Jump to content

Får ikke tømt septikken

Ludde30

Recommended Posts

Etter en utrolig fin helg på Bolærne, skulle septikktanken som vanlig tømmes på vei hjemover. Men den gang ei. Pumpa sto dønn fast (manuell pumpe), og møkka ble igjen i tanken. Har vært ombord et par ganger, og har etterhvert funnet ut at luftinga var tett. Det var til alt overmål dryppet lakk som hadde størknet på utsiden av luftingen, noe forrige eier får ta på sin kappe. Fikk skrapet vekk lakken og en deilig odør slo mot meg.

Tenkte at nå blir det vel ikke noe problem å tømme tanken, men så feil kan man ta. Det virker som pumpa har fått seg en trøkk, for den klarer bare å suge septik fra tanken, men ikke å dytte det videre ut gjennom tømmestussen. Det betyr at jeg må forsøke å tømme tanken på annet vis, og det er alle septikkerfaringene deres kommer inn i bildet. Det er selvsagt trangt som bare det, både ved pumpa og ved utløpsstussen til tanken, og det er heller ikke stoppekran ved tankens utløp. Tanken har mannlokk, så jeg har tenkt tanken på å rigge til noe gjennom der, men er åpen for flere forslag.

Finnes det f.eks. noen solide poser som jeg kunne tredd rundt slangen som går fra tanken til pumpa? Tenker på å løsne den slangen fra pumpa å la tyngdekraften gjøre sitt.

Alle erfaringer og forslag mottas med stor takk!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

etter at du har fått staket opp, spylt opp (kjøp egen slange som du event. kobler til havnas slange så du ikke bruker denne til å spyle opp septik utløpet).

Neste gang gjør du som jeg bruker poser for oppbevaring av dasspapir. Jeg har gjort dette fra starten av da jeg visste at dasspapir fører til igjenntetting. Lånte båten bort en helg og glemte å si ifra om å bruke pose. Hadde billig resirkulert dasspapir på dass, og jo da da jeg fikk båten tilbake var slagene ut fra septik tett av papir. Vedkommende som lånte båten kjøpte en stakefjær som ligger inni i et blått plastdeksel og har sveiv, tuppen av stakefjæra har en slags roterende visp (nr. 30-8666 på www.clasohlson.no). Dette samt spyling med slange fra utsiden gjorde underverker.

Det er helt klart at både Cato og pete kan ha rett her. Når det gjelder pumpa så glemte jeg selvsagt å skrive opp navnet, men den ligner veldig på denne:

http://www.stroem.no/stroem/bysvis.pl?id=7...t=200_2600_2610

En annen sak er at jeg løsnet slangen som er festet til kuleventilen ved skroggjennomføringen, og det kom en god porsjon vann inn selv om den var stengt. Den skal selvsagt byttes snarest, men for å sjekke den enden av pumpa trenger jeg en stuss som kan hurtigmonteres på denne for å holde vannet ute mens jeg sjekker den siden av pumpa. Vet noen om en slik stoppstuss?

pass dig bare om du har overtrykk i systemet.......men det har du för modligen ikke eftersom du fikk skrapet vekk lakken fra ventilen.

en kompis til mig (Maxi 95) hade stopp i septiken han oxo, hängde sig over pumpen, med följd att

en slang brast.............fyllde hele cockpitbenken med dri..... :puke:

han hade en festlig feriedag som han sent glemmer..... :smiley:

lurer litt på alternativ til dig

om man pröver med ett rensebånd fra utsiden båten in mot pumpen skulle det kunne hjelpe ?!

S/Y Gunga Din

Om det er utløpsventilen i pumpen som har vrengt seg, er det vel ikke noe poeng å gå på med rensebånd fra utsiden. Er det derimot selve slangen fra pumpen til skroggjennomføringen, så kan det godt være at det enkleste er å gå inn fra utsiden.

Gruer meg forøvrig til å åpne pumpen. Håper ikke det er overtrykk slik kompisen din hadden Gunga, men det er nok ikke mer en 10-15 cm heving i slangen fra tanken til pumpen, så jeg antar at trykket fra tanke vil presse en del septik inn i pumpen, og ut på mine til da rene og pene hansker. Må på et eller annet vis forøke å dekke til under :puke:

Låner denne litt da jeg har ett problem med septikken også.

Litt fakta:

-Pumpedassen tar inn sjøvann og det går rett til septikktank.

-Septikken kan tømmes ved hjelp av en macerator-pumpe under gange

-Den kan også tømmes manuellt med vakuumpumpe fra kaianlegg (aldri prøvd)

Jeg har nå brukt opplegget i noen uker og funnet ut at det var på tide å tømme, dette ble gjort til sjøs og jeg kunne tydelig kjenne duften av tyttebær fra hemsen i 20 knop, gode greier tenkte jeg, men hver gang wc blir brukt kommer det ille lukt fra utsiden, jeg vil tippe det går noe over bord og slik kan det ikke være.

Forslag?

men hver gang wc blir brukt kommer det ille lukt fra utsiden, jeg vil tippe det går noe over bord og slik kan det ikke være.

Husk at septiken har lufting, og når du pumper greier inn i tanken kommer det litt luft og lukt ut. Lukten kan dempes noe med bruk av kjemikalier.

gode greier tenkte jeg, men hver gang wc blir brukt kommer det ille lukt fra utsiden, jeg vil tippe det går noe over bord og slik kan det ikke være.

Det treng ikkje vera så gale.

Det kan enkelt å greit vera lukt frå utluftinga på septikanken. Kvar gong du pumper inn noko i septikktanken, fortrenger det luft. Lufta, som gjerne luktar drit, går opp gjennom lufteslangen og ut. Derfra tek odøren vegen til din nase på flybridgen.

Du må rett å slett redusera dritlukta i tanken. Det gjer du best ved å tømma septiktanken ofte, skylla etter tømming og ikkje minst bruka sanitærveske. Går det lenge mellom kvar tømming, utviklar ein biologisk prosess seg nede i tanken, og dette frambringer ikkje akkurat godlukt... :wink:

Husk at septiken har lufting, og når du pumper greier inn i tanken kommer det litt luft og lukt ut. Lukten kan dempes noe med bruk av kjemikalier.

Du må rett å slett redusera dritlukta i tanken. Det gjer du best ved å tømma septiktanken ofte, skylla etter tømming og ikkje minst bruka sanitærveske. Går det lenge mellom kvar tømming, utviklar ein biologisk prosess seg nede i tanken, og dette frambringer ikkje akkurat godlukt... :wink:

Snadder!

Sist gang jeg tømte under gange luktet det med en gang det ble brukt igjen, men det er ikke lett å høre om pumpen går eller ikke, men en hører det godt med nesen, bryteren står på flybridgen.

Skal ikke disse maceractor pumpene gjøre kull på det meste av papirrester ol.?

Den gikk i 5 minutter før lukten ga seg så noe må jo ha forlatt tanken.

Kansje jeg skal kikke på nivået før og etter utpumping...

til "Bayliner 3258 1996"

på min B sitter luftingen direkte oppå på septiken i samme rom som motoren og ved bruk er det vel tenkt at "overtrykket" skal ut motorluftingen og det gjør det vel med samme resultat som deg.

lukten reduseres til ubetydleig ved bruk av kjemikalier men,

maceratoren som er utmerket - om man ikke bruker pussepapir! eller annet særdeles uegnet papir - vanlig papir er nos problemas - den fungerer som kvern som maler papri og skitt.

men, de eldre har ikke så god kvern som nye som har 4 kniver og de er mye mer effektive og kan umulig ha problem med noe type toalettpapir unntatt de der løvtynne greiene som var overskudd fra papirfabruikkene i gamle dager = for utedass.

min "splitter nye" faktisk ubrukte macerator fra 1992 "skar" seg da skovlen svellet voldsomt pga de grønn-røde caravan sanitærproduktene jeg tilsatte for å dempe odøren.

greide ikke å få ned størrelsen igjen så jeg kjøpte ny før sesongen.

fant senere ut at det finnes rimelige rep sett i usa / internett som inkluderer skovle, pakninger osv.

Skipper Worse bruker et bra luktdreperprodukt som åpenbart "killer" lukt men sparer maceratoren - huske rikke navnet i farten.

på min båt både ser (brun stripe i sjøen) og hører, (takk bensinmotor), jeg når tanken er tom - lyden i "røret".

du kan også montere nivåmåler på tanken med instrument på brua.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

på min B sitter luftingen direkte oppå på septiken i samme rom som motoren og ved bruk er det vel tenkt at "overtrykket" skal ut motorluftingen og det gjør det vel med samme resultat som deg.

Skal sjekke dette men jeg har iallefall en utvendig lufting skal jeg tro manualen.
  • 2 uker senere...

Da har jeg endelig bokstavelig talt blitt kvitt dritten :lol: Løsningen ble å skru av lokket på pumpa, så brukte jeg en gammel trekkefjær som jeg fikk av elektrikkernaboen å presset den inn mot utløpsventilen. Trangt som bare det, så jeg presset mer eller mindre på måfå, men jeg skal si det ble fart i sakene. Lokket måtte på i en fart, og tanken var klar til tømming.

Pumpa har pga dette fått seg en trøkk, og det lekker litt (dråpevis) når jeg pumper. Det er selvsagt lite ønskelig, så noe må gjøres. Antar en pakning er gåen, og spørsmålet mitt er om noen vet om det er mulig å få kjøpt sånt løst, eller om hele pumpa må byttes. Legger ved et heller dårlig bilde av pumpa, da plassen gjorde det vanskelig å knipse noe bedre.

Posted Image

Takk for alle tips og råd i denne tråden!

Godt du ble kvitt dritten! Ikke noe videre å samle på i lang tid...

Jeg ville ha skylt gjennom systemet med såpevann (gjerne Klorin) flere ganger, og deretter demontert pumpa og tatt den ut. Lettere å finne ut hva som er galt med den når man den frem i lyset! Hvis pumpa er av et kurant merke burde det ikke være noe problem å få tak i deler til den skulle man tro. Eller kanskje det bare er en pakning som ligger litt feil?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Enig index. Pumpa skal ut, men det blir ikke før jeg tar båten opp. Den lekker ikke verre enn at det går ut sesongen. Jeg har allerede skylt gjennom et par ganger med såpevann, og akter å kjøre litt hardt med det fremover.

Går ut fra at det bare er en O-ring som tetter rundt dekselet, det er det i alle fall hos meg. Så hvis tanken er tom og gjennomspylt med såpevann ville jeg ha tatt av dekselet igjen og sett om den ligger feil, har hakk/skader eller liknende. Hvis den ser hel ut så rengjør du anleggsflatene, smører den inn med silikongrease og monterer lokket på plass igjen. Da skal det være tett!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du får meg på nye tanker index. Er enig i at det skal være barnemat å åpne pumpa nå som tanken er tom, og det er jo selvsagt en fordel å fikse dette så raskt som mulig. Med litt flaks så rekker jeg å få kikket nærmere på dette i løpet av neste uke. Takk for tankevirksomheten din :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...