Goddis77 Startet 29.August.2006 Link til dette innlegget Startet 29.August.2006 Og vil det ha noe for seg å fjerne dem? Tenker da på om dette vil lette vekten på båten betraktelig ifm øke farten... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 (redigert) Alle monner drar, men du får ikke mye "drag" av å fjerne de der De veier maks 10 kg hver. Redigert 29.August.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
tuffff Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Og dersom du plukker dem av så kanskje du vil avhende dem for en rund sum? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 29.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Vel tenkte at disse kanskje var noen tungvektere, men med den vekten kan de bare være. Kanskje jeg bruker dem senere en gang. Men tufff, skal ha det i bakhodet Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Det er klart at "alle monner bidrar". Imildertid vil vektfordelingen i båten avgjøre mye for skrogets fartspotensiale. Jeg kjenner ikke din båpttype, men har studert effekten av vektfordeling i Scandbåtene Baltic og Atlantic ganske grundig. Disse båtene er meget følsomme for vekt i baugen. Nesa blir fort skjøvet ned når farten er under planingsfart, noe som fører til at begge skrogene graver seg ned i sjøen. Det er lett å se dette på litt eldre båten med relativ liten motorkraft. Disse båtene graver kraftig i sjøen når vektfordelingen er stor i baugpartiet. Plassering av last i akterenden ga svært liten effekt på farten. Dette henger sammen med at begge disse skrogene har liten skrogvinkel i akterskroget. Ved å fjerne 50 kg på badeplattformen var det ikke mulig å måle fartsendringer på disse to skrogtypene med de motorene jeg anvendte. Dersom 50 kg ble satt på baugen hadde det derimot meget uheldig effekt på farten. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Har du sjekket hvordan utvekksling du har på drevet , evt proppelen ? Jeg tror nok det kan ligge noen knop på lur her Sitér dette innlegget Link to post
Vågen Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Det er vel en kjent sak at de fleste båter - i alle fall planere og halvplanere - bør ha mest mulig av vekten så langt bak som mulig. Dette henger selvfølgelig sammen med at det er der bæringen er størst. Skrogvinkel tviler jeg på betyr særlig mye, bredden er vel viktigere (og ikke minst drektigheten i akterskipet vs. forskipet). Der er en tommelfingerregel for hvor mye fart en vinner på å flytte senter av total masse 1 % akterover, men den husker jeg ikke i farten. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Har du sjekket båten under vannlinja ? Hvis du ikke har antipest eller primer på båten så veier den sikkert noen kilo ekstra nå med tanke på alt vann som har trekt seg inn i skroget ditt . Sitér dette innlegget Link to post
Vågen Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Ift. det å tjene noen knop (eller for å forsvare investeringen - kjøre litt billigere): Har noen erfaringer med hvilken effekt en får ved å bytte propeller på et drev, f.eks. VP DP? Tenker da på å gå over til dyre rustfrie propeller, gjerne fra spesialprodusenter. De fleste båtene vi ser på er utrustet med drev og registrerer også at båter med samme motor utloves med ganske forskjellig max. fart. I disse GPS-tider er det vel ikke mange som forsøker å lyge på seg knop? Kan det være andre ting, f.eks. propellene, som er svaret på forskjellene? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 (redigert) Ift. det å tjene noen knop (eller for å forsvare investeringen - kjøre litt billigere): Har noen erfaringer med hvilken effekt en får ved å bytte propeller på et drev, f.eks. VP DP? Tenker da på å gå over til dyre rustfrie propeller, gjerne fra spesialprodusenter. De fleste båtene vi ser på er utrustet med drev og registrerer også at båter med samme motor utloves med ganske forskjellig max. fart. I disse GPS-tider er det vel ikke mange som forsøker å lyge på seg knop? Kan det være andre ting, f.eks. propellene, som er svaret på forskjellene? Selv så har jeg 4 sett med proppeler alu og stål å det skilder ca 4 knop på disse men nå er ikke disse like heller da . Hvis du kjøper stålproppel med samme stignig som du har i dag så tviler jeg på att du vil mere så mye , men har du riktig proppel til båten nå ? tenker da på hastighet / turtall på motor . Redigert 29.August.2006 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 29.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Har planer om å øke størrelsen på propellen en anelse, men tenkte i dette emnet først og fremst på vekten i båten. Tenkte at hvis disse var relativ tunge, kunne det kanskje tilsvare en ekstra person ombord... Men det ser ut til at disse ikke veier så mye. Derfor blir de hengende forløpig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.