Jump to content

Temperatur-alarmen går på min Volvo AQAD 31 - hjelp


rdfjell

Recommended Posts

Hei,, Temperatur-alarmen går på min Volvo AQAD 31, starter med en murring, for så og slå til for fullt, temp-måleren på instr.panelet står da på 85gr. men lampen på displayet lyser, vannet koker ikke,

stopper motoren og starter igjen, så er det som oftest bare og dra på og allt er i skjønneste orden, båten lå i brygga i 14 dager nå, da kom alarmen allerede på 80gr. og var helt umulig en stund også på snekkefart (planende båt) ruset litt på motor og alarmen hylte med en gang??

kan noen hjelpe og på hvilken temp. skal alarmen gå. meget takknemlig for alle tips.

Link to post

Tempen skal vel gå på rundt 95 grader vil jeg tro. Rart at den hyler. Har du sjekket tempen rett på motoren? Kan jo være feil ved giveren.

 

Har du opplevd at motoren koker?

 

Ser at du har Nidelv 730 Holiday. Vi var vel 10 minutter fra å kjøpe oss en slik en. Flott båt! Bygget på Nidelv 690 skroget med sengeplass til 4 under dekk. Compact Living :yesnod:

Link to post

hej rdfjell

 

jag har en MD 31A ombord,

 

i somras för förste gangen på 5 år (som jag haft båten) gick temp-larmet,

hade gått mycket i grunde farleder.

 

hade gått flere timmer på marsjfart (för mig 2000 varv) inga problem, men larmet gick när

vi kom in i hamn o tuffade runt på tomgang.....först lite o sen mer o mer lyd.

 

stoppade motorn.....kollade vannfiltret....fullt av snekkskal o sand.....vaskade rent, sen kollade jag även impellern, men den var hel o fin.

tror dette berodde på att vid låge turtal så orkede ikke impellern, o pumpe tillräckligt med vann

genom systemet.

 

har ingen pejling på exakt temp....larmet gjorde att jag fokuserade på o få stoppet motorn, för

o undersöke var problemet låg

 

efter rengöring hade jag inge problem lengre......

 

skulle kollat detta först......

S/Y Gunga Din

Link to post

jag skall kolla exakt neste gang...jag er seglare, vet du.....så lenge ikke noe lyder så funker

motorn eksemplariskt,........... :lol:

 

(skifter olje på hösten....o fyller diesel ett par ganger på sommaren, det er all omvårdnad jerngenuan får...... :wink: )

 

men som sagt skall kolle exakt vilken temp som målern viser vid normalt turtal!

S/Y Gunga Din

Link to post

klippet fra rep håndboken

 

Kylsystem, felsökning

Fel i kylsystemet kan indelas i tre grupper:

• För hög kylvätsketemperatur

• För låg kylvätsketemperatur

• Kylvätskeförluster

 

För hög kylvätsketemperatur

För hög kylvätsketemperatur kan bero på:

• Nedsatt genomströmmning p.g.a. igensatt sjövattenintag,

sjkövattenfilter, värmeväxlare, laddluftkylare,

oljekylare eller avgaskrök

• Skadad eller sliten impeller

• Felaktig termostat(er)

• Slirande rem(mar) till cirkulationspump

• Låg kylvätskenivå, luft i systemet

• Felvisande temperaturmätare

• Felaktigt inställd insprutningspump

• Motorns kylvattenkanaler igensatta

 

Kylsystem

Typ ................................................................................

....... Övertryck, slutet

Påfyllningslockets ventil öppnar vid ..................................... 75 kPa

Färskvattensystemets rymd inkl. värmeväxlare, ca

31/32 serien ....................................................................... 13 liter

41/42/43/44/300 serien ...................................................... 19 liter

Termostat

Typ ................................................................................

....... Vax

Antal ................................................................................

..... 2

Börjar öppna vid .................................................................... 79–83 °C

Fullt öppen vid ....................................................................... 92–96 °C

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...