Jump to content

Testkjøring av diesel motor utenfor båten

Fusebox

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som har tips til hvordan dette foregår, da med tanke på eksos lyden ? Jeg får lettere tilløp til panikk når lydnivået overstiger min opplevelse av sanselig trygghet :eek:.

Blir det et forferdelig leven å kjøre motoren ute, uten potta, men med varmeveksleren og vannkjølingen på ? Eventuellt, hva kan man gjøre uten å måtte plukke ut eksospotten også ?

Regner med at et eksosanlegg for bil ikke egner seg nevneverdig mht. våt eksos.

I dette tilfellet gjelder det en Perkins 4.108 49 hk, og en annen 52 hk motor.

Takknemlig for svar.

Mvh,

Are

Redigert av Fusebox (see edit history)

Startet i sin tid flere ganger en 4236 perkins opp i garasjen, uten eksospotte. Tror ikke du vil få problemer med ekstrem lyd fra perkinsen. Dog når du ruser den vil den jo lage lyd! I god verne ånd bør hørselvern alltid brukes, jeg brukte det ikke.. vi pratet i garasjen mens perkinsen putret på tomgang..

Naboen startet opp to grønne volvo dyr her i fjor det hørte vi bedre kan du si....

Jeg startet min motor med utkoblet saltvannspumpe og kun en slange på eksos bendet for å lede vekk eksos og det gikk fint det. Støyen på tomgang var ikke værre en at du kunne føre en grei samtale ved siden av motoren.

Motoren var en 6 syl turbo diesel.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Takk for beroligende svar. Hørselvern vil bli brukt!

Hvordan er det med bevegelse i motoren ? Motorene vil bli montert på europaller, bør denne spennes fast ytterligere, eller vil den holde seg i ro under gange ?

Sikkert noen som humrer litt nå, men jeg spør for sikkerhets skyld :-)

Mvh,

Are

Redigert av Fusebox (see edit history)

Jeg festet motoren til 4 auropaller som lå oppå hverandre. Da jeg startet motoren første gang klemte jeg disse mot bakken med pallegaffelen på en traktor. Dette for å ungå at motoren veltet over av vibrasjoner.

Dette var ikke nødvendig viste det seg. Motoren stod godt på europallen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Motoren beveger og rister ikke så alfor mye. Riktignok rister diesel en del mer enn bensin, men på bensinmotorer, har jeg ikke en gang skrudd fast motoren og den "danser" ikke av gårde. 2 franske treskruer ned i 2 klosser som er skrudd i pallen burde være mer en nok. Drar motor og pall av gårde, så får du heller løpe etter :smiley:

Ahhh ... hvilken frydefull musikk!! :yesnod:

Har mange flere som vi filmet, men de er nok for store for hjemmesiden vettu (max 10MB totalt).

Mtp vibrasjoner, var der veldig lite på min motor. Faktisk nesten ingenting.

Motoren min ble startet med og uten manifoiler. Ikke så store forskjellen i lyd spør du meg, men FIN lyd det er det :yesnod: Merket også ganske fort at den drikker, eller rettere sagt SLUKER vann denne her. Vanlig hageslange i karr holdt ikke. Måtte til med større saker.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...