Jump to content

Politiet på Maritim Høstjakt i Oslofjorden.

Bryant

Recommended Posts

Bekymrer vi oss ikke vel mye her? :eek:

Er det noen som kjenner eksempler på at politiet "har valset inn" eller "krenket privatlivets fred" (i båten, altså)?

Problemet er vel mer for lite politi enn for mye. Jeg tror politi som viser tilstedeværelse har en langt mer forebyggende efffekt en innføring av obligatorisk båtførerbevis. :nono:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Fra artikkelen:

"Politiet går selv opp i båtene og undersøker hvorvidt typebetegnelser eller andre identifikasjonstegn er fjernet."

Jo det gjør vi sikkert NilsPils. Det var bare dette sitatet fra artikkelen, samt det medfølgende bilde, som gjorde meg litt i stuss.

Men det kan jo bare være en overivrig journalist som ville dramatisere litt ekstra. Ikke første gangen det. :smash:

mvh tuffff

Problemet er vel mer for lite politi enn for mye. Jeg tror politi som viser tilstedeværelse har en langt mer forebyggende efffekt en innføring av obligatorisk båtførerbevis. :nono:

Det er iallefall helt sikkert :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg er av de som hadde hisset meg opp maksimalt hvis de tatt seg til rette i min båt .

Det gjør jeg og det mener jeg at jeg har min fulle rett til.

Problemet med politiet når de skal ha kontroll er at de bare tar seg til rette og buser på, oppfører seg gjerne slik at en føler seg mistenkliggjort når de kontrollerer.

Hjemmet ditt og tidligere bilen(ny lov nå som gir de rett til å ransake) og båter har vært beskyttet slik at de må ha ransakelses ordre for å komme inn.

Nå kan de gå gjennom bilen din ved en kontroll, hva har vel de med hva du har i bagasjerommet og evt i lugaren i båten(en gjennomsnittelig familiefar ser gjerne ikke ut som en potensiell narkosmugler eller annen kriminell) Dette har de bare ikke noe med ,men ved kontroller så tar de gjerne en snarkontroll innom lugaren eller bagasjerommet og og dette gjør meg fly forbannet.

Fint at politiet tar kontroller men da gjøre dette med aktsomhet og unngå å la folk føle seg som en potensiell kriminell, dette er noe de overhode ikke gjør desverre :nono:

Har du virkelig oplevet alt dette?

Jepp har opplevet dette, er ikke familiefar men vært en vennegjeng i lystigt lag ute på fjorden med edrulig båtføre. blitt stoppet og bordet av politiet hvor de har forlangt at alle i båten har kommet ut av lugarer (ville sjekke om det var nok vester sa de) når alle var ute tvang de seg inn i båt for å se om det var flere(var ikke min båt ,hadde tiltet hvis så da det er helt uhørt)

Så gikk de på og sa at båt ikke var registrert noe som ikke er pålagt , da de utrykkelig ble forklart at de var ute på tynt vann med å bordre båt og ang regplikt skulle de vel "hevne" seg og skulle da sjekke motor og div.

Bare to ord for dette IDIOTI og maktdemonstrasjon :headbang:

Redigert av bukt (see edit history)

Er det rart det stjeles da hvis ikke Politiet skal ha rett til å kontrollere. Jeg har i hele mitt liv

spinket og spart til forskjellige goder jeg har unnet meg. Jeg har betalt min skatt og mine avgifter

med mer eller mindre velvilje , men jeg har betalt for meg. Derfor er Politiet og andre offentlige

myndigheter hjertelig velkommen ombord. Om jeg har batterivann eller vann for batteri ombord

tror jeg er dem revnende likegyldig så lenge jeg oppfører meg som den tilnærmet lovlydige

borger jeg er. Skulle så min kjære (båten altså) bli antastet av noen uvedkommende så er det betryggende å vite at Politiet i det minste gjør noget .

Er det rart det stjeles da hvis ikke Politiet skal ha rett til å kontrollere. Jeg har i hele mitt liv

spinket og spart til forskjellige goder jeg har unnet meg. Jeg har betalt min skatt og mine avgifter

med mer eller mindre velvilje , men jeg har betalt for meg. Derfor er Politiet og andre offentlige

myndigheter hjertelig velkommen ombord. Om jeg har batterivann eller vann for batteri ombord

tror jeg er dem revnende likegyldig så lenge jeg oppfører meg som den tilnærmet lovlydige

borger jeg er. Skulle så min kjære (båten altså) bli antastet av noen uvedkommende så er det betryggende å vite at Politiet i det minste gjør noget

Er ikke snakk om at politiet ikke har rett til kontroll det har de men de har sine lover å følge som oss og det er bra.

De er hjertelig velkommen til kontroll men de har ingenting med å borde båten uten samtykke, blir som om de bare skulle valset inn i hjemmet ditt uten videre for å se om du evt hadde noe der som ikke var betalt toll på eller annet.

Det er viktig i et samfunn at borgere er beskyttet av visse rettigheter, ingen er tjent med å få en politistat . Er bare å se på de landene hvor politiet har all makt til å gjøre kontroller som de vil , der er menneskerettighetene et ukjent ord.

Her er det noe jeg ikke skjønner; Har ikke politiet en liste over båter som er stjålet? Hvis de går ombord i en tilfeldig valgt båt hvordan kan de da se om denne er stjålet hvis det ikke foreligger mistanke om dette? :rolleyes: Forutsetter da at båten ligger normalt fortøyd, ikke noe spesielt som påkaller noen oppmerksomhet osv.

Formodentlig plikter man å vise frem/dokumentere at man har godkjent flyteplagg (redningsvester er ikke påbudt!) til alle ombord, men dette kan da gjøres uten at politiet entrer båten?

Er meget positiv til innsats/nærvær av politiet, men de da kunne oppføre seg som "folk"?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Her er det noe jeg ikke skjønner; Har ikke politiet en liste over båter som er stjålet? Hvis de går ombord i en tilfeldig valgt båt hvordan kan de da se om denne er stjålet hvis det ikke foreligger mistanke om dette? Forutsetter da at båten ligger normalt fortøyd, ikke noe spesielt som påkaller noen oppmerksomhet osv.

Jo de har liste med båter men de sjekker også om evt innenbordsmotoren/drev i tilfeldige båter er stjålet (kan være solgt fra en stjålet båt) og da entrer de båtene noe som i seg selv er helt greit hvis de får samtykke.

Men det jeg mener er at man er en potensiell kriminell i politiets øyne før de har sjekket. Er man ung med stor rask og evt dyr båt så trenger ikke denne være stjålet eller ha noe kriminell historie noe som det virker på holdningen fra politiet.

Nå kan de gå gjennom bilen din ved en kontroll, hva har vel de med hva du har i bagasjerommet og evt i lugaren i båten(en gjennomsnittelig familiefar ser gjerne ikke ut som en potensiell narkosmugler eller annen kriminell) Dette har de bare ikke noe med ,men ved kontroller så tar de gjerne en snarkontroll innom lugaren eller bagasjerommet og og dette gjør meg fly forbannet.

De fleste trådene på dette forumet handler om at det er FOR LITE politi på sjøen, og at det stjeles så mange båter og motorer uten at politiet gjør noe. Nå virker det som at de fleste i denne tråden synes politiet bare skal kontrollere "de andre". Det er selvfølgelig ingen "av oss" som har gjort noe som helst ulovlig! Og hvis politiet absolutt skal kontrollere noe i båten min har de værsågod å ringe på forhånd for å avtale tid (!) :headbang: Jeg er glad jeg ikke jobber i politiet. Det kan ikke være lett når de den ene dagen blir kritisert for å ikke vise seg, og den neste dagen får kjeft for at de faktis gjør det.

Ærlig talt! Det er vel ikke noen som tror at politiet vil bryte opp døren til salongen din, og snu inventaret opp ned på jakt etter tyvegods bare fordi de fikk lyst! Vi får ha såpass tillit til politiet. Det er vel snarere snakk om å kanskje gå ombord for å sjekke nummeret på utenbordsmotoren.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det er vel snarere snakk om å kanskje gå ombord for å sjekke nummeret på utenbordsmotoren.

Ja, men på mine tre båter med utenbordsmotor så vil jeg hevde at det er mye lettere å både finne og å lese serienumrene på motorene fra politibåten enn å klatre om bord i min båt og henge ut over motorbrønnen!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hva gjør mann hvis politi og tollvesenet ønsker og sjekke båten når du kommer fra type fellesferie , kan mann nekte dem i å komme om bord ?

Jeg har hørt historier om att de er ute etter sprit , røyk og slike ting men kan de helt uten videre forlange og se på dine innebordsmotoren for sjekke opp om det er betalt hk-avgifter på dem ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...