Jump to content

Erfaringer med Bavaria 38 AC


Stigt:-)

Recommended Posts

Jeg fikk en del kommentarer da jeg vant klassen på Færdern i år med min Bavaria 32 -

Nå må ikke du komme her å ødelegge den fine negative kritikken som var her i denne tråden også.. :lol:

 

Det var jo en slik fin tone her om hvor dårlig det aller meste med Bavaria er.... Det siste vi trenger er noen som kommer med slike fakta påstander om at Bavaria virkerlig kan seiles... Det undergraver jo all synsingen... Ikke bra... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Morro å lese denne tråden! Emnet "seilegenskaper Bavaria" blir nok aldri utdebatert! Jeg fikk en del kommentarer da jeg vant klassen på Færdern i år med min Bavaria 32 - annet var vel ikke å forvente!

Absolutt godt gjort å vinne Færder`n, men jeg mener også å huske at du brøt første tirsdagsseilasen på Lysakerfjorden i år med lite vind. Hva skjedde da?

Dessuten refistrerer jeg at du er blitt kjendis i den nye annonsen til Gran seil, jeg trodde det var Elvstrøm seil på Bavaria`ene jeg?

 

Min erfaring fra Bavaria 32 ac skriver seg fra 3-4 seilturer, derav en på over en uke. Mesteparten ved rattet. Jeg har også rattet 31 og 42 forrige modeller. Kall det gjerne synsing..?

 

Hvem er det egentlig som harselerer her?

Jeg viste bare til resultataene Bavaria cruiser serien oppnådde under Norges nest største regatta sist helg.

 

Han jeg seilte med (Rasmus Rønneberg,Comfortina 32) ble nr. 3 i klassen med originalt storseil fra 1984 og genoa fra tidlig 90-tallet! Så heldigvis er nok seileren fortsatt en viktig faktor!

 

Mvh.

 

Barsk II

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Barsk II

 

Med utålmodig mannskap er det vanskelig å motivere for selaser i vindstille når folket heller vil hjem og se på tv... Må innrømme at jeg har brutt en del seilaser med lite vind - både i min egen båt og i andres! Og det blir nok ikke siste gang.... Kanskje derfor jeg liker og seile single handed i disse regattaene om det ikke er for ujevn vind!

 

Og som du sier - alle Bav leveres med standard (kjipe!) seil fra Elvstrøm. Om du ikke oppgraderer, er det ikke mye seilglede å hente i dem! Og det er vel kanskje en av forklaringene til at en som oftest finner Bavariaene i bunnen av resultatlistene. Synes også mine 23 år gamle Maxi 77 seil stod bedre ennde som fulgte med båten min ny. Men det visste jeg når jeg kjøpte båten - på samme måte som jeg visste at jeg ville få mer fart når jeg etterhvert investerte i en foldepropell!

 

Var ikke meningen å harselere, men å si det med en litt humoristisk tone. Beklager om det ble oppfattet på annen måte!

 

I helgen er det Oustøy regatta - får se om jeg får med meg noen til å seile der!!

 

SE

Link to post
Share on other sites

Og som du sier - alle Bav leveres med standard (kjipe!) seil fra Elvstrøm. Om du ikke oppgraderer, er det ikke mye seilglede å hente i dem!

Det var jo klar tale. :smiley: Jeg er helt klar over at Bavaria lager båter som kan seiles, men jeg er litt lei av enkelte som er like begeistret for alle Bavariamodellene og hopper lett over hva enkelte legger i utstyr og vedlikehold, og hvor mye en dyktig skipper og ditto mannskap betyr. :yesnod:

 

For min egen del har jeg brukt en sesong på å prøve ut båt og standardutstyret, og det blir en relativt dyr jul i år. :eek: Jeg får håpe en liten pruterunde hos et par seilmakere hjelper litt. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Bare volumene er store nok leverer nok de fleste seilmakerne passe gode cruisingseil til de største produsentene.

 

Bavaria båtene er og heter cruisere, og da har de cruisingseil. Ikke regattaseil.

 

Selv fattern har begynt å få bra fart på sin HR 31 nå - til og med på lettvindskryss. Trengte bare å bytte ut de standard ocean seilene med nye - kostet noen tusen, men den gleden kan visst ikke måles i penger :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Så kan man diskutere hva som er Cruisingseil og Regattaseil.

 

Kanskje det er Turseilerne som trenger de beste seilene? Som er mulige å flate ut i mye vind, og som gir høyde så man ikke tyr til jerngenoaen i utrengsmål. Som er rimelig lette, og ikke blytunge å håndtere?

 

Selv har jeg det som kalles "Cruising Laminate". Og seiler regatta fint med dem...

(om jeg klarer å skrape sammen noe mannskap da...det gikk dårlig i dag også :sad: )

Link to post
Share on other sites

Det var jo klar tale. :smiley: Jeg er helt klar over at Bavaria lager båter som kan seiles, men jeg er litt lei av enkelte som er like begeistret for alle Bavariamodellene og hopper lett over hva enkelte legger i utstyr og vedlikehold, og hvor mye en dyktig skipper og ditto mannskap betyr. :yesnod:

Dette er vel fordi sakligheten fra enkelte i diskusjoner om Bavaria, ikke er helt reelle i forhold

til hva markedet mener. Da er det også greit og skyte litt tilbake.

 

Hvor mange diskusjoner har det ikke vært om hvor dårlige de er?. Men så selger de så mye i

markedet att kulepenner går tom for blekk, så kundene må vente enda mer.

 

Att Bavaria ikke er verdens beste seiler, det vet de fleste, men den seiler godt nok for de fleste.

Eller att innredning ikke er som en finstue. Det finnes mange båter med flottere finish, bedre rigg

bedre seil.

 

Men att det finnes mange flotte båter, er helt sikkert. Jeg gleder meg til utstillingen "Båter i sjøen". Da får man se mangfoldet. Skulle egentlig verdt på Oppent verft, Orust. Men ble forhindret i å reise.

 

Men når det gjelder seil, er det vitenskap. Blir som motortrimming, har selv valgt oppgraderte seil

fra Elvstrøm. Men det kommer helt sikkert båter med standard seil, som drar forbi. Fordi jeg

hele tiden har mye og lære. Er faktisk ydmyk.

 

Men vær glad i båten man har, så blir livet mye enklere. Uansett hvilken type. :yesnod:

 

Har montert autopiloten inn igjen idag(drivenheten). Clutchen løste ikke ut så jeg har hatt

biceps-trening i sommer. Men etter en tur hos doktoren er bli igjen.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

...

(om jeg klarer å skrape sammen noe mannskap da...det gikk dårlig i dag også :sad: )

..

Mannskapsproblemer? Vi seilte shorthanded igår - to mann på en X-362 Sport. Pølsebane med to spinnakersettinger og -nedtak. I tillegg løyet det noe etter start, så vi skiftet opp fra genoa 3 til genoa 1 også. Kjempegøy, selv om resultatene ikke blir allverden når resten av R36 klassen stiller med fullt mannskap (6-8)......

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Pussig at det er Elvstrøm som leverer "kjipe" seil til Bavaria. For meg er Elvstrøm den desidert dyreste seilmakeren jeg fikk priser fra...

Disse seilene som leveres med Bavaria som standard er nok noe som Elvstrøm får laget billig på kontinentet. Snakket en del med Espen Kamperhaug om det for noen år siden ifm. oppgraderingen av mine egne seil. Disse seilene er ikke representativt for det Elvstrøm leverer som seilloft ellers. Men det er klart at det å være hovedleverandør som produsenter som Bavaria er viktig -det skaper volum og bred profilering av merkenavnet. Og så har det vist seg at mange med standard Elvstrøm seil drar tilbake til Elvstrøm etter noen år for å få tilbud på nye - og bedre seil.Og på denne måten klarer Elvstrøm å gjøre enda mere butikk på Bavaria eierne! Derfor er det ikke så ofte en ser en Bavaria med andre seil enn Elvstrøm!

 

Jeg seiler av og til på andre båter, og der ser jeg Elvstrøm seil av det mere ekstreme slaget! Disse gutta kan lage seil, og selv om de leverer seil under samme merkenavn som standardvare til båtprodusenter tror jeg de fleste innenfor seilmiljøet vil vurdere Elvstrøm som blandt de beste seilloftene i Norge!

 

SE

Link to post
Share on other sites

Jeg slutter ikke å forbause meg over hvordan markedsførerne bruker disse klasseseierene rått og brutalt i markedsføringen. Ikke det at det er dårlig å vinne en klasse. Jeg var selv med på å vinne Hovdan Skagen i LYS 1.19-1.23 i en Bavaria 40 med rullestor. I helgen var jeg med å vinne Hollenderen i en Elan 333 i samme LYS-gruppe.

 

Men å ukritisk hevde at båten seiler bra, fordi man vinner en klasse, blir for lettvint etter min mening. Det ble gjort av Normar ifm at Hunter 33 vant turklassen i fjor og Gran-seil nå i år (LYS u/sp). Før man kan hevde at en båt har gode seilegenskaper, bør man lese resultatlistene litt bedre for å sammenlikne, spesielt ift konkurrerende båter.

 

Seilas har gjort en interessant test hvor de sammenlikner båter rundt 30-32 fot. Skal man uttale seg om seilegenskaper er det etter min mening riktigere å sammenlikne båter av samme størrelse. Først da kan man si noe om en båt har gode seilegenskaper eller ikke. Men det er ikke sikkert at den båten som seiler best har best bokomfort eller penest innredning. Dog er hvilke egenskaper man legger vekt individuelt. Derfor kan det som er en bra seilbåt for noen, være en dårlig en for andre.

 

Min kjepphest er at seilegenskaper bare er én parameter som bestemmer om en seilbåt er bra eller ikke. Men skal man først diskutere seilegenskaper, er det dét man diskuterer, og ikke om en båt gir mye båt for pengene eller om mahognyen er pen. I den settingen har jeg vanskelig for å være med på at de fleste Bavariaer har gode seilegenskaper, selv om de vinner sine klasser. Om de generelt er bra båter eller ikke er imidlertid en helt annen sak.

Link to post
Share on other sites

Mannskapsproblemer? Vi seilte shorthanded igår - to mann på en X-362 Sport. Pølsebane med to spinnakersettinger og -nedtak. I tillegg løyet det noe etter start, så vi skiftet opp fra genoa 3 til genoa 1 også. Kjempegøy, selv om resultatene ikke blir allverden når resten av R36 klassen stiller med fullt mannskap (6-8)......

Du hadde iallefall 1 mannskap. I såpass lite vind hadde jeg nok klart å seile med bare 1 til, og seilt med Gennaker. Det har jeg gjort før. Men å seile alene...vuderer å bytte til turklasse, og faktisk seile alene...Desverre får jeg ikke med meg singlehanded på lørdag :headbang:

 

Har masse folk på mannskapslisten, men når det kommer til stykket er det ingen som blir med. Kan ha noe med at det regnet. Så jeg stilte opp som mannskap selv igår på Yanix, og bidro så godt jeg kunne der. Sjanseløs båt med det LYS-tallet, men det er nå litt å gå på på seilingen også.

 

Så Bavaria og gode seilegenskaper. I jubileumsseilasene i våres stilte en Beneteau 25 og en Bavaria 42 C i samme klasse. Beneteauen vant når det var lite vind, og ble sist når det blåste kuling. Bavariaen motsatt...Det blir tullete å sette sånne båter i samme klasse, selv om de har nogenlunde samme LYS.

Link to post
Share on other sites

Så Bavaria og gode seilegenskaper. I jubileumsseilasene i våres stilte en Beneteau 25 og en Bavaria 42 C i samme klasse. Beneteauen vant når det var lite vind, og ble sist når det blåste kuling. Bavariaen motsatt...Det blir tullete å sette sånne båter i samme klasse, selv om de har nogenlunde samme LYS.

Helt enig. Tidligere var det en paragraf i LYS reglene som sa at 'sportsbåter' - dvs båter som kan plane sånn grovt sett - ikke skal seile i klasser sammen med deplasementbåter - da fartspotensialet ligger så spredd på vindskalaen.

Men - seilingsbestemmelsene sier som regel at klasser med mindre enn 3 båter skal slås sammen med en av de intilliggende klassene. Det blir av og til litt snåle endelige klassesammensetninger av sånt... Det er ihvertfall ikke gøy å seile i en klasse med en eller to båter. Da er det bedre å seile mot flere, selv om de andre båtene er vidt forskjellige fra ens egen...

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Nefertiti:

Eksempelet ditt viser tydelig at gode eller dårlige seilegenskaper ikke er så entydig. LYS-tallet gir en indikasjon på seilegenskapene til en turbåt. Men innefor samme LYS-tall ser man store variasjoner. F.eks tjener brede, flatbunnede båter stort på en lav planingsterskel under spinnaker/gennaker.

Noen har sin styrke i lett vind, andre krever nær kuling for å komme til sin rett.

 

Bavaria Cruiser er en turbåt, og jeg vil tro at for de fleste Bavaria-eiere er planingsterskelen mindre interessant enn egenskapene på kryss og slør.

I en turbåt er det også helt vesentlig hvordan båten oppfører seg i litt sjø. Går den mykt og godt, eller plasker den seg gjennom motsjøen.

 

Selv foretekker jeg en turbåt med gode kryssegenskaper og som i utgangspunket krever lite vind for å være morsom. Andre turseilere med langturambisjoner foretrekker kanskje en stiv og bortimot revefri båt som liker seg best under tøffe forhold.

 

Har selv ingen erfaring med Bavaria, bortsett fra noen få gjesteopptredener i en Match 42, men registrerer at særlig bidevindsegenskapene til Bavarias turbåter ikke imponerer på fjorden. Grunnen er vel det enorme volumet under dekk, som på sin side er vireklig imponerende.

Link to post
Share on other sites

Jeg slutter ikke å forbause meg over hvordan markedsførerne

Ikke jeg heller.

Men jeg tror ikke markedsgjengen har forstått at handikappsystemer som LYS er der for å jevne ut forskjellen mellom båtene. Slik at beste seiler vinner. Iallefall i prinsippet.

Man konkurrerer ikke båtmerke mot båtmerke for f.....

Man kriger mann mot mann.

 

Det blir litt som disse teite golfreklamene hvor det hevdes at Tigern vinner fordi han spiller med slikt eller slikt utstyr. Han kunne gått i beksømstøvler og slått med et kosteskaft. Han hadde vunnet allikevel.

Link to post
Share on other sites

Men jeg tror ikke markedsgjengen har forstått at handikappsystemer som LYS er der for å jevne ut forskjellen mellom båtene. Slik at beste seiler vinner. Iallefall i prinsippet.

Man konkurrerer ikke båtmerke mot båtmerke for f.....

Man kriger mann mot mann.

Du har nok rett i det, men jeg tror også handicapsystemet innefor seiling blir for abstrakt for de som ikke er spesielt interessert, og dermed kan man score mange billige poeng på unøyaktig markedsføring.
Link to post
Share on other sites

Denne Bavaria diskusjonen som nå har blitt en LYS diskusjon er vel de fleste som seiler LYS i regatta kjent med.LYs er ikke perfekt, men det er kanskje bedre enn ingenting?

 

Fatterns HR 31 har LYs på 1,14. Alle som har vært i en HR vet at det ikke er en lettvindsbåt. Så blåser det mindre enn 3-4 msek så seiler mang båter med lavere lystall fra dem. Men blåser det 7msek eller mer så seiler båten i fra båter med høyere lys tall.

 

Lys tallet er et gjennomsnitt, og det blir aldri perfekt

Link to post
Share on other sites

Lys tallet er et gjennomsnitt, og det blir aldri perfekt

sant

 

Lystallet er ett gjennomsnitt på fartspotentialen på en viss båttyp, (jmf andre båttyper)

 

tar ikke hänsyn til hur duktig rorsman/besättning er, nya eller gamla segel, lett eller tung båt etc...

 

 

ett sådant handicap system "a la golf" skulle nog blitt litt 'tungrott'

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Uff...er glad jeg gir f...i alt som heter regattaseiling. En ren vitenskap å regne ut hvem som er vinner og evige diskusjoner på barnehagenivå om hvilken båt som seiler best og om gode seil er juks. Nei...da foretrekker jeg å seile i 3 knop med de slitte seilene mine og slappe av på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Det er da godt at det er flere enn deg som deler denne oppfatningen Sebaldus.. Jeg er da med som mannskap fra tid til annen på regattseiling, men vet aldri hvilken plass vi er på eller hvordan det har gått... Men har jo hatt der morro hver gang... Vil tro vi har det mere morro en de som kun tenker på plasseringen....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...