Jump to content

Valg av propell Princess 35


Seacrest

Recommended Posts

Heisann!

 

Har en kamerat som har kjøpt seg en 86 mod Princess 35 med 2 x TAMD41A. Denne båten har montert uorginale propeller, da den har gått i kanaler, og tidligere eier ville ha lavere fart på tomgang.

 

Resultatet nå da er for høyt turtall, og for liten fart. Er det noen standard størrelse på propellene på denne type båt, eller er det slik at en må prøve seg frem?? Er vel kanskje også mange ulike kombinasjoner med hensyn til utveksling på gearene??

 

På forhånd takk for hjelpen!

Link to post

Regner med at denn båten har de gamle orginale gearene MS4A og med reduskjon på 1.93. Generelt så trenger man gearutveslingen

Lengden i vannlinje

Vekt båt normalt lastet

Effekt på motor og vet hvilket turtall

 

Skroget til de gamle prinsessene var vel ikke av de aller mest lettdrevne om jeg ikke husker helt feil..

 

Har du de data så kan jeg hjelpe deg litt på vei med propellvalg... Motordata har jeg siden jeg har hatt samme maskiner i min forrige båt..

 

Kan du oppgi gearreduksjon og vekten på prinsessen så kan jeg komme med et forslag til propellere...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Du må først sjekke hva slags utveksling det er på gearene. Ofte er vel 1.93:1 brukt?, men det kan også være noe annet.

 

Når du vet det kan du f.eks sjekke med Sleipner Motor (tlf 69300060) hva som vil passe. De kan regne ut størrelsen, men har sikkert også peiling på hva som ble benyttet orginalt med de motorene. Det går jo en del av disse båtene med samme motorer.

 

PS:

Initialene (fornavn) til kameraten din er vel kanskje T.E.? I såfall får du hilse fra meg :wink:

 

opppsaaann - Så nå at Sydvesten snek seg mellom.... :lol:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Da skal jeg sjekke opp dette Sydvesten, skal ned i båten hans på Torsdag, så da skal jeg se om jeg finner dette.

Er det slik at disse motorene har to termostater hver??

Den ene motoren har en tendens til å gå varm ved belastning, og tenkte derfor å begynne med å skifte impellere og termostater.

Er vel greit å begynne med det??

Link to post

Hei skaffet du meg bygge nret på båten din så skal jeg finne de propellene som er orginal på båten din.

Hilsen Thomas.

 

Heisann, har vært i båten idag og fant følgende:

 

Yard no: M 1153

148 - 87

 

regner med det var dette du mente??

 

Er litt usikker på utvekslingen på gearene, men eier nevnte at vekten på båten var ca 7,5 tonn.

Kan dette stemme?

Redigert av Larson 174sei (see edit history)
Link to post

7500kg? Tja, ikke så galt kanskje, men vil tro at det kanskje er litt lavt?

Jeg veier inn 8300kg hvert år med fulle dieseltanker og tomme vanntanker.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Dette er basert på antagelse om 1.93 på gearene og "average planning" skrog med vekt på 8000kg

 

Jeg vet ikke hva man kan forvente av toppfart med en slik ekvipasje.... og om rundt 22 knop er hva man bør få med to 41 maskiner.. Om vi kjenner en diameter så kan en låse denne og få en gitt stigning..

 

Er farten helt feil, så er valget av skrogform feil... De prinsessene jeg har sett går jo gjerne med nesen i "sky"... så det kan jo tenkes de er litt tungdreven..

 

19x18 er nok et brukbart alternativ under de gitte forutsetninger.... om 19 da er passende diameter og reduksjonen er 1.93... men kombinasjonene her er jo utallige... Dette er for 3 blader.. 4 blader beregning i bunnen... både for average og slow planning hull

 

"Average planning Hull"

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 372.5 SAE hp ( 277.8 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 22.5 kts

Fuel: 23 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 276 SAE hp ( 205.7 kW) @ 3400 RPM

Cruising Speed: 19.4 kts

Fuel: 16 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 18.9 in. Pitch: 18.3 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

 

 

For et tungdrevet planet skrog blir det som følger..

 

"Slow planning Hull"

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 372.5 SAE hp ( 277.8 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 19.6 kts

Fuel: 23 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 276 SAE hp ( 205.7 kW) @ 3400 RPM

Cruising Speed: 16.9 kts

Fuel: 16 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 18.9 in. Pitch: 16.1 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

 

 

For 4 blader blir det som følger..

 

"Average planning Hull"

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 372.5 SAE hp ( 277.8 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 22.5 kts

Fuel: 23 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 276 SAE hp ( 205.7 kW) @ 3400 RPM

Cruising Speed: 19.4 kts

Fuel: 16 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 17.8 in. Pitch: 17.9 in.

Blades: 4 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

 

 

"Slow planning Hull"

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 372.5 SAE hp ( 277.8 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 19.6 kts

Fuel: 23 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 276 SAE hp ( 205.7 kW) @ 3400 RPM

Cruising Speed: 16.9 kts

Fuel: 16 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 17.8 in. Pitch: 15.8 in.

Blades: 4 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Min gjør 24,5 kn. på våren med nystoffa bunn og kallt vann. Her i forrige uke toppet jeg 23,3 kn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Da er utvekslingen endret i beregningen om du har 2.63 reduksjon i kassen som Thomas sier.... og vekten er satt til 8 tonn... diameteren er låst til 20".

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 372.5 SAE hp ( 277.8 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 22.5 kts

Fuel: 23 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 298 SAE hp ( 222.5 kW) @ 3500 RPM

Cruising Speed: 20.2 kts

Fuel: 18 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 22.8 in. Pitch: 24.9 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 20.0

Pitch: 28.2

Blades: 3

 

Er ikke så hakkende gale denne beregningen heller da....

 

Om du går for en 4 blader så kan du nok bruke denne..

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 372.5 SAE hp ( 277.8 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 22.5 kts

Fuel: 23 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 298 SAE hp ( 222.5 kW) @ 3500 RPM

Cruising Speed: 20.2 kts

Fuel: 18 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 21.4 in. Pitch: 24.4 in.

Blades: 4 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 20.0

Pitch: 26.1

Blades: 4

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
  • 15 år senere...

Hei.

 

Litt gammel diskusjon, men eg prøver allikevel.

En Princess 35, 1986 model, med en TAMD41a, og en TAMD41p, hvilken propell diameter/pitch skal den ha?

 

Eg tror båten har 18" x 17" nå, men burde hatt større diameter, og mer pitch?

Denne båten kommer ikke opp i plan med dette oppsettet, så eg lurer på om propellene er feil, eller at motorene er for små?

Eg leser på en annen side at en har samme type båt, og motorer, han har 20" x 22" 3 bladers propell og får 24 knop ved 3800rpm.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...