På en anne tråd er det blitt forklart at ved å stramme/ slakke akterstaget kontrollerer man profilen på forseilet. Er ikke det riktig lenger? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Nefertiti Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 På en Mastheadrigg vil man ved å stramme akterstaget også stramme forstaget. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Det ville vært svært interessant med en oppussingstråd Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=19075 Er det denne båten du har kjøpt? Den stod på QXL nå nylig. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 her står en del om olike riggtyper o hur man trimmer de olike typerne...... http://www.seldenmast.com/download.cfm?dow...e=595-540-S.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 I praksis er det vel slik at på en mastheadrigget båt med masta på hyttetaket, så er det lite trimmuligheter med riggen når den engang er satt. Man sentrerer mastetoppen, hekter på forstaget og teiter akterstaget nok. Så brukes undervant/babystag for å rette inn masta. Med mastheadriggen står vanligvis masta rett, kanskje logget litt akterover, uten noe prebend. Selv om jeg vet om en grønn båt her som har enorm prebend . Selvfølgelig kan man prøve å teite akterstaget for å få mindre innfall i forstaget, men i praksis har det lite betydning for turseilere. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Selv om jeg vet om en grønn båt her som har enorm prebend . Åhh ? Er det mange grønne båter i omløp ? Trodde det var en ganske uvanlig farge jeg. Tydligvis ikke så. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
pete Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Beklager Mulligan, det er selv ved mastheadrigg mye å hente på å ha korrekt forbøy og justerbart akterstag, Du vil svært snart oppleve forskjellen i sagg i forsatget når du strammer aktersatget opp, og hvordan båten skyter fart når seilet får riktig profil. I løye vinder vil det kunne være hensiktsmessig å slakke ut . Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 Joda Pete, sikkert riktig det. Men for en som har kjøpt seg en seilbåt og vil ut og seile for første gang, blir det litt akademisk. Jeg har hatt seilbåt med mastheadrigg selv, og har prøvd med prebend uten at jeg fant at det gjorde noen forskjell på en båt med et så lite storseil. Betraktningene dine om forstaget er selvsagt riktig, men for en ute og seiler for første gang er det om å gjøre å få det teit nok. Så går båten stort sett bestandig bra. Det er jo det som gjør mastheadriggen så behagelig enkel å ha med å gjøre. I motsetning til brøkdelsriggen hvor akterstag og lensetakler brukes aktivt hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 Prebend er vel likevel greit å ha for å unngå masteinvertering... Brøkdelsrigger trimmes heller ikke nødvendigvis "hele tiden". Begrenser seg til å stramme akterstaget når det blåser "mye", og hadde det slakt ellers. Ikke har jeg lensetakler engang Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 Moderne seilbrett rigger har en kraftig forspenning av masten. Dette oppnåes kun ved å stramme nedhalet med voldsom kraft, mange bruker jekk for å få strammet nok. Seilet henger helt løst ute ved uthalet (bomfestet i bakkant). Gir en rigg med effektivitet og stabilitet som må oppleves.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.