Jump to content

Noen som vet om bra middel mot jordslag / sot o.l. ?

Smiley

Recommended Posts

Forsøkte søkefunksjonen da jeg synes å ha sett liknende spørsmål før, men fikk lite treff. Så da spør jeg i stedet:

Har både kalesje og markise som er "hardt angrepet" av jordslag og annen møkk. Er det noen som kjenner til noen produkter de har gode erfaringer med. Har jo tidligere sett reklame for noe som het Ship-shape, men finner ingen forhandlere. Noen andre produkter som biter i fra seg??

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Ship Shape fungere utmerket, men. Etterskyllingen er meget viktig

Har hørt nok skrekk eksempler på Ship Shape ,funker det sier folk men det tar ikke lange tiden før det begynner å rakne .Sømmene råttner kjapt , veldig kjapt . Hvor mye du skal skylle etterpå og hvor bra du for skyldt bestemmer sikkert mye men . Jag har sett og hørt flere har brukt Bio Tex , la den ligge i bløt en stund og skyll . Det som er viktig da er at den blir tørka i sola , bare et forslag som jeg har sett bra resultat med og som ikke tar sømmene . Jeg selv leverer inn kalesja og betaler 730- for vask og impringnering , og da er den som ny og lite å spare på og surre med det selv .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Fikk tak i Ship-shape, og der står det at det fungerer på seil også. Var vel så som så hvor imponert jeg var over effekten på markisa, så jeg tror jeg satser på et eller annet alternativ på kalesje. Var faktisk ikke mer effektiv enn kraftvask, men myyye dyrere. Ingen av delene er vel særlig gunstig på gamle sømmer virket det som...... Alt i alt måtte jeg til slutt ty til høytrykkspyleren for å få markisa tilbake i originalfarge. Og det er i alle fall ikke bra for stoffet!

Får spandere ny til neste år.......

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Kan jeg få spørre om hvor?

Renhold Service as Polygon i Risør .Men vi leverer her i nærheten av Horten også blir den levert på døra .Ikke mye å spare på å gjøre det selv da , pluss at det blir som regel ikke helt bra når du gjør det selv . Kan sikkert kontakte meg på IM for mere info

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Ship Shape og annet som inneholder klor, er effektivt, men som andre her sier, det kverker sømmene.

Det med best virkning, uten noen bi-effekter, er en god vask med grønnsåpe, etterfulgt av, som Worse sier, sitron. Tørk det så i sola. Sola dreper soppsporene, som jo jordslag er.

For de fleste av oss vil det vel faktisk være bedre med noen svarte flekker enn sømmer i oppløsning?

a'mor

Redigert av Snoopy (see edit history)

Har benyttet jordslagsfjerner fra Clas Ohlson på hvitt teppe i taket på Grunna. La merke til en klor lukt, så jeg fant ut at en sikkert kan blande dette selv, med en kostnad på et par kroner.

Ellers så slo det meg at eddikk ofte brukes for å kverke bakterier, så kanskje det kan være tingen mot jordslag også. Jeg skal i hvertfall teste det neste gang før jeg gyver løs med klorbaserte saker.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Har benyttet jordslagsfjerner fra Clas Ohlson på hvitt teppe i taket på Grunna. La merke til en klor lukt, så jeg fant ut at en sikkert kan blande dette selv, med en kostnad på et par kroner.

Ellers så slo det meg at eddikk ofte brukes for å kverke bakterier, så kanskje det kan være tingen mot jordslag også. Jeg skal i hvertfall teste det neste gang før jeg gyver løs med klorbaserte saker.

Har ikke prøvd eddik i denne samenheng, men er topp som ugrasmiddel i innkjørselen, og billigt....

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Sot er jo generellt vanskelig og bli kvitt uansett.....................

Har opplevet dette, ikke bare på kalesjer, men på dekk/skrog.

En blanding av vann og tro det eller ei, glansemiddel til oppvaskmasking tok effektivt vare på gjenstridig sot på gelcoat/malte overflater.

Hva angår kalesjer, har levert inn til rens, og alle sømmer raknet, kjempefestlig, fristende i ettertid å gjør jobben selv. har noen prøvd "vanish" eller "oxy vanish" som er på markedet for klær nå?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...