rdfjell Startet 29.August.2006 Link til dette innlegget Startet 29.August.2006 Hei,, Temperatur-alarmen går på min Volvo AQAD 31, starter med en murring, for så og slå til for fullt, temp-måleren på instr.panelet står da på 85gr. men lampen på displayet lyser, vannet koker ikke, stopper motoren og starter igjen, så er det som oftest bare og dra på og allt er i skjønneste orden, båten lå i brygga i 14 dager nå, da kom alarmen allerede på 80gr. og var helt umulig en stund også på snekkefart (planende båt) ruset litt på motor og alarmen hylte med en gang?? kan noen hjelpe og på hvilken temp. skal alarmen gå. meget takknemlig for alle tips. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret fra alarmen går - hjelp til Temperatur-alarmen går på min Volvo AQAD 31 - hjelp For mer informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Tempen skal vel gå på rundt 95 grader vil jeg tro. Rart at den hyler. Har du sjekket tempen rett på motoren? Kan jo være feil ved giveren. Har du opplevd at motoren koker? Ser at du har Nidelv 730 Holiday. Vi var vel 10 minutter fra å kjøpe oss en slik en. Flott båt! Bygget på Nidelv 690 skroget med sengeplass til 4 under dekk. Compact Living Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 hej rdfjell jag har en MD 31A ombord, i somras för förste gangen på 5 år (som jag haft båten) gick temp-larmet, hade gått mycket i grunde farleder. hade gått flere timmer på marsjfart (för mig 2000 varv) inga problem, men larmet gick när vi kom in i hamn o tuffade runt på tomgang.....först lite o sen mer o mer lyd. stoppade motorn.....kollade vannfiltret....fullt av snekkskal o sand.....vaskade rent, sen kollade jag även impellern, men den var hel o fin. tror dette berodde på att vid låge turtal så orkede ikke impellern, o pumpe tillräckligt med vann genom systemet. har ingen pejling på exakt temp....larmet gjorde att jag fokuserade på o få stoppet motorn, för o undersöke var problemet låg efter rengöring hade jag inge problem lengre...... skulle kollat detta först...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
rdfjell Svart 29.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Hei Gunga Din, takk for tipset, har rengjort sjøvannsfilteret, byttet impeller, rengjort vanninntak drev, og temp. ligger som sagt på ca. 85gr. da skal vel ikke alarmen gå?? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Sjekk servicemanualen, mener å huske at den har data for giverne. (ligger i arkivet) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 jag skall kolla exakt neste gang...jag er seglare, vet du.....så lenge ikke noe lyder så funker motorn eksemplariskt,........... (skifter olje på hösten....o fyller diesel ett par ganger på sommaren, det er all omvårdnad jerngenuan får...... ) men som sagt skall kolle exakt vilken temp som målern viser vid normalt turtal! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 klippet fra rep håndboken Kylsystem, felsökning Fel i kylsystemet kan indelas i tre grupper: • För hög kylvätsketemperatur • För låg kylvätsketemperatur • Kylvätskeförluster För hög kylvätsketemperatur För hög kylvätsketemperatur kan bero på: • Nedsatt genomströmmning p.g.a. igensatt sjövattenintag, sjkövattenfilter, värmeväxlare, laddluftkylare, oljekylare eller avgaskrök • Skadad eller sliten impeller • Felaktig termostat(er) • Slirande rem(mar) till cirkulationspump • Låg kylvätskenivå, luft i systemet • Felvisande temperaturmätare • Felaktigt inställd insprutningspump • Motorns kylvattenkanaler igensatta Kylsystem Typ ................................................................................ ....... Övertryck, slutet Påfyllningslockets ventil öppnar vid ..................................... 75 kPa Färskvattensystemets rymd inkl. värmeväxlare, ca 31/32 serien ....................................................................... 13 liter 41/42/43/44/300 serien ...................................................... 19 liter Termostat Typ ................................................................................ ....... Vax Antal ................................................................................ ..... 2 Börjar öppna vid .................................................................... 79–83 °C Fullt öppen vid ....................................................................... 92–96 °C Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.