Jump to content

Gassalarm

Lissis

Recommended Posts

Har kjøpt ny båt med påmontert gassalarm. Problemet er at alarmen går titt og ofte, uten at det er gasslekkasje (har testet dette). Alarmen er montert rett under dørken i motorrommet. Alarmen kan begynne å ule både når vi kjører og nå sist våknet vi av den hylende alarmen (båten lå fortøyd og motor var av). Er det noen andre som også har hatt problemer med dette?

Har montert gassalarm i år. Har ikke hatt problemer som du beskriver. Imidlertid stod det å lese i brukerveiledningen at alarm-enheten ikke har en levetid på mer enn 5 år. Hvis båten din er ny (og ikke bare "ny" for deg), er jo ikke dette noe problem for deg som kjøper - men for forhandleren. Men dersom alarmen er mer enn 5 år gammel, er den kanskje ikke lengre til å stole på?

Kan du oppgi produsent og gassalarmtype.

Siden båten er ny ville jeg raskest ta kontakt med etter-salgs ansvarlige (dersom Scand har noe slikt) og be om å få tilsendt ny gassalarm. Dersom du har anledning er det greit å montere denne selv. Jeg har opplevd at vanninntregning i selve detektorenheten har endret følsomhet. Har også sett at noen har kortet ned på ledningen fra detektoren til selve alarmenheten. Dermed påvirkles følsomheten til alarmenheten. Selvfølgelig kan det også være at selve detektoren ikke er tilstrekelig justert - men så langt jeg kjenner til skjer dette på fabrikken.

Har gassalarm type Clas Ohlson. Denne starter med å pipe litt når spenningen på båtens batteri blir lav. Tror i alle fall dette er grunnen. Den gikk også av en gang jeg drev og sølte rundt med glykol i båten. Men om dette skyldes noe dunst fra dette eller nevnte problem med batteri er jeg usikker på.

Hei

Nokre gassalarmar reagerer òg på hydrokarboner/petromelumsgassar/oljedamp. Det er mest truleg årsaka. Me hadde dette problemet på vår forrige båt. Alarmen kjøpte eg ny på Gasservice, Bergen. Ei løysing kan vera å flytta sensoren høgare/ nærare byssa/ lengre vekke frå motor og kjølsvin.

Ask

Jeg kan ikke noe om gassdetektorene for propan, men jeg skulle anta at disse er sensitive for alkan (hydrokarbon). I oljedamp i motorrom vil det vel også kunne være forekomst av hydrokarboner, men til forskjell fra alkan i propan som er tung og legger seg nederst ved dørken, vil vel andre gasser i motorrommet være lettere og stige opp?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...