Ben Startet 1.Oktober.2003 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2003 Har egentlig ikke tenkt tanken, men en amerikansk motorskribent fikk meg til å lure: Moderne dieselmotorer snurrer idag så fort, at forlenget levetid kontra bensinmotor er en myte. Reparasjonskostnadene på en diesel er til tider mange ganger tilsvarende kostnader på bensin (eks innsprøytningspumpe, Diesel 16000+ bensin 2000+). Hvor mye av totale båtkostnader er egentlig drivstoffet. Ble nyskjerrig og gikk inn på Drevia for å sjekke (prisene er ikke norske, men forholdet burde være likt) KAD44P 243 ahk, r6, vekt 572 kg pris kr 311772,- 5,0 GXI 250 ahk v8 vekt 455 kg pris kr 156679,- Differansen er kr 155093,-. Du kan kjøpe mye bensin for de pengene, lettere båt får du også. Drift 70t/år forbruk 20l/t a kr 5(diesel) 30l/t a kr 9,50(bensin) Diesel kr 7000, Bensin kr 19950, det skulle gi 12 år før dieselmotoren blir billigere å bruke. Så var det brannfaren, vel diesel brenner den også. Jo mer jeg regner jo mer lurer jeg. Har vi kjørt oss helt fast i dieselsporet? Ben Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 2.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2003 Nei, en båtmotor bør da vare mye, mye lengre enn 12 år. Og i regnestykket Ditt la Du til grunn en gangtid på 70 timer pr. år. Det er ikke mye. Dessuten vil jo en båt med dieselmotor ha høyere annenhåndsverdi enn en med bensinmotor. Slik er det nå bare, og slik vil det sikkert fortsette å være og. Om ikke alltid, så i hvert fall i lang, lang tid fremover. Men det viktigste av alt, er at etter min mening i hvert fall, er at en dieselmotor er mer pålitelig. Med tanke på uforutsatte stopp. Så her er der altså et sikkerhetsaspekt til inni bildet, i tilegg til brannfaren. Har man først fått start på den, så går den som regel til den blir stoppet av Kapteinen. Så sant man har rene filtre og ren tank i hvert fall. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2003 Har man først fått start på den, så går den som regel til den blir stoppet av Kapteinen. Så sant man har rene filtre og ren tank i hvert fall.Dette er jeg nesten helt enig i, men eneste kravet er at vi snakker om gamle dieselmotorer. Nye dieselmotorer med elektronisk styrt innsprøytning og annen leamikk er vel neppe så mye mere driftsikkre enn bensinmotorer. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
terron Svart 2.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2003 Ben stiller viktige spørsmål, men meningene vil selvfølgelig variere meget. Imidlertid regner "båtbransjen" med at en gjennomsnittsmotor i norsk lystbåtflåte brukes ca. 50 timer pr. år - og dermed favoriseres jo faktisk Bens "utgangspunkt" ennå mer. Skal ikke begi meg inn på videre drøftinger. Men har selv opplevd å avlive en "myte" siste sommer. Har tidligere bl.a. vært lykkelig eier av flere plastsnekker på 20 - 25 fot, alle med dieselmotor på 20 - 40 hk. Og disse var meget billige i drift. Denne sommeren har jeg kun benyttet båt med utenbordsmotor, nærmere bestemt Yamarin 5940 m/100hk. Yamaha 4.takter. Og denne koster nøyaktig det samme å kjøre med pr. natuisk mil (marsjfartca. 22 knop) som med min tidligere Nidelv 24 snekk (marsfart 8 knop)! --> Yamarinen bruker ca 13 liter bensin på 22 n/m. Nidelven må kjøre i nesten 3 timer og bruker ca. 20 liter dielsel. Så må man selvfølgelig ikke glemme at Yamarinen er en noe mindre og lettere båt. Men allikevel har ovenstående regnestykke overrasket svært mange. Sitér dette innlegget Link to post
MaritimStart Svart 2.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2003 Hei ! Er enig med flere av dere, men jeg tror det går et skille mellom eldre og nyere motorer. Desto flere program man har på en vaskemaskin desto større mulighet for at noe skal gå galt. Vet ikke hva det vil ha for driftsikkerheten, men i dag henter man ut mer og mer effekt ut av motorene enten det er i form av turbo, intercooler, direkte insprøyning osv. - I alle tilfeller en intressant tanke. Man kan videre lure på når dieselen vil koste like mye på marinaene som på bensinstasjonen - Personlig tror jeg det kun er kort tid igjen. Diesel brenner godt - Den er absolutt ikke på langt nær så lett antennelig som bensin, men når dieseln først er/blir varm da brenner den Meget godt. Fikk min første aha opplevelse som guttunge - Skulle brenne opp noe bråte hjemme, tente på bålet med diesel, det brant greit, men når jeg så kastet på en 1/2 liter til for å få litt fortgang fikk jeg bakoversveis med mangel pannlugg og øyebryn...... Apropo gangtid: Bensin eller diesel har godt av å bli brukt - De aller fleste motorer "står i stykker". Hadde en gang en Opel Commodore som stod på lager i mange år. Når denne igjen så landeveien var ALT galt - Hjulene var ikke runde lenger, nesten alt av foringer og pakninger hadde tørket ut og sprukket, flere lekkasjer osv - Resultat en kjempe regning fra verkstedet. Med vennlig hilsen Per Morten Sitér dette innlegget Link to post
Seilinor Svart 2.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2003 Til bruk i seilbåt kunne jeg ikke tenke meg annet enn diesel (har bare erfaring med Volvo Penta). Til en mindre planende båt er nok en påhenger som går på bensin det mest fornuftige. Disse påhengerne er jo utrolig driftssikre. Jeg har selv en liten Japaner fra 1973 som bare går og går. Har hatt oppe forgasseren 2 ganger og gjort den rein for belegg. Ellers ingenting. Men kanskje er det slik at japanske båtmotorer er like overlegne som japanske biler? De bare går og går de også. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 2.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2003 Ben stiller viktige spørsmål, men meningene vil selvfølgelig variere meget. Imidlertid regner "båtbransjen" med at en gjennomsnittsmotor i norsk lystbåtflåte brukes ca. 50 timer pr. år - og dermed favoriseres jo faktisk Bens "utgangspunkt" ennå mer. Skal ikke begi meg inn på videre drøftinger. Men har selv opplevd å avlive en "myte" siste sommer. Har tidligere bl.a. vært lykkelig eier av flere plastsnekker på 20 - 25 fot, alle med dieselmotor på 20 - 40 hk. Og disse var meget billige i drift. Denne sommeren har jeg kun benyttet båt med utenbordsmotor, nærmere bestemt Yamarin 5940 m/100hk. Yamaha 4.takter. Og denne koster nøyaktig det samme å kjøre med pr. natuisk mil (marsjfartca. 22 knop) som med min tidligere Nidelv 24 snekk (marsfart 8 knop)! --> Yamarinen bruker ca 13 liter bensin på 22 n/m. Nidelven må kjøre i nesten 3 timer og bruker ca. 20 liter dielsel. Så må man selvfølgelig ikke glemme at Yamarinen er en noe mindre og lettere båt. Men allikevel har ovenstående regnestykke overrasket svært mange. Terron, jeg gjorde nettopp det motsatte og fikk motsatt konklusjon. Jeg hadde tidligere en 20 fots snekke med en 15 hk Marna bensinmotor. Fylte på ca 15 liter bensin (ca. 150 kr.) hver gang jeg brukte båten. Brukte da ca. 2 timers kjøring t/r til fiskeplassene/badeplassene vi som oftest benyttet og da var stort sett tanken på samme nivå som før jeg fylte på de 15 literene. Nå har jeg en 25 fots båt med en 130 hk Volvo diesel med en marsjfart på 22 knop og bruker 40 min. på samme turen. På marsjfart bruker motoren ca. 15-20 liter på timen. M.a.o. ca. 10-13 liter på samme turen. Med en dieselpris på ca. 4 kr. så blir dette 40-50 kr. Altså under 1/3 av hva det kostet å kjøre samme strekning med snekka. Konklusjonen blir vel at hvis 100 personer skulle gjort seg opp en vurdering av dette så hadde konklusjonene og meningene vært like mange. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2003 Med en dieselpris på ca. 4 kr. så blir dette 40-50 kr. Altså under 1/3 av hva det kostet å kjøre samme strekning med snekka. Konklusjonen blir vel at hvis 100 personer skulle gjort seg opp en vurdering av dette så hadde konklusjonene og meningene vært like mange. Hei. Og en av grunnene til at konklusjonene vil bli forskjellig er den enorme prisforskjellen på diesel rundt om fra godt under 4 kroner til langt over 6 kroner. Og når også bensinprisen også varierer en del (om enn ikke så mye som dieselprisen), blir ikke regnestykket alltid det samme. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pjolter Svart 2.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2003 Vil bare ta med ikke bare liter pr nautisk mil, men også pr. time. for meg betyr det en god del. Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
saga Svart 2.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2003 Hei. Og en av grunnene til at konklusjonene vil bli forskjellig er den enorme prisforskjellen på diesel rundt om fra godt under 4 kroner til langt over 6 kroner. Og når også bensinprisen også varierer en del (om enn ikke så mye som dieselprisen), blir ikke regnestykket alltid det samme. Lars H. I og for seg enig i det, men i mitt eksempel måtte dieselprisen vært høyere enn bensinprisen for at det skulle vært dyrere med diesel. Jeg brukte jo mindre diesel en bensin på samme distanse. Når det gjelder dieselpriser så var det billigste jeg fylte i sommer kr. 3,72 inkl. mva. direkte fra en kjenning med tankbil. Fyller ca. 200 liter hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2003 Vil bare ta med ikke bare liter pr nautisk mil, men også pr. time. for meg betyr det en god del.Godt poeng Pjolter. Hvis poenget med båtturen er å komme fra A til B er liter pr mil riktigst men mange bruker båten på en slik måte at det er turen som er båtlivet og da er liter pr time svært så relevant. Jeg har det greit slik: Transportetapper i 18-20 knop til 45 l/t (2.3 l/nm) og koseturer i 7-8 knop til anslagsvis 10-11 l/t (1.5 l/nm) Jeg er i alle fall helt sikker på hva som er riktig for meg: DIESEL både i bil og båt. Hvorfor? Langt billigere i drift både når det gjelder literpris og forbruk og ikke minst driftssikkerheten. Har hatt bensinhekkaggregat to ganger på en gang, første og siste. Ikke fordi jeg hadde noen særlige driftsproblemer men det kostet for mye i drift og forgassermotorer har alltid større eller mindre problemer spesielt ved kald motor på tomgang. Får jeg meg en skjærgårdsjeep en gang er jo det en helt annen sak..... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
KOB Svart 2.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2003 Jeg har forsøkt både bensin og diesel Min Nidelv 750 hadde P 4,3Gi m/direkteinnsprøytning (208hk). En herlig (bensin)motor som alltid startet lett og gikk som ei klokke, og som bruker langt mindre enn forgassermotorer. Da denne båten ble kjøpt (1996) var alternativet en AD31 (diesel ) på 139hk til vel 50' mer eller en rekkesekser (AD41, KAD 42 etc) til ca. 100' mer eller enda mer. AD31 var for svak mente jeg (og mener det var rett), og en større diesel ble for dyr. Et lykkelig valg, i og for seg, men i dag ville jeg nok valgt en diesel-løsning, nemlig KAD32 (i hvert fall før de nye VP-dieslene er i markedet). Denne motoren gir i praksis tilnærmet samme ytelse som 4,3Gi, er langt mer økonomisk i drift, merprisen en mellomting av hva som var mine alternativ, og du får igjen mye av merprisen ved salg. Dessuten er en diesel lettere å selge enn bensin. Vi hadde båten i 5 sesonger og kjørte i overkant av 50t pr. sesong. Nå har vi lagt 3 sesonger bak oss i Windy Scirocco med 2xKAD32 - vi kjører 110-120t/sesong. I en såpass stor båt (og med dobbeltinnstallasjon) ville jeg aldri vurdert bensin. Dette går både på sikkerhet og driftsstabilitet, men særlig på driftsøkonomi. Til tross for 2 motorer og mer en dobbelt så mange timer, er dieselforbruket i kroner for en sesong ikke vesentlig høyere enn bensinforbruket - vi brukte rundt 12.000 i sesongen i bensin på 1 motor og vel 50 timer, mens vi bruker rundt 14.000 i diesel på 2 motorer og vel 110 timer. Dieselprisen ligger da på mellom 5 og 6 kr, mens bensin gjerne nærmer seg 11 kr på brygga (men bensinprisen varierer mer enn disel i samme område). Dette er i sør- og østlandsområdet. Snakker vi om mindre båter er bensin et mye mer aktuelt alternativ. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
giver Svart 2.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2003 Hei En av mine kjepphester. (REPRISE) Hvis du fyller båt og hjem samtidig, kan du spare penger på å la noe av hjemmedieselen (les fyringsolje) føres på båten. Kun avgiften er forskjellig. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 2.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2003 Diesel er det absolutt vits i. Men jeg registrerer at de som synes det skiller mindre har planende båter. Jeg trekker en paralell til bil. Jeg har hatt samme type bil med både bensinmotor og dieselmotor. Ved "pen" kjøring (ca. 90 kmh.) Bensinbilen:0,7 - Dieselbilen:0,65 Ved bykjøring Bensinbilen:1,3 - Dieselbilen:0,9 Ved Autobahn i Tyskland (ca. 150 kmh.) Bensinbilen:1,1 - Dieselbilen:0,8 Altså ved pen kjøring/lite belastning skilte lite, ved stor belastning atskillig mer. Deplasement (riktig?) båt som fortrenger vannet har en helt annen motstand en en planende båt. Jeg kan lite om motorbåter, men jeg har skjønt såpass at det ofte er sånn at enten må du gå i marsjfart (6-7-8-9 knp.) eller du må plane (ofte over 20-22 knp.??) Hvis ikke, nå kommer poenget; så øker forbruket pr. sjømil betraktelig. Man kunne jo prøvd å puttet en bensinmotor i poseidon`s båt (mener å ha fått med meg at den er av den tunge sorten) Da hadde forbruket vært 2-3-4 eller 5 doblet. + at en bensinmotor på samme turtall antagelig ikke hadde hatt i nærheten dreiemoment til å flytte den særlig i det hele tatt. mvh Barsk 1 Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 2.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2003 Ben er inne på noe vesentlig her. Les denne artikkelen og få med deg andre del når du har lest første. http://www.yachtsurvey.com/GasDiesel.htm De fleste gjør seg vel noen tanker etter en slik artikkel. Lotus PS: Et viktig moment er at drivstoffprisene i USA er veldig gunstige i forhold til norskt nivå. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 2.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2003 Spørsmålet som reises er interessant, men umulig å svare konkret på, fordi motorer og ikke minst, båter kan være så mangt! Man har jo ikke en innenbords dieselmotor i en mindre, hurtiggående skjærgårdsjeep eller åpen passbåt. For meg personlig så er driftssikkerheten i en traust dieselmotor, sammen med vissheten om at diesel ikke legger igjen en lomme av eksplosive gasser i kjølsvinet et hovedargument! I hvert fall i en litt større deplacement båt, vil man i tillegg ha større problemer med å selge den med en bensinmotor, enn en med dieselmotor. Det er i hvertfall én ting jeg gleder meg over, hver gang jeg fyller avgiftsfri diesel til ca 4 - 5 kr. literen, og det er at den er AVGIFTSFRI! (bortsett fra MVA'en, da ) - liker ikke tanken på å fore staten med "veiavgift" på drivstoff som benyttes på vannet! N.B.: Har også en 16 foter med påphengsmotor til korte fisketurer - fort ut til fiskeplassen - fort hjem igjen. Hver drivstoff til sitt bruk! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Poseidon Svart 2.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2003 Diesel er det absolutt vits i. Man kunne jo prøvd å puttet en bensinmotor i poseidon`s båt (mener å ha fått med meg at den er av den tunge sorten) Da hadde forbruket vært 2-3-4 eller 5 doblet. + at en bensinmotor på samme turtall antagelig ikke hadde hatt i nærheten dreiemoment til å flytte den særlig i det hele tatt. mvh Barsk 1 Jo, det er kanskje en artig tanke - men heller ikke noe mer..... "Poseidon" har et deplasement (vekt) på ca 70 tonn når den er driftsklar med fulle tanker. Propellen er trebladet med diameter 1465mm og omdreiningstallet på motor og propell (den er uten reduksjonsgear) er maks 450 rpm, ca 390 rpm på vanlig gange. Så det var nok litt av en bensimotor som måtte monteres for å hamle opp med det som min gamle Wichmann gjør idag Og bare tanken på å ha flere tusen liter ombord kan jo skremme vettet av hvem det skulle være..... Alt i alt vil jeg nok foretrekke diesel i båt, nesten uansett .... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jonny Svart 2.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2003 Jaja Ben?......Hvis Du ikke er blitt overbevist om at diesel ikke har noe for seg nå, så...... Sitér dette innlegget Link to post
Ben Svart 2.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2003 Ser at mange her vektlegger drivstoffforbruket. Når utgangspunktet er likt er det ingen tvil om at dieselmotoren går billigere enn tilsvarende bensinmotor. Men hovedpoenget er totalkostnadene; innkjøp, drift, vedlikehold og levetid. Diskusjonen dreier seg om moderne hurtigløpende diesler hvor det er tatt ut effekter som kan sammenliknes med ottomotorer. Og man trenger ikke lese mange innlegg her på båtplassen for å skjønne at denne driftsikkerheten til dieselmotoren, den er det så som så med. Dyre er reparasjonene også, svindyre enkelte ganger. Skribenten(Lotus har lagt ut adressen) påpeker også at det dreier seg om båter under ca 8t som har fartpotensiale over 12 - 13kn altså halv- og helplanere. Til større båter finnes det ganske enkelt ikke store nok ottomotorer. Jeg er heller ikke helt der at jeg tør å velge bensin den dagen jeg får råd til å bytte. Men jeg er på gli. Påstanden, har du bobåt har du diesel, dermed basta, har fått seg et skudd for baugen. Ben Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 3.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2003 Hvor er motordoktoren når man trenger ham?? .,,, Er du her så skriv min venn Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Lotus Svart 3.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2003 I båter over omtrent 7 tonn nettovekt er det ikke noe alternativ til diesel. I mindre båter har bensinmotoren utrolig mange fordeler. Med like mange hester, veier den ikke stort mer enn halvparten så mye og kosten ikke stort mer enn halvparten. La meg ta det fra begynnelsen i artikkelen jeg henviste til. Bensinmotorer er like sikre som dieselmotorer. Når hørte du sist om en eksplosjon i en bensinbåt? Dieselmotorer varer lengre, sier noen.. Nei, slettest ikke. En pleasure duty lettvekts dieselmotor lever ikke lenger enn en bensinmotor før full motorservice er nødvendig. Gjennomsnittsbrukeren i Norge bruker båten mellom 50 og 100 motorgangtimer i året. Av dette er bare en liten del kjøring på full fart. Med 10.000 i drivstoffutgifter til bensin er man veldig godt dekket. Og drivstoffutgiftene er bare en marginal kostnad i det store båtregnskapet. I f.eks en halvplaner er vekt svært viktig. Hvis man kan spare inn flere hundre kilo, kan det utgøre en vesentlig forskjell i fartsegenskaper. Motorer står seg i hjel mye, mye oftere enn at de slites i hjel. Enda en grunn til ikke å ha en dieselmotor. Den tåler slikt dårlig. Når du skal begynne å virkelig vedlikeholde en dieselmotor, koster delene omtrent det 4-dobbelte av delene til en bensinmotor. I tillegg krever arbeide med dieselmotor i mye større grad spesialkunnskap og spesialverktøy/utstyr. Full overhaling av min 200 hester Yanmar vil koste omtrent det 4-dobbelte i deler og arbeid sammenlignet med en Volvo bensinmotor. Etter vert bør du stille deg spørsmålet om du virkelig har råd til en dieselmotor. Justering av dieselpumpe, dyser, innsprøytning, utskifting av litt deler. Det koster jo det vite ut av øyet. I dieselverdenen er det ikke noe som heter en liten overoppheting. Det heter totalt motorhavari. Når vi vet hvor mange motorer som har små eller større problemer med kjølingen, er dette en tikkende bombe. Bensinmotorer klarer derimot moderate overopphetinger uten større problemer. Hvor mye tror du egentlig ny topp, nye stempler, nye sylinderforinger osv koster til dieseldyret ditt? Det er til å grine av. Småkjøring med en dieselmotor bidrar til å drepe den raskt og effektivt. En blodtrimmet diesel med turbo og intercooler er ikke laget for å tusle rundt på kosefart. Likevel gjør du det 80% av tiden. Hva koker det hele ned til? Jo mindre du bruker båten, jo dårligere valg er en dieselmotor. Hvorfor? Småkjøring dreper dieselmotoren raskt og effektivt i kombinasjon med at drifstoffbesparelsen i forhold til de totale kostnadene blir enda mer marginal. Så hvorfor i det hele tatt ha en dieselomotor? Ja si det. I store båter har man ikke noe valg. I småbåter som brukes mye, vil drivstoffkostnadene være betydelig lavere med diesel. Ikke bare bruker motoren billigere drivstoff. Den bruker mindre av det og gir båten en større aksjonsradius. Hva koker det ned til? Hvis du vil kjøpe en dobbelt så dyr motor bare for å spare noen drivstoffkroner, så vær så god. Hvis du vil kjøpe en dobbelt så tung motor for å putte ned i din fra før alt for tunge halvplaner, så vær så god. Hvis du vil kjøpe en dieselmotor fordi du tror den varer lengre enn en bensinmotor, så vær så god, men den varer ofte ikke lenger. Når du skal ha full motorservice på din diesel om 10 år, lurer du på hvorfor et stempel til en dieselmotor er 10 ganger dyrere enn til en B20 og du lurer på hvorfor et innsprøytningssystem koster like mye som en kvart ny motor. Du lurer på hvorfor det tar så mye lenger tid å bygge opp igjen en dieselmotor og du lurer på hvorfor det finnes egne dieselmotorspesialister som skriver regning med gaffel. Du lurer på om du skal bruke hele greia som moring og heller kjøpe deg en ny 200.000 kroners 200 hesters diesel, så dyrt som overhaling av den gamle blir. Og den er fortsatt like gammel. Når du sitter der om 10-15 år og oppsummerer regnestykket for dieselmotoren din, vil du bli overrasket over hva ting har kostet deg. Spesielt siden de 5 første årene var så billige. Spesielt hvis du er av den typen som bare kjører til noe går i stykker. Det er ufattelig mye dyrere å gjøre på en dieselmotor. Det hjelper lite at du trekker i fra billig diesel til 100 timer småkjøring hvert år. For det første var det småkjøringen som ødela motoren din, for det andre blir det bare for småplukk å regne i forhold til motorens nypris, alle dyre deler, all service eller mangel på sådan, alle kjøleprolemene og det dyre vedlikeholdet med alle disse duppedittene som skulle ha mye kjøling hele tide. Nei en marindiesel er den dyreste jernklumpen du kan eie. Du burde spørre deg selv om du virkelig har råd til det. Om du virkelig er villig til å ta alle dyre servicer og pinlig nøyaktig vedlikehold. Alt bare for å spare noen kroner i bliig drivstoff på kjøringa di. På alle andre områder er en bensinmotor en en moderne blodtrimmet lettvekts dieselmotor overlegen. Bruker du båten mye? Virkelig mye? Er den større enn 30 fot? Da er dieselmotoren tingen for deg. Hvis ikke burde du snarest få opp øya for at en bensinmotoer ofte er et bedre valg. Lotus PS: Lurer du på hvorfor 90% av personbilparken har bensinmotor, mens 99,9% av lastebilene har dieselmotor? Når du bare kjører 10.000 i året er det jo likevel hyggelig med ei krone mindre for literprisen i kombinasjon med et lavere forbruk pr. mil sammenlignet med bensinmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 3.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2003 Les denne artikkelen og få med deg andre del når du har lest første. http://www.yachtsurvey.com/GasDiesel.htm De fleste gjør seg vel noen tanker etter en slik artikkel. Du må også tenke på at USA er bensinlandet fremfor noen. Amerikanere VIL IKKE ha diesel og det skinner jo KRAFTIG gjennom i artikkelen........ Med dette i bakhodet er det jo en grei artikkel som de fleste bør lese og ta for det den er. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Lotus Svart 3.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2003 Skinner kraftig igjennom? Hva mener du egentlig? Her ramses det bare opp fordeler og ulemper på et særdeles nøytralt grunnlag. Og selv om USA er et "bensinland", gjelder jo det på mest på land for å si det sånn. Lotus Er Norge et bensinland når 90% av personbilene bruker bensinmotor? Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 3.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2003 Spennende diskusjon .-) Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
SveinHa Svart 3.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2003 Skinner kraftig igjennom? Hva mener du egentlig? Her ramses det bare opp fordeler og ulemper på et særdeles nøytralt grunnlag.Det ser ikke så særdeles nøytralt ut for meg da De positive egenskapene for diesel som blir nevnt blir kjapt slått i hjel av enda mer positive egenskaper for bensin. Jeg har absolutt sansen for mye av det som skrives på Yachtsurvey men kom ikke her og tro at det er den eneste og fulle sannheten. Du kan jo prøve å regne prosent bensinbåter i forhold til diesel i norske havner (innenbords da altså) og se hvem som tar feil, du eller mesteparten av resten av norges båtbefolkning....... Er Norge et bensinland når 90% av personbilene bruker bensinmotor? Prosenten er nærmere 70 hvis en ser på nybilsalget...... Når det gjelder bil så må du også huske på at før 1995, for enkelte bilmerker og langt senere for andre, har diesel vært ensbetydende med bråk, røyk og lav effekt. Ellers ønsker jeg ikke å diskutere relegion med deg, Lotus, eller andre for den saks skyld... men det er jo et interressant tema da Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.