Jump to content

Vind i oljepåfyllingslokket


Jens_P

Recommended Posts

Under inlegget 'Motorlyder ??' beskrives fenomenet 'vind i oljepåfyllingslokket' av bmo.

 

Jeg har dette fenomenet, uten at det er noe 'vind' i peilepinne-hull. I tillegg kommer det noe olje og bobler rundt to av boltene for topplokket. Motoren går greit, ingen røyk, ingen problemer å starte, ikke vann i olje eller forbruk av ferskvann.

Noen som har en nærmere ide om hva dette kan være?

 

Motor er en gammel Perkins 4.99 med ca. 1500 timer. Den er aldri kjørt hardt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lekkasje i ventilsetene, som går opp langs ventilstammen, og ender opp under toppdekselet hvor det går gjennom lufteslangen tilbake gjennom turboen (hvis du har det) og til forbrenning igjen. Det vil alltid være noe som kommer ut her, bruk "ark-tricket" nevnt i samme tråd for å se hvor mye det er.

 

Er det mye, er det nok på tide med en topp-jobb, slipe ventiler/seter. Fin vinterjobb ? :smiley:

Link to post
Share on other sites

bobler rundt to av boltene for topplokket.

 

 

Dersom dette er tilfelle bør du følge teknisk manual og ettertrekke toppboltene snarest (ved varm motor). Dersom du ikke har denne følger du spiral eller stjerne prinsippet. Begynn med boltene i midten og gå utover. Dersom dette ikke hjelper har du ant. vis en def. topppakning og den bør byttes. Dersom dette er riktigt må du sjekke om du kan bruke strekkboltene igjen. Her bør du kun lytte til fagfolk som kjenner motoren.

 

Dette tipset forutsetter at du ikke forveksler topplokk med toppdeksel.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Det er rundt boltene for topplokk, ikke ventildeksel (toppdeksel) det bobler. Dette underbygger min tanke om å ta av toppen. Greit å få det fra flere at mine mistanker ikke var helt på jordet. Så da er det bare å ta frem verkstedshåndboka, få lånt seg noe tomme-verktøy og skride til verket. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Av egen erfaring har jeg opplevd at boltene ved eksosmanifoild og spesielt nermest utløp/turbo må  få det lille "ekstra"

Dersom du har en skråstilt motor bor de lavelste boltene få litt ekstra "kjerlighet"

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Motoren er fra 1960! Helt tradisjonell 4-sylindret uten turbo eller andre nymotens ting. Det er bare boltene på eksossiden som er synlige, de øvrige er under ventildekslet. Det er ved 2 av de 7 boltene jeg ser det bobler. Dette er boltene rett aktenfor eksokanalene i toppen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dersom det ikke er beskrevet i manualen må du huske å løsne hver bolt en 1/4 omdr. før du trekker til igjen. Dette or at bolten skal "løsne og gli lettere".

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Liten tilbakemelding på gammelt tema.

 

Topplokk er demontert og hentet etter full overhaling hos Sylinderservice i Oslo. Toppakning viste tydelig spor etter flere gjennomslag. Plansliping var på sin plass å få gjordt. Så, går den 40 år til etter dette er jeg fornøyd!  :sailing::smiley: :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...