Smiley Startet 29.August.2006 Link til dette innlegget Startet 29.August.2006 Forsøkte søkefunksjonen da jeg synes å ha sett liknende spørsmål før, men fikk lite treff. Så da spør jeg i stedet: Har både kalesje og markise som er "hardt angrepet" av jordslag og annen møkk. Er det noen som kjenner til noen produkter de har gode erfaringer med. Har jo tidligere sett reklame for noe som het Ship-shape, men finner ingen forhandlere. Noen andre produkter som biter i fra seg?? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Caluna Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Ship shape fungerer som bare det - kalesjen blir helt ren og som ny igjen! Bare synd at sømmer og stoff går i oppløsning etter et par år så hele greia må byttes Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Ship Shape fungere utmerket, men. Etterskyllingen er meget viktig samt og impregnere kallesjen grundig etterpå. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 29.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Noen som vet hvor vidundermiddelet kan skaffes? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
skage Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Tror de fleste malerforetninger har dette Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Har også sett at de forhandler dette på OBS Bygg. Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Har brukt Seajet jordslagfjerner. Fungerer utmerket, men husk å skylle godt med vann etterpå. Når kalersjen blir tørr impregnerer du den. Seajet produkter kjøper du i de fleste båtforetninger. Her finner du link til Seajet produkter. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Skipper Worse Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Sitron. Slik som fiiinere fruer har i sin eftermiddagsthé. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Victora III Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Svaret er enkelt: det som tar olje, sot og jordslag tar også sømmene etter en stund. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Ship Shape fungere utmerket, men. Etterskyllingen er meget viktig samt og impregnere kallesjen grundig etterpå. Lykke til.Ship shape er vel bare klor? Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 30.August.2006 Link til dette innlegget Svart 30.August.2006 Ship Shape fungere utmerket, men. Etterskyllingen er meget viktigHar hørt nok skrekk eksempler på Ship Shape ,funker det sier folk men det tar ikke lange tiden før det begynner å rakne .Sømmene råttner kjapt , veldig kjapt . Hvor mye du skal skylle etterpå og hvor bra du for skyldt bestemmer sikkert mye men . Jag har sett og hørt flere har brukt Bio Tex , la den ligge i bløt en stund og skyll . Det som er viktig da er at den blir tørka i sola , bare et forslag som jeg har sett bra resultat med og som ikke tar sømmene . Jeg selv leverer inn kalesja og betaler 730- for vask og impringnering , og da er den som ny og lite å spare på og surre med det selv . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
lippert Svart 30.August.2006 Link til dette innlegget Svart 30.August.2006 Jeg selv leverer inn kalesja og betaler 730- for vask og impringnering , og da er den som ny og lite å spare på og surre med det selv . Hei. Kan jeg få spørre om hvor? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Båtdrømmeren Svart 31.August.2006 Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 kaster meg på tråden din jeg! Funker noe av dette på seil også?har et par seil som trengs å bli rengjort. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 31.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 Fikk tak i Ship-shape, og der står det at det fungerer på seil også. Var vel så som så hvor imponert jeg var over effekten på markisa, så jeg tror jeg satser på et eller annet alternativ på kalesje. Var faktisk ikke mer effektiv enn kraftvask, men myyye dyrere. Ingen av delene er vel særlig gunstig på gamle sømmer virket det som...... Alt i alt måtte jeg til slutt ty til høytrykkspyleren for å få markisa tilbake i originalfarge. Og det er i alle fall ikke bra for stoffet! Får spandere ny til neste år....... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Tine IV Svart 31.August.2006 Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 Kan jeg få spørre om hvor?Renhold Service as Polygon i Risør .Men vi leverer her i nærheten av Horten også blir den levert på døra .Ikke mye å spare på å gjøre det selv da , pluss at det blir som regel ikke helt bra når du gjør det selv . Kan sikkert kontakte meg på IM for mere info Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Snoopy Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 (redigert) Ship Shape og annet som inneholder klor, er effektivt, men som andre her sier, det kverker sømmene. Det med best virkning, uten noen bi-effekter, er en god vask med grønnsåpe, etterfulgt av, som Worse sier, sitron. Tørk det så i sola. Sola dreper soppsporene, som jo jordslag er. For de fleste av oss vil det vel faktisk være bedre med noen svarte flekker enn sømmer i oppløsning? a'mor Redigert 1.September.2006 av Snoopy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 (redigert) Har noen erfaring med firma som utfører kalesjerens i Stavanger? Forøvrig sies det at de nye Helly Hansen kaslesjene kan vaskes i maskinen hjemme.. Redigert 1.September.2006 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grunna Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Har benyttet jordslagsfjerner fra Clas Ohlson på hvitt teppe i taket på Grunna. La merke til en klor lukt, så jeg fant ut at en sikkert kan blande dette selv, med en kostnad på et par kroner. Ellers så slo det meg at eddikk ofte brukes for å kverke bakterier, så kanskje det kan være tingen mot jordslag også. Jeg skal i hvertfall teste det neste gang før jeg gyver løs med klorbaserte saker. Sitér dette innlegget Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb Link to post
880 Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 (redigert) Har benyttet jordslagsfjerner fra Clas Ohlson på hvitt teppe i taket på Grunna. La merke til en klor lukt, så jeg fant ut at en sikkert kan blande dette selv, med en kostnad på et par kroner. Ellers så slo det meg at eddikk ofte brukes for å kverke bakterier, så kanskje det kan være tingen mot jordslag også. Jeg skal i hvertfall teste det neste gang før jeg gyver løs med klorbaserte saker. Har ikke prøvd eddik i denne samenheng, men er topp som ugrasmiddel i innkjørselen, og billigt.... Redigert 1.September.2006 av bmo (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
tom-ass Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 Hva med en vanlig vask på 40 grader i maskin? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
terapi Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 Blande en tesje bakepulver i en halv liter lunkent vann. La pulveret løses opp og spray på flekkene , la virke i 5 min. vask av med klut eller myk børste. Sitér dette innlegget Link to post
shipohoi Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 Sot er jo generellt vanskelig og bli kvitt uansett..................... Har opplevet dette, ikke bare på kalesjer, men på dekk/skrog. En blanding av vann og tro det eller ei, glansemiddel til oppvaskmasking tok effektivt vare på gjenstridig sot på gelcoat/malte overflater. Hva angår kalesjer, har levert inn til rens, og alle sømmer raknet, kjempefestlig, fristende i ettertid å gjør jobben selv. har noen prøvd "vanish" eller "oxy vanish" som er på markedet for klær nå? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.