Seacrest Startet 29.August.2006 Del på Facebook Startet 29.August.2006 Heisann! Har en kamerat som har kjøpt seg en 86 mod Princess 35 med 2 x TAMD41A. Denne båten har montert uorginale propeller, da den har gått i kanaler, og tidligere eier ville ha lavere fart på tomgang. Resultatet nå da er for høyt turtall, og for liten fart. Er det noen standard størrelse på propellene på denne type båt, eller er det slik at en må prøve seg frem?? Er vel kanskje også mange ulike kombinasjoner med hensyn til utveksling på gearene?? På forhånd takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Regner med at denn båten har de gamle orginale gearene MS4A og med reduskjon på 1.93. Generelt så trenger man gearutveslingen Lengden i vannlinje Vekt båt normalt lastet Effekt på motor og vet hvilket turtall Skroget til de gamle prinsessene var vel ikke av de aller mest lettdrevne om jeg ikke husker helt feil.. Har du de data så kan jeg hjelpe deg litt på vei med propellvalg... Motordata har jeg siden jeg har hatt samme maskiner i min forrige båt.. Kan du oppgi gearreduksjon og vekten på prinsessen så kan jeg komme med et forslag til propellere... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
olpi Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 (redigert) Du må først sjekke hva slags utveksling det er på gearene. Ofte er vel 1.93:1 brukt?, men det kan også være noe annet. Når du vet det kan du f.eks sjekke med Sleipner Motor (tlf 69300060) hva som vil passe. De kan regne ut størrelsen, men har sikkert også peiling på hva som ble benyttet orginalt med de motorene. Det går jo en del av disse båtene med samme motorer. PS: Initialene (fornavn) til kameraten din er vel kanskje T.E.? I såfall får du hilse fra meg opppsaaann - Så nå at Sydvesten snek seg mellom.... Redigert 29.August.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seacrest Svart 29.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2006 Da skal jeg sjekke opp dette Sydvesten, skal ned i båten hans på Torsdag, så da skal jeg se om jeg finner dette. Er det slik at disse motorene har to termostater hver?? Den ene motoren har en tendens til å gå varm ved belastning, og tenkte derfor å begynne med å skifte impellere og termostater. Er vel greit å begynne med det?? Sitér dette innlegget Link to post
Seacrest Svart 29.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2006 Helt riktig det OLPI, skal på "befaring" til Torsdag. Var med på utlegging av dette skipet, ingen spøk dette her. Skal hilse ham jeg!! Sitér dette innlegget Link to post
båtmekanikeren Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 (redigert) Hei skaffet du meg bygge nret på båten din så skal jeg finne de propellene som er orginal på båten din. Hilsen Thomas. Redigert 29.August.2006 av båtmekanikkeren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Helt riktig det OLPI, skal på "befaring" til Torsdag. Var med på utlegging av dette skipet, ingen spøk dette her. Skal hilse ham jeg!! Fint. Han må nok kanskje bytte batteri(er) også. Var veldig lav spenning på forbruksbatteriene hans i helgen. Bra han har generator. Sitér dette innlegget Link to post
Seacrest Svart 31.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2006 (redigert) Hei skaffet du meg bygge nret på båten din så skal jeg finne de propellene som er orginal på båten din. Hilsen Thomas. Heisann, har vært i båten idag og fant følgende: Yard no: M 1153 148 - 87 regner med det var dette du mente?? Er litt usikker på utvekslingen på gearene, men eier nevnte at vekten på båten var ca 7,5 tonn. Kan dette stemme? Redigert 31.August.2006 av Larson 174sei (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 7500kg? Tja, ikke så galt kanskje, men vil tro at det kanskje er litt lavt? Jeg veier inn 8300kg hvert år med fulle dieseltanker og tomme vanntanker. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sydvesten Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 (redigert) Dette er basert på antagelse om 1.93 på gearene og "average planning" skrog med vekt på 8000kg Jeg vet ikke hva man kan forvente av toppfart med en slik ekvipasje.... og om rundt 22 knop er hva man bør få med to 41 maskiner.. Om vi kjenner en diameter så kan en låse denne og få en gitt stigning.. Er farten helt feil, så er valget av skrogform feil... De prinsessene jeg har sett går jo gjerne med nesen i "sky"... så det kan jo tenkes de er litt tungdreven.. 19x18 er nok et brukbart alternativ under de gitte forutsetninger.... om 19 da er passende diameter og reduksjonen er 1.93... men kombinasjonene her er jo utallige... Dette er for 3 blader.. 4 blader beregning i bunnen... både for average og slow planning hull "Average planning Hull" RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 372.5 SAE hp ( 277.8 kW) @ 3800 RPM Max Speed: 22.5 kts Fuel: 23 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 276 SAE hp ( 205.7 kW) @ 3400 RPM Cruising Speed: 19.4 kts Fuel: 16 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 18.9 in. Pitch: 18.3 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable For et tungdrevet planet skrog blir det som følger.. "Slow planning Hull" RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 372.5 SAE hp ( 277.8 kW) @ 3800 RPM Max Speed: 19.6 kts Fuel: 23 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 276 SAE hp ( 205.7 kW) @ 3400 RPM Cruising Speed: 16.9 kts Fuel: 16 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 18.9 in. Pitch: 16.1 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable For 4 blader blir det som følger.. "Average planning Hull" RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 372.5 SAE hp ( 277.8 kW) @ 3800 RPM Max Speed: 22.5 kts Fuel: 23 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 276 SAE hp ( 205.7 kW) @ 3400 RPM Cruising Speed: 19.4 kts Fuel: 16 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 17.8 in. Pitch: 17.9 in. Blades: 4 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable "Slow planning Hull" RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 372.5 SAE hp ( 277.8 kW) @ 3800 RPM Max Speed: 19.6 kts Fuel: 23 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 276 SAE hp ( 205.7 kW) @ 3400 RPM Cruising Speed: 16.9 kts Fuel: 16 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 17.8 in. Pitch: 15.8 in. Blades: 4 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable Redigert 1.September.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
REM Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 Min gjør 24,5 kn. på våren med nystoffa bunn og kallt vann. Her i forrige uke toppet jeg 23,3 kn. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
båtmekanikeren Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 Hei har sjekket dimen på propellene. har du volvo kamd 42 . 20x26x4 dar73 propeller fra aquafoil her du volvo tamd 41. 20x28x3 dar55 propeller fra aquafoil.gir utveksling 2,63-1 Hilsen Thomas. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 Da er utvekslingen endret i beregningen om du har 2.63 reduksjon i kassen som Thomas sier.... og vekten er satt til 8 tonn... diameteren er låst til 20". RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 372.5 SAE hp ( 277.8 kW) @ 3800 RPM Max Speed: 22.5 kts Fuel: 23 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 298 SAE hp ( 222.5 kW) @ 3500 RPM Cruising Speed: 20.2 kts Fuel: 18 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 22.8 in. Pitch: 24.9 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 20.0 Pitch: 28.2 Blades: 3 Er ikke så hakkende gale denne beregningen heller da.... Om du går for en 4 blader så kan du nok bruke denne.. RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 372.5 SAE hp ( 277.8 kW) @ 3800 RPM Max Speed: 22.5 kts Fuel: 23 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 298 SAE hp ( 222.5 kW) @ 3500 RPM Cruising Speed: 20.2 kts Fuel: 18 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 21.4 in. Pitch: 24.4 in. Blades: 4 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 20.0 Pitch: 26.1 Blades: 4 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Seacrest Svart 2.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2006 Tusen takk til alle for utfyllende svar, igjen har dette forumet vist seg å være en makaløst nettside med mange utrolig dyktige folk! Sitér dette innlegget Link to post
Ferrosement Svart 9.September.2021 Del på Facebook Svart 9.September.2021 Hei. Litt gammel diskusjon, men eg prøver allikevel. En Princess 35, 1986 model, med en TAMD41a, og en TAMD41p, hvilken propell diameter/pitch skal den ha? Eg tror båten har 18" x 17" nå, men burde hatt større diameter, og mer pitch? Denne båten kommer ikke opp i plan med dette oppsettet, så eg lurer på om propellene er feil, eller at motorene er for små? Eg leser på en annen side at en har samme type båt, og motorer, han har 20" x 22" 3 bladers propell og får 24 knop ved 3800rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.