Jump to content

Innfresing av kjenningssignalet fra sjøfartsdirektoratet

Sydvesten

Recommended Posts

I forbindelse med registrering i NOR så skal kjenningssignalet "LK nummeret" fra Sjøfartsdirektoratet freses inn i dekksbjelke, lukekarm, skott el. står det at lese. Innhugging, påsveising eller kjørning er metoder som nevnes i skrivet som er vedlagt... påsveising egner seg dårlig siden byggematerialet er lite egnet for sveising

Er det noen som vet hvor det er fornuftigst å gjøre dette på en Bavaria 39... skal kontakte Lunde i morgen, men tips mottas gjerne.. Siden jeg har båten hjemme hos meg så må jeg gjøre dette selv og tips om hvilket verktøy jeg bær bruke mottas også... Størrelsen på bokstavene er 6 cm høy og 1 cm tykkelse.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg hadde akkurat en kar fra Sjøfartsdirektoratet ombord for måling av båten. Vi diskuterte litt plassering og fant ut at under en av lukene bak i cockpit var et passende område som er en del av skroget og ikke påskrudd.

Jeg tenkte meg å tusje på bokstaver og tall og så frese en millimeter ned på frihånd med en vanlig håndoverfres. Merket skulle være sort så da maler jeg med Bengalac e.l. etterpå.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Tenker du da under en av benkene da... ? Det kunne jo vært en mulighet... har vurdert en håndoverfrs selv, men lurer også på en liten sliper... Dremel eller lignende... svart Bengalac har jeg alt så det går bra...

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Tenker du da under en av benkene da... ?

Vet ikke hvordan det er hos deg men under en benk, ja, i den delen som er en del av skroget, ikke selve setet (som i prinsippet kan skrues løs og skiftes ut). >Tror ikke det er så veldig viktig akkurat hvor men jeg fikk beskjed om at det ikke skulle være synlig på samme måten som et registreringsskilt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Slik tenkte jeg meg plasseringen:

Posted Image

På bildet er benken åpen. Hengselenden viser så vidt til venstre i bildet.

Det som jeg fikk oppgitt av sjøfartsdirektorateti skrivet sammen med nummeret er at høyden skal være 6cm med tykkelse på 1cm... og ikke 10cm slik båtmekanikeren opplyser... Denne dimesjonen gjelder for båter mindre enn 15m lengde da.

Ser også at det snek seg en kar i mellom meg og Svein med regnummeret.. LK9750 er Stauden II :lol:

Jeg fikk tilsendt mal fra Sjøfartsdirektoratet med LK-nummer. Jeg skar ut bokstaver og tall, festet malen på innsiden av akterspeilet og tegnet av malen med tusj. Deretter brukte jeg trykkluftfres som er ombord til å frese ut bokstavene samtidig som støvsuger hindret for mye spredning av gelcoat. Jeg freste omlag 1/2 cm inn i akterskroget (som er 2 - 3 cm tykt). deretter malte jeg de utfreste tallene og bokstavene med sort bengalakk. Jeg tror hele operasjoen tok i underkant av en time.

Sankket med Lundebåt i dag og de freser dette inn i stuerommet under benken i cockpiten, noen båter merkes i Danmark for Lunde og de merkes under køyen i en av akterliugarene...

Jeg tror jeg kommer til å gå for stuerommet i cockpit..freser inn en mm eller 2 litt avhengig av hvor tykt lamminatet er der.. Skal kikke etter i dag, og kjøper med en slik "Dremel" kopi fra Chlas O og freser i vei...

Med tanke på tyveri og omsetning av dette i ettertid så tror jeg i likhet med Bitteliten at de fleste kikker ned i både stuerom og motorrom før kontrakten skrives...

Ser ut som dette er en grei plassering i båten min, og jeg faller nok ned på denne... Litt på skrå siden laminatet er tykkest her pga forsterkning

Posted Image

I et av stuerommene under babord benk i cockpiten

Her er bokstavene overført fra mal og til båten.... har brukt sprittusj, den sorte sviktet så den blå overtok...

Posted Image

Her er jobben gjort, selve fresingen tok en drøy halvtime tenker jeg... har frest en drøy mm tror jeg da...

Posted Image

Litt prøving med forskjellige slipestener ble gjort før jeg fant den optimale for meg.. Brukte en slik mulitfres fra Clas O til 129 kroner, og en slipesten som fulgte med denne på ca 8mm i diameter. denne funket perfekt holdt maskinen 90 grader på bokstavene... måtte holde litt hardt i starten slik at maskinen ikke gikk ut av posisjon..

Venter med sortmaling til sjøfartsdirektoratet har vært og målt skibet, sjekket papirene, bla. CE merkingen, samsvarserklæringen med hvilke ISO standarder skibet er bygget etter og brukerhåndboken...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...