Jump to content

Frostvæske i septik

Aero

Recommended Posts

Hei.

Det vil sikkert bli liggende litt væske igjen i systemet til septik når den tømmes før vinteren. Funderer på å fylle på noe frostsikker væske og pumpe litt slik at det blir liggende frostvæske i tank, slanger og pumpe.

Noen som vet om vanlig frostvæske til motor (50/50) kan ødelegge tank (plast), ”myke” slanger, membranen i pumpen etc?

Aero.

Hei

Dette er noe du med fordel kan gjøre, Frostvæska oppbevares jo i plastkanner når den selges, så det trenger du ikke være redd for. i tillegg er det fort for at det ligger vann igjen i både tank slanger og ikke minst toalett og diverse pumper. Disse liker meget dårlig minusgrader, det vet jeg av egen bitre erfaring :headbang: Ikke bare funder på det, gjør deg en tjeneste og gjør det. Men båtsesongen er da ikke slutt på lenge ennå vel :confused:

Endelig ble det Bobåt

I h.h.t. en av mine kompiser som jobber innen bransjen, blir impellere harde som bakelitt etter noen overvintringer med frostvæske.

En annen kompis jeg har i Kiel, forteller at en del ekstremtyper kjøper seg et par liter 'snaps' og kjører dette gjennom systemet. Dette gjelder både vann og septik. Om våren lar man barna smake på vannet i vannkrana for å forsikre om at all spriten har blitt vasket ut. Barn har mer følsom smak enn fordervede voksne. Snaps koster ikke så mye i Tyskland.

Lurer på om man ikke heller kunne skvette gjennom litt rødspirit? Går sikkert ok på septik, men ikke på vannsystemet. En annen kompis blåser drikkevannet gjennom med litt trykkluft, funker det også.

Å bruke noen fom for sprit som frostsikring tror jeg går dårlig. Jeg ble en gang anbefalt å bruke spylervæske i dassen for å unngå at det skulle fryse, men det gikk ikke lang tid før spriten var fordampet og resten frøs til is. Resultat: 1 stk underdel til dass med sprekk og dertil tilhørende lekkasje. :headbang:

Etter det har jeg bare brukt frostvæske alle steder som skal sikres, og det funker helt greit. Har heller ikke hatt noen problemer med impellere som står i motoren over vinteren. De gangene de har blitt skiftet har det vært p.g.a. generell slitasje eller elde, og ikke fordi de er ødelagt av frostvæsken.

En annen kompis blåser drikkevannet gjennom med litt trykkluft, funker det også.

Det gjør jeg også, men med kjeften over blandebatteriene fra det ene til det andre. Har da koplet fra slangen på overtrykksventilen på varmtvannsbereder. Selvsagt kun det batteriet jeg blåser i er åpent om gangen og da suksessivt kald og varmtvannskran. Røyner på litt med det samme jeg starter blåsinga, men vannet gir etter etterhvert. Har funket like godt hvert år, dvs. hver vår når anlegget tas i bruk igjen.

Slår en skvett frostveske i klosettet og pumper inn på tanken og ut septiktømmeslangen. Slår til slutt en skvett i klosettskåla og i septikpumpa. Ligger på sjøen hele året, så frost er som regel ikke noe problem, i hvertfall ikke her på nord Jæren.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

frostveske er nog det beste

har använt både det o rödsprit.....(ikke rök på dasset då :lol: )

eftersom jag sedan ett par år torket ut båten med luftavfukter på hösten, så har jag måst dekke

do-skålen med plast......typ glad-pac eller något liknande....... :smiley:

(annars er det snabbt uttorket :yesnod: )

dom elektriske vann-pumperne losser jag bare slangerne på o torrkjör några sekunder, så att allt

vann er ur.

varmvannsberedern låter jag bare vannet rinne ur......

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Som vanlig får en svar som er ”brukanes” her på BP. Hopper nok over forslaget med snaps, den blir for råflott :-) Til agder840 er det bare å beklage at det ikke er lang tid før båten må opp. Skal på utenlandsreise (5-6 grader N for ekvator…) og blir bortreist noen uker om ikke lenge så da må nok båten på land før det.

Takker for gode svar.

Aero.

Leste i dag bruksanvisning til mitt Jabsco toalett.

Der står det at Jabsco ikke anbefaler frostvæske til vinterkonservering , dette fordi man ikke kan være sikker på at frostvæsken fordeler seg overalt i systemet. Men hvis man bruker frostvæske sier Jabsco at det er viktig at det er av glycol typen (vanlig blå/grønn bil frostvæske). Jabsco anbefaler videre å koble av alle slanger, pumpe sylinderen tom for vann og skru ut tappepluggen i bunn av porselensbollen.

Selv har jeg bare helt i en dash konsentrert frostvæske i porselensbollen, pumpet dette rundt og ut av septik og så helt på en dash til. Dette har gått bra enten båten lå på land eller vann med opptil 25 kuldegrader.

Bruker gummibåtpumpa til å få blåst ut vannet fra alle blandebatterier og varmtvannsbereder.

Kobler til pumpa på ett blandebatteri, og pumper mens jeg åpner v+k kran på de andre stedene etterhvert. Starter forøvrig med å tømme bereder

Bra tips, skal prøve det i vinter. Skal prøve det på innsugsslangen til dassen, dadenne går i en sløyfe oppunder skottet. Har da tenkt å blåse slangen ren for luft og stenge kuleventilen når jeg hører det bobler på utsiden. Andre kuleventiler kan jeg helle frostvæske i og stenge de når væsken renner igjennom. Båten ligger på sjøen i år men på østlandet kan det av og til være 20-25 kuldegrader i 4-5 uker og i tilfellet isen skulle legge seg rundt båten er det greit at ikke kuleventilene fryser.

Båten skal ligge på vannet hele vinteren, og jeg skal stort sett bo i den. Likevel, det blir nok begrenset med turer og jeg slår nok en skvett med frostveske i septiken.

En annen ting er at båten har trykkvann, og en dusj i hekken. Der kan det nok bli kaldt. En mulig løsning er å tømme trykkvannet. Et av høstens prosjekter er å sette inn en fotpumpe til ferskvannet. Det er kjekt med en reserveløsning om den elektriske pumpa skulle ryke på tur, og det er ikke noen stor ulykke om fotpumpa mot formodning skulle fryse.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...