roaldbj Startet 28.August.2006 Del på Facebook Startet 28.August.2006 Jeg har i løpet av sommeren blitt stoppet av "tollere" i Tyskalnd som ønsket å se skipspapirer ombord. Tilfeldighetsvis hadde jeg noen EU-dokumenter knyttet til at båten var kjøpt ny og at avgifter var betalt. Senere har jeg hørt om småbåtførere stoppet i Norge (mellom Strømstad og Son) som har fått spørsmål om det samme, særlig om papirer som dokumenterer at båten er belastet med norsk moms. Er det noen som kan bekrefte denne tendensen, samt som kjenner til hva vi er pliktig til å ha om bord av kjøpsdokumenter? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 Man kan jo undre seg. Hulda er bygget fra jernplater av eieren. Mye er hentet hos skraphandlere. Kvitteringer, 'Hulda bilag', har snart fylt opp brevordner nr. 2. Hos skraphandlerene går det ikke å prute om man skal ha kvittering. Derfor er det dårlig med papirarbeide fra den kanten. Ikke er det mulig å telle etter å se om de sveisepinnene jeg har kjøpt befinner seg i båten. Dette er en bisarr, om enn noe komisk, konstellasjon--- duket for særregler og unnatak. Nå er vi jo beriket med lovfolk her på BP som kanskje kan fortelle hva man bør ha med. Papirer på VHF ligger ombord hos meg, men det er vel også det eneste. Nå er vel ikke Hulda førstevalget om man ønsker å smugle båt. Kustbevakningen smiler og vinker, samme gjør fiskerene i Strömstad. Jeg går under navnet 'StålH*****', kommer jeg med døpenavnet stusses det. Men nå sklir jeg ut igjen. Går heller ovenpå og blander meg en mahogany... Den norske kystvakta eller tollere har jeg aldri sett noe til, men de skal være her et eller annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 Vi ble stoppet med ny båt ved grensen, Tisler. BLe bordet av kystvakten, måtte vise papirer på att båten var betalt med norske avgifter. Hadde kontrakt + att båten var registrert på forhånd. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 Hm - krever de faktisk at man har kontrakt eller kvittering ombord? Det er jo ikke slik at man får kassalapp når man kjøper ny båt i dag Jeg regner med at det innfreste reg nr i motorrommet på båten vår er godt nok bevis på at alt er i orden. Båten må beviselig være min (dvs betalt) for å få den registrert i NOR Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 Ble stoppet av tollere da jeg hentet min båt. De sa det var greit bare båten var registrert i båtregisteret. De ba først om papirer, men sa det var helt ok da de så reg nr. på siden av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 Ble stoppet av tollere da jeg hentet min båt. De sa det var greit bare båten var registrert i båtregisteret. De ba først om papirer, men sa det var helt ok da de så reg nr. på siden av båten.Trodde båtregisteret var frivillig jeg?! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 det er frivillig, men for å registrere båten må man dokumentere eierskapet til båten Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 Hej Roaldbj kom o tenke på dette ner jag var i Tyskland i somras jag med........ (efter ditt möte med det tyske kystbevakningen.) jag hade papper på min nautiske utbildning + ROC / LRC samt papper fra PTS (post o telestyrelsen) på VHF-stasjon men jag saknade papper på att båten er min men blev aldrig stoppet dokk. skall dokk vara med neste år + forsikkringsbevis litt OT i Burgstaaken kom vi o snakke med en dansk båt som låg bakom oss.............. dom sa det att det var inga problem o handle TAXFREE der, hvis man hade en 'grön-bok' var får man den da ? sp vi----hos tollerne var svaret, så vi gikk dit...... nei ni behöver ingen 'grön-bok' det er bare danske seilere som behöver det, ni kan bare handle så vi fick bestillt o levert allt vi behövde rom til 50-60kr o sigg till 100kr sen gikk vi vidare till Kappeln, kansje vi skulle bunkre litt mer tenkte vi....men der sa butikken att vi måste ha den gröna boken.....iveg til tollerne igjen.......dom tollerne svarte att vi måste ha 'grön-boken' o hur får jag den.....du måste bevise att båten er din....forsikkringsbevis eller noe...o det hade jag ju ikke......så vi fikk bare dra vidare......... så neste år skall dom pappiren vara med Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
baatsman Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 Har registrert den kun I NSSR. Men tollerne tok faktisk en del båter den helgen vi hentet den i Danmark. Det ble vel skrevet om her, så vidt jeg husker. Vi fikk faktisk en rib inn i hekken fra Kystvakten. Kystvaktsjef og toller kom ombord. Alle papirer var som sagt i orden. De oppførte seg veldig bra. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Kenneth Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 Ble stoppa av tollere i to havner i Nederland i vår. Både Ijmuiden og Den Helder. De ville se passene våre og kjøpskontrakt/ bevis på eierskap. De fikk dette forevist, og var fornøyd med det. Forøvrig meget hyggelige folk, om enn noe begrenset i sin engelsk. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 jepp glömde det...vi har passen ombord oxo......men hade inget bevis på ägarskap. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjøtummel Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 (redigert) Jeg regner med at det innfreste reg nr i motorrommet på båten vår er godt nok bevis på at alt er i orden. Båten må beviselig være min (dvs betalt) for å få den registrert i NORJavisst, båten må være din for at du skal få registrert den i NOR. På den annen behøver du ikke ha betalt MVA for å få den registrert, men de relevante detaljene er nok i registreret. Det holder ikke med innfrest nummer (kjenningssignalet) i andre land, de krever også papirer som tilsvarer dette. Identitetsbeviset fra skipskontrollen kommer du langt med. Er båten din mindre enn 15 meter må du vel be spesielt om å få nasjonalitetsbevis fra NOR. Det frivillige småbåtregisteret (RSSR) er søkbart for det norske tollvesenet så holder det med registrering her dersom du ikke har tenkt deg lengre enn til Sverige og Danmark. I EU er det relativt mye pes med MVA, det er spørsmål om MVA er betalt og i hvilket EU-land den er betalt. Båter som kommer fra land utenfor EU kan bli nødt til å dokumentere når de seilte inn i EU-området. Har båten vært for lenge innenfor EU så må det betales MVA. Noen steder kan det vel også komme spørsmål om båten er forsikret, så det er ikke så dumt å ha et dokument fra forsikringsselskapet med i papirbunken. Har du radioutstyr så skal konsesjonspapirene på dette være i båten. Stort mer enn de over nevnte papirer går vel ikke inn under betegnelsen skipspapirer for fritidsbåter, bortsett fra at enkelte lands tollere kan be om å få se kvitteringer for det ene og det andre. Skipper Worse vil sikkert korrigere meg om jeg har glemt noe. I tillegg kan du også bli avkrevd personlige identitetspapirer og sertifikater. Redigert 28.August.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.August.2006 Del på Facebook Svart 28.August.2006 En ce merket båt skal også ha en manual liggende ombord... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2006 Dette innebærer at det blir en del papirer å ha orden på ombord for å være på den sikre siden. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Hmmm... papirer, ja. Matilda er ikke registrert, men er forsikret. Jeg har ikke noen kjøpskvittering da jeg har fått båten i gave. Forrige eier har ingen papirer, ei heller eier før han. Jeg aner ingenting om båttype, hvor hun er bygget eller når. Godt det er langt mellom tollere og denslags på Randsfjorden. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Sjøtummel Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Dette innebærer at det blir en del papirer å ha orden på ombord for å være på den sikre siden.Tja, holder du deg i Noge er det begrenset hva du trenger å ha med. Drar du på langtur utenfor Norden blir det en litt større papirbunke. Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Ble stoppet av kystvakta nå på søndag på tur fra Danmark. Promille og ufortollet alkohol var de interessert i. Spurte om de ville se på papirer, men det var ikke en slik kontroll i dag??? Litt merkelig i og med at de var ombord i en halv time og gikk gjennom alle skap og rom. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 del papirer å ha orden på ombord Mnja. Det blir vel ikke så veldig mye. Jeg har mitt norske Identitetsbevis for Fartøy. (Certificate of Identity). Samt konsesjonen for radioutstyret ombord. Skulle vel holde overalt skulle jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
strand Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Etter hva jeg har forstått finnes det ingen krav til dokumentasjon til eierskap av båten. Konsesjonsdokumenter for vhf/ssb går på dette utstyret og ikke på båten. CE dokumentasjon gjelder vel bare for de båter som faktisk hadde krav til CE merking ved opprinnelig salg i Norge. Hvis tollvesenet/kystvakten spør om å få se skipspapirer og man ingen har hva skjer da ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Hvis tollvesenet/kystvakten spør om å få se skipspapirer og man ingen har hva skjer da ?livstids straffarbete i Sibirien....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bph Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 ble kontrollert 3 ganger i Nederland, med Gaia i fjord sommer. Hjalp ikke å si at de hadde sjekket alt tidligere. var vist forsjellige tolldistrikt osv. De ville da se pass, toll liste og nasjonalitetsbevis osv. Men personlige fører sertifikater så de ikke på. I England og Tyskland var det nokk å levere en crew lite og toll deklarasjon i marinaen så var alt ok. Gaia ved Dovers vite klipper Sitér dette innlegget Link to post
Bryant Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 Vi ble stoppet med ny båt ved grensen, Tisler. BLe bordet av kystvakten, måtte vise papirer på att båten var betalt med norske avgifter. Hadde kontrakt + att båten var registrert på forhånd. Shit! Jeg har kjøpt en båt som ble tatt med som flyttegods fra USA. Har ikke tenkt på at tolldeklarasjonen på flyttegods fra forrige eier burde være med i båten. Har jo kjøpekontrakt, erklæring om opphav og CE-manual og slikt, men ikke noe bevis på inntolling med i båten. Kunne den vært tauet inn til tollager etter en slik kontroll? Med tanke på båttyveri har jeg ikke særlig lyst til å oppbevare alle slike dokumenter i båten. Blir jo enklere å dokumentere eierskap og båttype om en har disse papirene å forelegge forsikringsselskapet ved f.eks tyveri. Jeg får sørge for noen kopier i båten nå da. Har meldt den inn i RSSR i disse dager, så da er det betryggende at registrering der godt nok for tollmyndighetene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 Jeg har kjøpt en båt som ble tatt med som flyttegods fra USA. Har ikke tenkt på at tolldeklarasjonen på flyttegods fra forrige eier burde være med i båten. [...]Det kan være kjekt, særlig dersom selger benyttet seg av muligheten til å ta med fritidsbåt MVA-fritt som en del av flyttelasset. Da er tidsrom mellom import og salg også en vesentlig opplysning. Med tanke på båttyveri har jeg ikke særlig lyst til å oppbevare alle slike dokumenter i båten. Blir jo enklere å dokumentere eierskap og båttype om en har disse papirene å forelegge forsikringsselskapet ved f.eks tyveri. Jeg får sørge for noen kopier i båten nå da.For noen av dokumentene pleier jeg kun å ha kopi ombord i båten når jeg ikke skal utenfor Norden. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 Når det gjelder identitetsbeviset, så SKAL originalen være ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.