skorpo Startet 31.August.2006 Del på Facebook Startet 31.August.2006 Eg har ein Yanmar 4JH3-DTHE 120 Hk. Eg har køyrt han sidan april, aldri vanskeleg å starte. Men vi får vel vinter i år og. Det er sjeldan så kaldt der båten ligg, men på fine dagar kan temperaturen synke til - 5 (og kanskje til - 10). Og om eg tar ein båttur kvar fjerde veke, blir det kanskje nettopp på disse dagane. Forrige eigar sa at kaldstart aldri var noko problem, men eg veit ikkje eksakt kor kaldt ver han har brukt båten i. I følge bruksanvisninga er forvarming ekstrautstyr, og det trur eg ikkje at eg har. Bør eg ettermontere gløding eller forvarming om eg skal bruke båten sporadisk på vinteren? - og er det ein kostbar sak? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Tviler på om det blir noe problem uten gløding på en såpass moderne motor. Jeg ville i det minste ha prøvd en vinter uten gløding først for å se om det faktisk er noe problem. Hvis den starter greit som den er, så er jo dette bortkastede penger rett og slett... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lotus Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 (redigert) Men har den ikke gløding som standard da? (den har forvarming av inntaksluft som ekstrautstyr) Redigert 31.August.2006 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skorpo Svart 31.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2006 Kanskje har du rett, Lotus. Manualen skriv om forvarming, nemner ikkje gløding det eg kan sjå. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Men har den ikke gløding som standard da? (den har forvarming av inntaksluft som ekstrautstyr) Har du det på din 4LHA da? Neppe standard det ene eller andre. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
olpi Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 Kjenner ikke akkurat din type motor, men har hatt 2 stk yanmar selv 55HK og 165 Hk. Begge disse starter veldig lett, nesten uansett temp. Ingen av dem har gløding. Yanmar har imidlertid begynt med gløding på nyere motorer for å tilfredstille utslippskrav. Bl.a. har 240Hk (6 syl) automatisk gløding i 4-5 minutter. Den gløder selv om man starter motoren. Lotus: Du må ikke sette på tenning for å lese av spenningnen vel? Kom til å tenke på at du kanskje blir lurt av glødingen hvis din motor har samme system som 240 Hk`n. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 (redigert) Men har den ikke gløding som standard da? (den har forvarming av inntaksluft som ekstrautstyr) Har du det på din 4LHA da? Neppe standard det ene eller andre.Min har forvarming av dieselenmed et skikkelig 12V grillelement av et eller annet slag, deretter glødeplugger på 95A og til slutt glødeelement for oppvarming av indre kjølesløyfe - også det på 95A. Gløding kan jeg la være å bruke. Diesel forvaring går på i det tenningen slås på. Er jeg rask, rekker den ikke lang gløding. Er jeg ikke fullt så rask, forvarmes diesel i inntil 20 sekunder. Om noe diesel forvarmes etter motorstart vites ikke, da varming av indre kjølesløyfe gir minus 60-80A i inntil 3-4 minutter selv om dynamoen lader. Med litt mer turtall er jeg fortsatt 40A på minus før jeg plutselig er 70A på pluss. Til sammen bruker dette strømkrevende greiene omlag 7Ah for en kaldstart på sommeren. Sikkert rasende kjekt på vinteren, men om sommeren........ Motoren starter jo og går som ei klokke i samme øyeblikk som jeg vrir på starteren. Høres kanskje litt rart ut, men jeg kan aldri huske at en start har tatt så lang tid som et helt sekund. Har inntrykk av at den tenner på første stempel som når toppen. Enorm overkill å bruke så mye strøm, det tar jo over 5 minutter før dynamoen har klart å putte de 7 Ah tilbake i batteribanken. 7 Ah i bytte for hva? Litt bedre miljø og ørlite grann mindre slitasje? Vet ikke produsenten at strøm er dyrt? Redigert 1.September.2006 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 (redigert) Lotus: Du må ikke sette på tenning for å lese av spenningnen vel? Kom til å tenke på at du kanskje blir lurt av glødingen hvis din motor har samme system som 240 Hk`n.Nei, battmeteret er koblet direkte til batteriet og viser spenningen uansett nøkkelposisjon og hovedbryterposisjon. Redigert 1.September.2006 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 En vel så viktig faktor her er vel at du har et friskt og stort nok startbatteri. OG under de forholdend du beskriver begynner nok forskjellen på et fritidsbatteri og et virkelig startbatteri å gjøre seg gjeldende. Endel båtleverandører (inkl. min) mener nok at et fritidsbatteri er godt nok - og det holder nok ut garantitiden ved sommerbruk. Jeg kjøpte likegodt to billige 60ah startbatterier som jeg paralellkoplet, og fikk meg 120Ah for under tusenlappen. Jeg har en 4LHA, og den er nok endel tyngre å sveive rundt enn 4JH, men anbefalt batteristørrelse finner du i manualen. Jeg har hatt båten ute i vinter, og det er som Lotus sier den starter utrolig kjapt - når 1. stempel er forbi toppen er den igang - nesten så du skvetter litt. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 2.September.2006 Del på Facebook Svart 2.September.2006 Min har forvarming av dieselenmed et skikkelig 12V grillelement av et eller annet slag, deretter glødeplugger på 95A og til slutt glødeelement for oppvarming av indre kjølesløyfe - også det på 95A.Det må jeg si er litt av et opplegg. Men som du sier er det nok ikke så veldig nødvendig på 4LHA-sereien. Bruker som sagt båten hele året. Nå i mars var det beinkaldt her i Stavanger-regionen. Startet ikke på de kaldeste dagene, men var utpå i 4-5 minusgrader. Bruker kanskje et 1/10 sek. lenger på å starte, men det er fortsatt godt som monentan tenning. Er da mer bekymret for tykk smøreolje. Kinner jo litt på starteren med stoppknappen inne. Tar likevel litt tid før enn oljetrykket er oppe. Vedrørende ettermontering av forvarming, så er nok dette å få kjøpt originalt hos Yanmar og koster helt sikkert en hel del vil jeg tro. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
skorpo Svart 3.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2006 Kinner jo litt på starteren med stoppknappen inne. Tar likevel litt tid før enn oljetrykket er oppe. Det betyr at du har som rutine at du kinner motoren før du starter når det er frost? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Det betyr at du har som rutine at du kinner motoren før du starter når det er frost?Ja, ikke så veldig lenge. 5-10 sek kanskje føre jeg slipper stoppknappen. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Arnstein Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Min har forvarming av dieselenmed et skikkelig 12V grillelement av et eller annet slag, deretter glødeplugger på 95A og til slutt glødeelement for oppvarming av indre kjølesløyfe - også det på 95A.Litt avsporing. Jeg har tenkt litt på dette du Lotus har på motoren din. Da jeg fikk overlevert båten i sin tid spurte jeg om det skulle glødes før start og fikk beskjed om at det ikke var montert glødeplugger da dette ikke er standardutstyr. Leste i manualen at både gløding og forvarming var ekstrautstyr. Har allitid hatt lys i "Diesel Preheat" lampen når tenningen slås på. Når jeg i dag holdt på med litt rutinemessig ettersyn, kom jeg på at dette måtte undersøkes litt nærmere. Satte på tenningen og lot den stå på med motorluka åpen. Etter ca. 20 sekunder forsvant lyset og jeg kunne tydelig høre et relè-klikk. Det rare er at det ikke er noe stort utslag på ampermeteret før og etter klikket (Vema shunt-meter uten skala) eller under prosessen. Prøvde også å gløde ved og snu nøkkelen mot venstre. Skjedde igenting. Hadde for så vidt ikke ventet det heller, for jeg kan ikke se glødeplugger. Så hvordan ser man at man harIkke har alle disse finessene? Man lærer visst noe hele tiden her . Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Sabeltann Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Har samme motor som deg (120hk 4jh3) Mener bestemt at det er gløding på min maskin. Er eget hakk på "nøkkelbrytener" om dere skjønner hva jeg mener. Har ikke brukt det enda.... Sitér dette innlegget Link to post
skorpo Svart 3.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2006 Man lærer visst noe hele tiden her . "Diesel preheat-lampe" har eg ikkje. Så vidt eg forstår på Lotus, er slik forvarming ikkje meint som starthjelp, men et tiltak for å avgrense utslipp/motorslitasje. Eit lite problem, dersom eg berre brukar båten kvar fjerde helg i tre - fire vintermånader, neppe verd kronene ved ettermontering og strømforbruket. Glødetrinn på nøkkelen - kan vri eit hakk til venstre for å gløde - har eg også. Men utforminga av kontrollpanelet er ein ting, motoren noko anna - og så vidt eg forstår innlegga ovanfor er det anten ikkje vanleg ELLER heller ikkje muleg å få glødeplugger til denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 (redigert) Skal kikke i bokami umiddelbart, ligger på do! skal gi lyd om jeg finner ut noe mere! Lagt til: Etter grundig ha lest min intruksjons bok ser jeg og at luftvarminen er OPTION (står det på dashbordet så tror jeg at det virker jeg...) . Så jeg skal sjekke nestegang jeg er i båten om dette fungerer.. Redigert 3.September.2006 av Sabeltann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.