Jump to content

Hvor mye veier mine Davitere?

Goddis77

Recommended Posts

Det er klart at "alle monner bidrar". Imildertid vil vektfordelingen i båten avgjøre mye for skrogets fartspotensiale.

Jeg kjenner ikke din båpttype, men har studert effekten av vektfordeling i Scandbåtene Baltic og Atlantic ganske grundig. Disse båtene er meget følsomme for vekt i baugen. Nesa blir fort skjøvet ned når farten er under planingsfart, noe som fører til at begge skrogene graver seg ned i sjøen. Det er lett å se dette på litt eldre båten med relativ liten motorkraft. Disse båtene graver kraftig i sjøen når vektfordelingen er stor i baugpartiet. Plassering av last i akterenden ga svært liten effekt på farten. Dette henger sammen med at begge disse skrogene har liten skrogvinkel i akterskroget.

Ved å fjerne 50 kg på badeplattformen var det ikke mulig å måle fartsendringer på disse to skrogtypene med de motorene jeg anvendte.

Dersom 50 kg ble satt på baugen hadde det derimot meget uheldig effekt på farten.

Det er vel en kjent sak at de fleste båter - i alle fall planere og halvplanere - bør ha mest mulig av vekten så langt bak som mulig. Dette henger selvfølgelig sammen med at det er der bæringen er størst. Skrogvinkel tviler jeg på betyr særlig mye, bredden er vel viktigere (og ikke minst drektigheten i akterskipet vs. forskipet).

Der er en tommelfingerregel for hvor mye fart en vinner på å flytte senter av total masse 1 % akterover, men den husker jeg ikke i farten.

Ift. det å tjene noen knop (eller for å forsvare investeringen - kjøre litt billigere): Har noen erfaringer med hvilken effekt en får ved å bytte propeller på et drev, f.eks. VP DP? Tenker da på å gå over til dyre rustfrie propeller, gjerne fra spesialprodusenter.

De fleste båtene vi ser på er utrustet med drev og registrerer også at båter med samme motor utloves med ganske forskjellig max. fart. I disse GPS-tider er det vel ikke mange som forsøker å lyge på seg knop? Kan det være andre ting, f.eks. propellene, som er svaret på forskjellene?

Ift. det å tjene noen knop (eller for å forsvare investeringen - kjøre litt billigere): Har noen erfaringer med hvilken effekt en får ved å bytte propeller på et drev, f.eks. VP DP? Tenker da på å gå over til dyre rustfrie propeller, gjerne fra spesialprodusenter.

De fleste båtene vi ser på er utrustet med drev og registrerer også at båter med samme motor utloves med ganske forskjellig max. fart. I disse GPS-tider er det vel ikke mange som forsøker å lyge på seg knop? Kan det være andre ting, f.eks. propellene, som er svaret på forskjellene?

Selv så har jeg 4 sett med proppeler alu og stål å det skilder ca 4 knop på disse men nå er ikke disse like heller da .

Hvis du kjøper stålproppel med samme stignig som du har i dag så tviler jeg på att du vil mere så mye , men har du riktig proppel til båten nå ? tenker da på hastighet / turtall på motor .

Redigert av power (see edit history)

Har planer om å øke størrelsen på propellen en anelse, men tenkte i dette emnet først og fremst på vekten i båten. Tenkte at hvis disse var relativ tunge, kunne det kanskje tilsvare en ekstra person ombord... Men det ser ut til at disse ikke veier så mye. Derfor blir de hengende forløpig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...