Jump to content

Forbruk Steyr 206 hk

tuffff

Recommended Posts

Min nye Mekling med 206 hk Steyr diesel er av tidligere eier oppgitt til en forbruk på 1,0 til 1,1 liter pr. nm.

Kan dette stemme? Synes det høres lite ut.

Båten er 27 fot og veier sånn ca. 2.800 kg og gjør 28 knop på topp.

Går ut fra en masjfart på ca. 22 -23 knop.

Noen som har peiling?

mvh tuffff

Jeg har en Scand tropic med en ny Steyr 256. I sommer har jeg kjørt 850nm med ett gj.snitt forbruk på ca 1 liter. Hvis du har så mye guffe i filteret vil jeg råde deg til å rense tanken

Jeg vurderer å selge båten og kjøpe en større båt som Nor star eller Skilsø. Hvis jeg kjøper ny er det ikke tvil, jeg vil ha igjen samme slags motor

Antatt omdreining 3800, tar da ut 115kw, bruker ca 238 gr pr kw = 27,4kg diesel, egenvekt (bommer jeg litt her??) er 0,9 = 30,4 L pr time, fordelt på 24 kn = 1,26 L pr nm.

Jeg har gått inn på samme kurve og beregnet forbruket. Jeg finner 153 kW (du har brukt kurven til kalkulerte prop.HK, Kjelli) ved 3800 omdr. med et forbruk på 238 g/kWh, og bruker egenvekt på 0,84. Dette tilsvarer et forbruk på 43,35 l/t eller 1,81 l/nm ved 24 knop.

Dette ga mere overenstemmelse for meg.

Jeg har satt opp en tabell for hver 100 omdr. og måler til våren med nystoffet båt (den er temmelig grodd nå), så får vi se hve resultatene blir.

Og komme under 1,5 l/nm tror jeg dog blir umulig - bortsett kanskje fra de helt lave hastighetene.

mvh tuffff

Om forbruket skal måles i båt så er det propellakseleffekten som skal nyttes og ikke maks effekt ved det gitte turtallet..

Om en ikke oppnår mere enn f.eks. 3800 o/min på denne motoren med fullt gass pådrag, ja da har man for tung propell og propellakseleffektkurven blir da endret og faller da sammen med fulleffektkurven i dette punktet.. Det er forskjellen mellom propellakselkurven og effektkurven som medfører at vi klarer å øke turtallet på motoren, når disse to kurvene er sammenfallende så er maks effekt ved dette turtallet utnyttet.

Propellakselkurven som er stiplet i diagrammet er jo for en optimal propeller til en gitt båt...

Så skal en beregne forbruket så er jeg enig med kjelli her...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nja, nå vet jeg ikke helt vilket turtall jeg oppnår med båten når den ikke er grodd. Jeg får 25,5 knop og 4000 omdr. nå. Ifølge tidligere eier gør den 30 knop på sine aller beste dager. Normalt 28 knop. Propellen er også grodd nå så 4200 omdr. med ren propell er vel ikke utenkelig.

Kjelli hadde imidlertid en lesefeil når han tok ut effekten fra kurven. Han gikk opp fra 3800 omdr. til denne krysset prop.effekten som her er i HK, og leste dette ut på skalaen til effekt i kW. Det er dette som gir 115 og ikke 153 kW. Det var bare det jeg påpekte.

Men som du ser over, så har jeg muligens noe tung propell. Det vil vise seg til våren når det hele er nypusset.

mvh tuffff

Huppss!! Nå skjønte jeg hva du mente tror jeg! :blush:

Det gir et adskillig lavere forbruk, ja. Mer i tråd med det som jeg har sett andre motorer diskutert her har. :eek:

Ja, ja. En lærer jo så lenge en har lever! :flag:

mvh tuffff

Sorry Kjelli. Da tok jeg deg i en feil du ikke hadde gjort. :headbang:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...