Jump to content

Erfaringer med Bavaria 38 AC


Stigt:-)

Recommended Posts

Eller en kan seile klassebåt som f.eks Express. Da skal det bare være mannskapet ombord som betyr noe. (Gitt at man ikke har filler til seil da...)

 

...og en kan si hva en vil om regattaseiling, men det er utrolig lærerikt å vite hva båten er "god" for. + at det får en til å bruke båten litt oftere. Til og med på regnværsdager!

Link to post
Share on other sites

Sebaldus - en hel del har mye glede av å gjøre begge delene. I ro og mak med vanlige seil i fullastet båt på ferietur langs kysten. I regattesesongen før og etter ferien så lettes båten, bunnen gås over og de vassere seilene tas frem. Så har "gutta" det morro på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Eller en kan seile klassebåt som f.eks Express. Da skal det bare være mannskapet ombord som betyr noe. (Gitt at man ikke har filler til seil da...)

Lå ved siden av en Express i sommer et par dager og ble en del snakk om nettop dette. Han er en av de aktive deltagerne i express klassen, men mens han har brukt 100.000 på kjøp av båten så bruker andre i klassen 100.000 på ny seilgarderobe. Blir det likt da da? :nonod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Lå ved siden av en Express i sommer et par dager og ble en del snakk om nettop dette. Han er en av de aktive deltagerne i express klassen, men mens han har brukt 100.000 på kjøp av båten så bruker andre i klassen 100.000 på ny seilgarderobe. Blir det likt da da? :nonod:

Høres litt rart ut...

Klassereglene for Express tillater ikke bruk av high-tech materialer i seilene, kun dacron. Nettopp fordi det ikke skal bli så dyrt å hevde seg.

Trodde full seilgarderobe til en Express lå på 25-30000? Klart, kjøper du fullt nytt stell 3-4 ganger i året så går det jo an å bruke så mye...

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Godt mulig jeg bruker helt feil tall, men poenget er at noen bruker lite/ingen penger på oppgradering og andre gjør alt som er mulig, og lovlig, og da blir det nødvendigvis litt ulikt - eller?

 

Enete måte å unngå forskjeller på er vel å ha helt like båter, velge båt etter loddtreknig, seile mange regattaer osv, men da blir det hele litt "over-kill".

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Klart, kjøper du fullt nytt stell 3-4 ganger i året så går det jo an å bruke så mye...

Jeg trodde man bare kan bruke seil en gang jeg :lol:

 

Om man ser på det under vannet også da så er det jo noen som endrer både på ror og kjøl. Vet om Bavaria og andre merker der dette er gjort innenfor LYS tallet som båten har

Link to post
Share on other sites

Om man ser på det under vannet også da så er det jo noen som endrer både på ror og kjøl. Vet om Bavaria og andre merker der dette er gjort innenfor LYS tallet som båten har

Når man skal diskutere båters seilegenskaper havner man fort i en LYS-diskusjon, fordi resultatlistene fra regattaer er det de fleste sitter med for å sammenlikne båter.

 

Skal man sammenlikne seilegenskaper bør det heller være tester av typen: "Vi sammenlikner 5 båter i størrelsen 37-38 fot". Da kunne man f.eks sammenliknet seilegenskapene til Bavaria 38 med Elan 37, Hanse 371, Arcona 370 etc. uten å trekke inn en LYS-diskusjon. Da ser man fort hvilke båter hvor seilegenskapene er satt i høysetet.

Link to post
Share on other sites

Artig å se hvilken voldsom dikusjon som blir satt igang hver gang Bavaria blir nevnt her på forumet!

Det som slår meg etter de mange diskusjonene er at det stort sett er de som ikke eier bavaria som har dårlige erfaringer med disse!

Men for de fleste turseilere jeg ser på tur om sommeren tror jeg der er brytende likegyldig hvilket LYS tall denne båten har, den eneste duken de fleste har oppe er farget rødt hvit og blå!

Link to post
Share on other sites

Artig å se hvilken voldsom dikusjon som blir satt igang hver gang Bavaria blir nevnt her på forumet!

Det som slår meg etter de mange diskusjonene er at det stort sett er de som ikke eier bavaria som har dårlige erfaringer med disse!

Men for de fleste turseilere jeg ser på tur om sommeren tror jeg der er brytende likegyldig hvilket LYS tall denne båten har, den eneste duken de fleste har oppe er farget rødt hvit og blå!

Det er min erfaring også. Og det er vel ganske få som vil hevde at Bavaria er direkte dårlige turbåter, men når noen begynner å trekke frem Bavariaenes gode "seil"egenskaper, da settes sinnene i kok.

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

Det blir fort veldig meningsløse diskusjoner angående disse Bavariane. Men det som er helt sikkert og hevet over enhver diskusjon er at Bavaria er det merke som det definitivt er solgt flest båter av både i Norge og i andre land. Og alle disse kjøperne er vel ikke totalt idioter uten seil kunnskaper, ikke peiling på hvordan en skikkelig båt skal se ut i innredningen (finish) osv osv osv osv. Det er lkart at mindretallet må stå på for og forsvare sine kjøp selvfølgelig for og opprettholde muligheten for og få solgt de før de skal ha en Bavaria selv.

Det er ganske utrulig hva som kommer av meninger og påstander om disse båtene. Om alle er fornøyde med det de har så er vel alt greit, men slutt med dette nedsettende pratet om kvalitet/seilegenskaper, vi vet faktisk hva vi har kjøpt.

Og jeg tror at de fleste (også meg selv) er ganske fornøyde med det vi har.

La oss heller prate seiling og hva som skal til for og få flere til og heise seilene i høst og kose seg på sjøen. Skaff skikkelig seilklær til ALLE i familien og ha det kjekt. Kjøpte meg nye seilstøvler før 2900.- nå 1500.- gore tex og alt det der det var saker det, kona fikk noen kjempe fine på obs til 79.-

Link to post
Share on other sites

Godt mulig jeg bruker helt feil tall, men poenget er at noen bruker lite/ingen penger på oppgradering og andre gjør alt som er mulig, og lovlig, og da blir det nødvendigvis litt ulikt - eller?

 

Enete måte å unngå forskjeller på er vel å ha helt like båter, velge båt etter loddtreknig, seile mange regattaer osv, men da blir det hele litt "over-kill".

 

:sailing:

Seiler du på NM nivå i Express (eller andre klassebåter) er det nok mange som har nye seil. Det er strenge krav til hva som kan gjøres med en klassebåt, særlig seil. Men det er selvsagt lov å bruke så mye penger som man vil. For 100.000 burde man klare å få 2.5 sett med lovlige seil.

Klart det er en fordel å ha nye seil, og at noen båter er "bedre" enn andre, men i utgangspunktet er de like. Erfaringsmessig er det svært små forskjeller på båtene når det gjelder fartspotensiale. Mannskapet ombord derimot er det store forskjeller på.

 

En måte å holde seilbudsjettet nede på med en sånn klassebåt er at det finnes mange brukte seil å få kjøpt. (Type brukt 1 gang under NM). Uansett litt kostnader er det jo å ha båt, eller å drive idrett i det hele tatt, men 1 Hi tech storseil til en 40 foter koster fort 100.000.- Så selv om det ikke er gratis å ha Express heller er det en helt annen prisklasse.

Link to post
Share on other sites

Vil litt tilbake til breganha sitt spørsmål, der han lurer på om noen har ERFARING med Bavaria 38.

 

Erfaring betyr ikke synsing, jeg har ikke erfaring fra Bav 38, men eier en bavaria 36. Har gode erfaringer med båten og hvordan den er bygget og satt sammen.

 

Inne her er det mange som mener mye uten antageligvis å ha vært i en Bavaria.

 

Lano, har du egentlig båt?

Link to post
Share on other sites

Inne her er det mange som mener mye uten antageligvis å ha vært i en Bavaria.

Et grunnleggende spørsmål her vedr Bavaria er om det egentlig er så stor forskjell på Bavariaene når det gjelder seilegenskaper, innredningkvalitet etc. Mitt inntrykk er at de i så stor grad som mulig bruker de samme modulene i fler båter, men at avstanden mellom modulene øker jo større båtene er. For meg er en Bavaria en Bavaria en Bavaria - samme opplegg i alle båtene, og opplegget synes jeg ser bra ut i forhold til prisen, selvom det er en hel del løsninger jeg rynker litt på nesen av.(som plastlistene rundt dørkarmer, de slamrete plastdørkene, brunmalt inliner, stygge plastdører på do etc). Seilegenskapene ser jo også ut til å være ganske mye de samme i prinsippet - dvs at skrogene i stor grad er bygd rundt samme lest.

 

Jeg har bare seilt en B32 14 dager tur retur Oslo-Marstrand, så jeg vet ikke annet at denne båten overrasket meg positivt på seilegenskaper og sjøegenskaper. Ikke vassest på å ta høyde på kryssen, men det var heller ikke forventet. Mine referansebåter den gang var Oceanis 311, Oceanis 331 og HR 29. På det meste sløret jeg denne båten i 9,5 knop da vi krysset Marstrandfjorden. Nesten like seilerotisk opplevelse som den gang jeg stod til rors på en Swan 53 tvers over Oslofjorden på 10M/sek halv vind. Med den samme båten broachet vi da vi seilte for bare genoa - det overrasket meg stort, men da jeg kikket nærmere på hvor langt frem masta står på dekk forstod jeg sammenhengen

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder seilegenskaper, en liten historie. Vi hentet vår båt, hadde med ett vennebar som

som KAN seile. Det blåste 13 sek/m. Vi var vel 6-7 stk som hentet båtene samtidig.

I Limfjorden(like ved Aalborg) dro vi ut til fyrene, satte kursen nordover. Hadde en 33 rett bak oss

Senere fortalte han att vi ble borte når vi satte seil( genoa og storseil). Vinden økte til 23 sek/m.

Dette er liten storm, høye dønninger osv. Vinden kom sørvest. Båten gikk utrolig bra. Vi hadde

selvfølgelig revet inn(rullet inn) men uansett, opp til Skagen gikk den som en halvplaner. Hadde

høy hastighet(husker ikke helt) hele veien til Skagen. Vi var 4 stk, 1 ble ordentlig sjøsyk, 2

halv-veis. Neste dag ble vi liggende pga vinden. Dagen etter fikk vi norda, krysset da inn til

svenske-siden, blåste vel ca 10- 13 sek/m, men så da en svensk seiler som lå på samme kurs som

oss. Dette var en Arcona, vi holdt samme kryss i flere n. mil. Dette var en skarp kryss, som den

taklet bedre enn oss. Men som skrevet tidligere, båtene har forskjellige egenskapene.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Og som du sier - alle Bav leveres med standard (kjipe!) seil fra Elvstrøm. Om du ikke oppgraderer, er det ikke mye seilglede å hente i dem! SE

Legger jo merke til at når Bavaria nevnes blir tråden rundt dette langggggg.

Her er tydligvis mange som har god kjennskap til Bavaria og ønsker å dele dette med andre. Når andre seilbåtmerker blir nevnt, spørrsmål stilt, blir tråden kort.?

Er det slik at Bavaria er en så dårlig båt at dette provoserer de som setter pris på kvalitet og sikkerhet. Virker slik.

 

For slike som meg som ikke har så god greie på seilbåt og seil. Er det slik at alle andre seilbåtlevrandører leverer båtene sin med standar gode seil og kun Bavaria leverer med søppel? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Seil må sees i sammenheng med hva båten skal brukes til, er det kun koseturer så kan

standard seil være helt greie. Man vet da på forhånd att de ikke er optimale seil. Kjøper man

nye oppgraderte eller enda mer ekstreme, så er man nøye med att det ikke er groe på båten,

har foldepropell osv.

 

De store verftene har oppgraderte seil som ekstra. Match-båter leveres uten seil, her kjøper man selv.

 

Det er levert mange båter med standard seil, ikke alle må være raskere enn de andre på sjøen.

Tenk igjennom behovet og handel deretter.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

La meg åpne med å si at jeg IKKE har noen Bavaria.

Og jeg mener heller IKKE at Bavaria er dårlige båter.

Men jeg HAR seilt Bavaria 38.

Men jeg har filosofert litt rundt dette.

 

Jeg tror at Bavaria o.l. åpnet et nytt segment i markedet. Før var det liksom delt mellom skaren som svor til tungbygde, gjerne svenske, båter og de som flokket seg rundt "flyvepap".

Bavaria og de andre kom med båter som mer apellerte til hele familien. Med sin enorme inneplass verdig en norsk halvplaner og ganske enkelt oppsett for seiling. Det var simpelthen flere som følte at de ville ut og seile. Samtidig med at inngangsbiletten var gjort overkommelig.

 

For å illustrere min teori: Jeg tror ikke at en som sitter hos HR og snakker nybåt har vurdert Bavaria. Og jeg tror heller ikke at de som ser på X-35, Performance 35 eller lignende har så mye som kikket på en Bavariabrosjyre.

 

Bavaria o.a. kom simpelthen med noe nytt som forårsaket et voldsomt salg.

 

Jeg venter i spenning på giljotinering, hjul-og-steile, steining osv.

Link to post
Share on other sites

Tror du har et poeng Mulligan. Kundene kommer vel også fra den kategorien som ellers hadde kjøpt brukt båt om ikke Bavaria, Hanse, Hunter og alle de andre billigmerkene hadde kommet på markedet i økt omfang.

Eller faktisk fortsatt med motorbåt. Blitt mye mer markedsføring rundt seiling.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...