Jump to content

Politiet på Maritim Høstjakt i Oslofjorden.

Bryant

Recommended Posts

Igår startet Maritim Høstjakt i Oslofjorden. Høstjakta er et samarbeid mellom Finansnæringens Hovedorganisasjon, politi- og lensmannsetater, lokale båtforeninger, Tollvesenet og forsikringsselskapene og går ut på å finne stjålne båter og båtmotorer.

Posted Image

Allerede igår gav jakta resultater og ble det funnet en 18 fots Yanmar med 50 hk og en 120 hk Yamaha motor som var meldt stjålet.

Håper at noen av forumets medlemmer som har etterlyst båtene sine i sommer får nytte av denne aksjonen :yesnod:

Fra artikkelen:

"Politiet går selv opp i båtene og undersøker hvorvidt typebetegnelser eller andre identifikasjonstegn er fjernet."

Er dette lovlig da? Jeg kan vel gjøre som jeg vil om jeg vil ha typebetegnelse eller id-tegn ombord i min båt.

Ikke for at det spiller veldig stor rolle for meg, men lovlig er det vel neppe?

mvh tuffff

Politiet i Norge er dessverre svært så funksjonshemmet fra politikerenes side. De burde få mye større fullmakter til å "ta seg til rette" enn det de har pr. i dag. De (politiet) burde ikke være nødt til å be om lov før de undersøker en mistenkelig gjenstand eller episode.

Hadde politiet i Norge hatt de fullmaktene du burde hatt, så tror jeg kriminelle hadde tenkt seg om mer enn én gang før de satte i gang med ugagn.

Dette er nå min mening, samtidig som jeg håper og tror at jeg har mitt på det rene :cool:

Redigert av Fusebox (see edit history)

Velkommen ombord, sier nå jeg. Jeg synes det er et flott tiltak å saumfare havnene etter stjålne båter og motorer - og da må de nødvendigvis ombord for å sjekke serienummer m.m. (Og jeg går ut fra at de ikke bryter seg inn noe sted.) Dette virker forhåpentligvis både oppklarende og preventivt. I alle fall har antall tyverier gått ned, såvidt jeg forstår. Og det er igjen gunstig for forsikringene våre.

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

De burde få mye større fullmakter til å "ta seg til rette" enn det de har pr. i dag. De (politiet) burde ikke være nødt til å be om lov før de undersøker en mistenkelig gjenstand eller episode.

Javel, og kanskje burde de ha lov til å ta seg inn i huset ditt, også, om det behaget dem??

HELDIGVIS finnes det helt klare rammer for hvor langt politiet kan gå. Helst burde rammene vært strammere og prosedyren for å få tillatelse strengere; etter MIN mening.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Javel, og kanskje burde de ha lov til å ta seg inn i huset ditt, også, om det behaget dem??

Om det skulle være behov for det, så, ja. Det er vel ikke snakk om "behag", har politiet, jeg holdt på å si "et ærend" :smiley: , en fornuftig grunn til å gå inn, så regner jeg med at grunnen er god.

De fleste har jo ikke noe å skjule, og de som har det ville jo naturligvis nekte for innpass med nebb og klør. Hadde jeg derimot kommet hjem og funnet inngangsdøren pent oppetter spisebordet, så hadde saken stilt seg noget anderledes.

Jeg tror vel de fleste av oss mener at politi etaten i norge ikke er i nærheten av diverse andre "politi" etater i andre land, nevner stasi, securitate, KGB (eller hva de nå alle heter). Kanskje noe politisk ukorrekt, men FBI og CIA heller kanskje litt mot de mer ekstreme... Hva vet vel jeg, har bare sett dem på film foreløbig, heldigvis :wink:

Nuvel, ingen grunn til videre argumentasjon for min del. Min mening er ihvertfall utvidede rettigheter, så knekker vi kanskje kriminaliteten her i Norge.

Redigert av Fusebox (see edit history)

Kanskje jeg får igjen noe av utstyret som ble sjålet hos meg for en måneds tid siden. Skjønt, jeg får jo tapene dekket gjennom forsikringen.

Det er to år siden siste innbrudd nå. Da gikk de hardere til verks og røsket ut fastmontert utstyr. Etter den gang har jeg montert alarm. Alarmen ble utløst denne gang og må ha skremte tyvene. Alikevel rakk de å raske med seg mye løst utstyr. For to år siden hadde jeg også et besøk. Da tok de påhengsmotoren. Året før der tømte de barskapet og tok med seg verktøy. Begynner å bli temmelig fed up nå. :headbang:

Det som overrasket meg når jeg snakket med takstmannen fra forsikringa er at han hevder at tyveri fra båter så og si alldrig mer forekommer?? Ja, faktisk. Tyveri fra båter har fallt dramatisk fra toppen for omlag 8-10 år siden hevdet han. Dette er uttalelse fra representanten fra norges største forsikringsselskap på lystbåtsiden, og fra et område med norges tetteste populasjon av både folk og båter, nemlig indre Oslofjord. Forstå det den som kan?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

At politiet går ombord i båten min er ikke noe verre enn om jeg får en ukjent båt utenpå når jeg ligger longside. Kan ikke se at det ene er noe verre enn det andre, bortsett fra at politiet ikke har det med å snuble fram og tilbake over dekk til alle døgnets tider. :lol: Noe helt annet er å gå ned under dekk uten å være invitert. Da bør de ha papirene i orden før de klipper eller dirker opp låsen.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Nå er det vel slik at de sjekker id på motorer på skjærgårdsjeeper o.l. Og de går kun til nærmere inspeksjon der hvor de ser mistenkelige tegn. De går ikke inn i store båter for å finne tjuvgods o.l.

Det blir stadig like forundret over alle diskusjonene om hva politiet kan gjøre med deg og båten din. Er det bare folk med dårlig samvittighet her eller ?. Denne aksjonene har nå vært en "tradisjon" noen år. Mange båter blir funnet. Det er ikke snakk om å gå inn i de private rom, kun sjekk av lett tilgejengelig hin eller securmark nummer. Det krenker ingen (som har god samvittighet).

HIPP HURRA for høst aksjonen sier jeg. - Og til dere som er mer opptatt av å hindre politiets engasjement enn å tilrettelegge for et fungerende samfunn. - Flytt til Albania. Der har dere den andre ytterligheten. Mafia styrer det meste. Lykke til. :flag:

Kan bekrefte at det samme skjer her i Fredrikstad. Møtte den store politibåten i Kjøkøysund idag, med 2 joller (uten folk ombord) på slep. 2 betjenter i en RIB hadde nettopp inspisert Baardsenbrygga og brygga til "han K. Arntsen"......

Ser ut til å være en samordnet aksjon.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Ved ettertanke tror jeg at vi som er glade i fritidsbåter og sjøliv setter pris på at myndighetene (politiet) søker å oppspore stjålne båter og utstyr.

I tillegg er det en del undersøkelser som tyder på at synlig politi også bedrer atferden til alminnelige mennesker. Det er mulig at denne atferdsforbedringen også gjelder for oss: det vil si at vi bedrer våre ferdselsvaner til sjøss når vi observerer synlig politi.

Jeg kan ved rask gjennomtenking ikke se de negative aspektene ved at politiet øker sin innsats på sjøen. Jeg ville i utgangspunktet tro at dette bidrar til at forsikringspremiene ikke går rett til himmels grunnet tap av båt (utstyr) og havarier grunnet høy fart.

Det blir stadig like forundret over alle diskusjonene om hva politiet kan gjøre med deg og båten din. Er det bare folk med dårlig samvittighet her eller ?. Denne aksjonene har nå vært en "tradisjon" noen år. Mange båter blir funnet. Det er ikke snakk om å gå inn i de private rom, kun sjekk av lett tilgejengelig hin eller securmark nummer. Det krenker ingen (som har god samvittighet).

Som Thor og Worse sier. Det er ikke bare for politiet å valse inn overalt etter eget forgodtbefinnende.

Alle rom i båten er i utgangspunktet private. HIN og Securmarkmerking forefinnes også i motorrom. Der har de i utgangspunktet ingenting å gjøre.

Prøv og se situasjonen fra en litt annen vinkel. Hva om du måtte tømme alle lommer og bagger når du forlot en butikk kun fordi politiet vet at det stjeles der?

Det har ingenting med dårlig samvittighet å gjøre. Bare et vern om privatlivets fred.

"Litet bu er betre enn inkje. Heime er kvar mann Herre."

Redigert av Whistler (see edit history)

Når du blir stoppa med bilen , spørr onkel om vongnkort og førerkort takk .Ser han på og på deg og kansje på skilta .God tur videre vis alt stemmer ,sjekker jo ikke rammenr , motornr osv da .

Trudde kansje det var nok da jeg på sjøen , og vise fram et evt leg + båtkortet . Trudde det holdt jeg vis dem ikke har no misstanke da . Men men la dem komma , men må jo få gjort noe med batterivannet da så det ikke blir bare tull...........

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Det skal litt mer til enn mistanke for å kreve å se noe annet enn det som er påbudt å ha med seg. Båtkort trenger du jo ikke så lenge det ikke er registreringsplikt. Å ikke ha legitimasjon pleier vanligvis å by på problemer om politiet krever at du legitimerer deg.

Men derfra til å stille privatlivet sitt til rådighet for at de vil se redningsvestene; det er et langt stykke...

Når du blir stoppa med bilen , spørr onkel om vongnkort og førerkort takk .Ser han på og på deg og kansje på skilta .God tur videre vis alt stemmer ,sjekker jo ikke rammenr , motornr osv da .

Tine II

Det hender nok at de gjør det Tine II... Men sannsynligvis burde de gjort det mye oftere :rolleyes:

De er hjertelig velkommen med denne aksjonen.

Men lurer litt på hvordan de stiller seg til uregistrerte båter og eldre båter uten hin nr osv.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Å ikke ha legitimasjon pleier vanligvis å by på problemer om politiet krever at du legitimerer deg.

Nei, det er ikke et problem, for du har faktisk ingen PLIKT til å bære på deg legitimasjon til enhver tid; ei heller har du noen PLIKT til å legitimere deg for politiet. Slik har det vært siden 8. mai 1945. :flag:

Derimot har du plikt til å oppgi personalia på politiets forlangende, og det er selvsagt straffbart å oppgi uriktig navn etc.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hvordan sjekkes dette opp? Har en bekjent som jobber på en lokal marina på hvaler å hevder at det er nærmest umulig å sjekke historikk på utenbordsmaskiner solgt nye før 1999. Jeg har selv blitt stoppet en rekke ganger (ung gutt i meget rask/dyr båt) har kun fått spørsmål om pappirer og hvor lenge jeg har hatt båten, har du redningsvest? når svaret er: Jeg jobber på Hydrolift å har lånt den. er alt greit å blir ønsket god tur vidre.

Jeg syns det er veldig bra at politiet gjør dette, de skremmer fort de som har noe å skjule å kan derfor virke litt i riktig rettning.

Man skal ikke se bort i fra at tjenestemenne etterhvert opparbeider seg en viss intuisjon for hva de ser etter. Litt flakkende blikk, litt overdreven arroganse eller ett eller annet fra den som blir spurt. Intuisjon kalles det, og vekkes intuisjonen så vet tjenestemennene at de kan spørre videre. Dessuten tror jeg i seg selv det er forebyggende at Politiet er til stede og spør slik de gjør. Ikke bare for dem som blir stoppet med for alle som ser dette eller hører om det.

Hvorfor er New York en av verden sikreste byer å være i (jeg føler meg mye tryggere på Manhattan enn i Oslo)? Etter min mening fordi det alltid er politi til stede. De gjør ikke så mye av seg - men man vet at de alltid er der. Dessuten har de en 0 tolleranse mot kriminlaitet - dvs alt blir etterforsket grundig, alle som blir tatt blir straffeforfulgt. Den ekstreme varianten av dette finner man i California med sin 3 cime act. Gjør man tre forbrytelser innen et visst tidsrom - uansett hvor alvorlige de er - så blir man dømt til livstids fengsel. Og livstid der er ikek 21 år ex permisjoner og skoleferier

Jeg har overhodet ingenting imot politiets tilstedeværelse. Tvert imot, jeg har politibåten liggende fender til fender med meg i hjemmehavnen og setter stor pris på den forebyggende effekten dette har.

Jeg ville bare ikke synes noe særlig om at jeg kom ned i båten og fant en uniformert politimann snokende rundt etter ymse nummer eller eventuelle tegn på tyveri. :eek:

Kunne jo hende jeg ikke hadde rukket å rydde båten for fludium etter siste Danmark/Sverige-tur. :lol:

mvh tuffff

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...