Nefertiti Startet 31.August.2006 Del på Facebook Startet 31.August.2006 Seilbåt tråd uten å nevne Bavaria i tittelen. Spørs om "det tar av" like mye som andre tråder. SwedeStar 370 er omsider på sjøen. Den blir vist på "Båter i sjøen" neste helg, men jeg tviler på om jeg klarer å komme meg dit Om noen har tenkt seg dit, og svipper innom denne hadde det vært artig å få høre litt om hvordan den tar seg ut. Om den gir noe bra inntrykk osv. Gjerne noen interiørbilder... Håkan Södergren har mange fine konstruksjoner bak seg, har inntrykk av at Lidköping er nøye i båtbyggingen sin. Så om jeg hadde hatt litt mer akutt 3-fot syke så....kanskje. Den er innehaver av en del parametre jeg liker. Så om Bavaria er mye m3 for pengene, så er kanskje SwedeStar mye Seilbåt for pengene. Var det nok provokasjon? Er ikke "ferdig" med Nefertiti enda, så det får nå vente noen år. Dessuten er det et siffer for mye i prisen Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Ser tiltalende ut: http://www.lidkopingsbatsnickeri.se/ Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Virker som en real "kryssare". Ingen tvil om det svensken kan seilbåter. Jeg kommer helt sikker til å ta en tur ombord. Det er flott med utstillinger hvor du ser båtene i deres rette element. Når jeg skrev "kryssare" skyldes det 3,42 bred og 42% kjølvekt. Ser også att de produserer Omega 42. Kjente faktisk en som hadde en Omega 42, men hadde rorkult, fordi han synes feelinger er bedre med rorkult. Den 42 er "smal" i forhold til dagens båter. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Nefertiti Svart 1.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2006 Såvidt jeg vet er det svært få, om noen Omega 42 som er levert med noe annet enn rorkult. Svært vakker båt. Oppfatter likevel SwedeStar som mer attraktiv grunnet mer plass! Raskere, og lavere pris. blir spennende å se om den blir "godkjent" innenfor R36 klassen. Siden jeg vet hvor vanskelig det er å skaffe mannskap, er filosofien om lettseilthet viktig. Designet for selvslåer og assymetrisk spinnaker høres spennende ut. Om den likevel seiler opp til LYS 1.30...ja da har du båten for meg (om 4-5 år)? noen uthavner er det faktisk også et poeng at dybden ikke er alt for høy.... Krysser joda. Det gjør den nok, men den er ikke spesielt smal, eller mye kjølvekt (stikker bare 1.85) i forhold til konkurentene. Men da er kanskje SwedeStar 371 lansert, eller bankrenten på 14.7%... ...det er lov å drømme. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 Visst er det lov og drømme. Det er rett før jeg går med bilde av denne i lommeboka. LYS 1.30. Går over 10 knop for motor. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 3.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2006 Performance 35? Spennende sak absolutt... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Jepp. Kenneth Albinssons Performance 35. Det går noe j----- Tror en av skribentene her har en slik. Den er litt dyr. 1.5 MSEK. Sitér dette innlegget Link to post
espej Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Performance går som ei kule på unnavind, der er det ingen som tar oss. Men enn skal også seile fort på kryss for å henge med. Har litt fin trimming av båten ennå for å henge med der. Var ute på lørdag å seilte regatta på lørdag da var vi oppe i over 12 knop på surfene innover, blåste 8-9 ms. Skulle hatt 4-5 ms mere da hadde det blitt skikkelig gøy! SwedeStar 370 ser ut som en spennede båt , ta kanskje en tur på messa og ser på denne. Fast Born Performance35 Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 4.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2006 Enda en artig båt C&C 115, selv om det hadde vært greit med 3 lugarer? Sitér dette innlegget Link to post
hymer Svart 6.September.2006 Del på Facebook Svart 6.September.2006 (redigert) Hei Noe sen respons, men jeg tok noen få bilder av Swedestar 370 på öppet varv på orust. Den har snekkerier av ytterste klasse, og representantene ga et solid inntrykk. I denne klassen var det 2 båter til jeg festet meg ved: CB 365 og Arcona 370, spesielt CBen ga meg "vill ha" følelsen! (men det er jo bare for dyrt....) Redigert 6.September.2006 av hymer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 6.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2006 Pokker... den ser jo småpen ut inni og? Men er vel en del plast? Var dette versjonen med 1 akterlugar? Nei...det får vente. Noen fordeler med gammelbåt er det jo. At tilleggingen i dag gikk litt via utriggeren er ikke noe som gir søvnløse netter. Sitér dette innlegget Link to post
hymer Svart 6.September.2006 Del på Facebook Svart 6.September.2006 den ser jo småpen ut inni og? Men er vel en del plast? Var dette versjonen med 1 akterlugar? Nei, bortsett fra badet (som var ganske stort på denne med bare 1 akterlugar) så er det lite plast. det hvite på skroget ved nav.bordet en hvitmalt "garnering" som jeg hitil primært har sett i gamle skøyter, smak og behag, men jeg synes det er fint... Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 7.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2006 hvitmalt garnering er vel noe som Najad prøver seg på også (Najad 440), men med bredere bord. Og ja...det ser lekkert ut... Veldig spent på utviklingen av denne båten videre. Er den så rask som de sier? (Håkan har vel tegnet raske båter før) Vil prisen holde seg såvidt "lav". Hva vil leveringstiden bli? Og ikke minst når slår tre-fotssyken til... Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 7.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2006 En ting som slår meg når jeg ser på bildene er at plantegningen ikke ser helt ut som utstillingsbåten? Kartbordet er riktig vei, og badet ser større ut? Begge deler absolutt til det bedre... Sitér dette innlegget Link to post
hymer Svart 7.September.2006 Del på Facebook Svart 7.September.2006 (redigert) Dersom jeg ikke husker helt feil var det 3 alternativer mhp navbord: m separat stol/sitte på sofan/helt uten stol. Også bad og bysse hadde noen alternativer. Redigert 7.September.2006 av hymer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tool Svart 7.September.2006 Del på Facebook Svart 7.September.2006 Det skal bli spennende å se hvordan SwedeStar seiler. Om den seiler opp til sitt foreløpige LYS tall på 1,31. Båten har faktisk et par små cm kortere vannlinje enn CB 365, og den veier alltså 1000 kg mer. Til det har den 3 kvm mer seil enn en standard CB 365. Jeg tror det kan bli vrient å seile opp til LYS tallet. Og selvslående fokk kan man bare glemme i den sammenheng. Det finnes nå 13 registrerte CB365'ere i Norge. Godt mer enn halvparten seiles jevnlig i regatta, og av og til ganske fremgangsrikt. R36 klassen er utrolig spennende og jevn og det er en vrien klasse å etablere seg i med en ny båttype. Det skal i hvert fall være dyktige seilmakere med hele veien. Når man tar i betraktnig at det nå i høst er 8 år siden en gruppe norske seilere ga Carl Beyer i oppdrag å tegne det som ble CB365, så synes jeg Håkan Södergren har vært særdeles konservativ. Eller er dette gamle tegninger som han har børstet støvet av? Jeg finner ingen nyvinninger på SwedeStar som ikke CB'en har. Den var også designet for Gennaker seiling og selvslående fokk helt fra starten. CB'en støpes nå etter vakuminjiseringsmetoden og, den kan leveres med karbonrigg. De fleste båtene som i dag dominerer R36 klassen er 3-7 år gamle konstruksjoner. Flere av dem er allerede i ferd med å bli erstattet. Vellykkede konstruksjoner holder seg selvsagt lengst i verdi men det lønner seg neppe å kopiere dem. Mangfold er supert og takk og lov for at det finnes mye å velge mellom, men jeg ser ikke helt hvordan de skal presentere SwedeStar's "unique selling points". Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 7.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2006 Godt poeng, men jeg synes det er hyggelig at det i Skandinavia fremdeles kommer nye spennende båter. Det er altså 8 år siden CB365 kom, men som fortsatt er en attraktiv båt. Hva er nyprisen på en 365? Om den seiler opp til 1.30 som estimert lystall er vil vise seg. Den er altså 1000 kg tyngre enn CB365. Etter hva jeg kan se er 750 av disse plassert i kjølen. (2550 mot 1800). Elan 37 med 1.30 i LYS veier sånn sett 5900 kg, med 2250 i kjølen, og har 9.77 i vannlinje. (og 80 kvm duk, med Genoa). Kanskje konservativt, men relativt radikalt forhold til HS sine tidligere og andre konstruksjoner? Sitér dette innlegget Link to post
tool Svart 7.September.2006 Del på Facebook Svart 7.September.2006 De første CB'ene ble levert i 2000. Så ble det gjort noen endringer underveis men de har vært ganske små. Noen har gjort noen endringer på rigg. Et par har fått mer vinkling på salingshornen, de nyeste båtene har lavere skjørevinkel etc. Alt dette er tuning som gjør at båtene fortsatt blir bedre og bedre. Evolution....... Ny båt tror jeg koster rundt de 1,7 Mkr. De brukte som har vært omsatt i Norge siste 1,5 året har gått for 1,1 - 1,2. Da har det vært bra kevlarseil med. Det blir litt for upresist å vurdere kun kjølvekt, % og dybde. Tor Hove har sørget for at alle Elan 37'ene som er solgt i Norge har noenlunde lik spec. Jeg mener at de har T-bulb som CB'en har. Jeg har i hvert fall sett Tor H. har tatt med seg kryssmerket et stykke....... Ulempen med T-bulb. CB'en har i alle fall et smalt stål og epoksyblad, og så ligger all vekten i blybulben. Momentet kan ikke sammenlignes med en eliptisk blykjøl med samme dypgående. Skulle CB'en bli like stiv uten bulbkjølen så måtte dypgåendet bli mye større eller vekten antagelig høyere. Jeg har ikke sett kjølen på SwedeStar 370 men i følge beskrivelsen har den også en bulb. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 7.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2006 Revolusjonerende i klassen må vel bli X-35, men den er etter hva jeg skjønner tildels ekskludert fra R-36 siden den rett og slett er for rask...Og rask er den... Men det blir litt for lite Cruisingbåt etter min smak...Litt tre skal det være... Så da er det vel C&C som kanskje er mest revolusjonerende? Hvilke båter regnes egentlig for R36? Den litt vel flytende "klassen". Ca 36 fot, ca LYS 1.30 Bavaria 35 Match C&C 115 CB365 Dehler 36 Elan 37 First 36.7 Grand Soleil 37 Performance 35 Swedestar 370 X-35 X-362 X-37 Flere? Noen som bør være ekskludert? Noen som har en klinkende klar definisjon? Sitér dette innlegget Link to post
tool Svart 7.September.2006 Del på Facebook Svart 7.September.2006 Jeg deler nok smaken når det gjelder å kombinere litt klassisk "Orust inredning" med fartspotensiale. Så må jeg da hurtig si at hverken CB'en eller SwedeStar produseres på Orust. CB'en er litt ulv i fåreklær i så måte. Jeg tror ikke det finnes en entydig definisjon på LYS Racing inndelingene. Årsaken til å dele LYS i to forskjellige klasser kan kanskje sees på som om LYS har spilt fallit? Tanken bak er å få båter med like egenskaper i samme klasse. Ikke kun se på gjennomsnittlige fartspotensiale, som kan være sammensatt av mange egenskaper. De så kalte sportsbåtene er i så måte ganske like i egenskaper selv om det skiller på LYS tallet mellom en CB 365 og en C&C 115. Under Færdern i år hade R36 klassen LYS fra 1,28 til 1,35. Dette er godt innenfor veiledningen til LYS, som anbefaler maks 10%. For å skille sportsbåter fra crusingbåter beregner man en seilfaktor. I tidligere målebrev ble det også brukt betegnelse surf faktor. Sportsbåt er pr. definisjon de båter dom har en høyere seilfaktor enn 114. Den enkle formelen er som følger: SEIL-faktoren beregnes som SEIL = S * (LOH * BMAX)1/2 /DSPM formel 9.3.1 hvor LOH er skrogets største lengde i meter BMAX er skrogets største bredde i meter DSPM er deplasementet i tonn på 1000 kg og hvor seilarealet S beregnes som S = P * E / 2 + SS formel 9.3.2 hvor SS = 0.35 * SL * ( 1.8 * SPL + SMW) for båter med spinnaker eller gennaker formel 9.3.3 SS = T * J / 2 for båter uten spinnaker eller gennaker formel 9.3.4 For båter med gennaker settes SL = (ASLU + ASLE)/2, SWMAX = ASWM og SPL = TPS. Noen eksempler: Elan 37 har seilfaktor 107 (lavere enn definisjonen) First 36,7 har 114 X-362 Sport har 126 CB365 har 127 C&C 155 har 160 Performance 35 har 208* * Dette er en standard båt med LYS 1,30. Med mindre seil og LYS 1,25 kommer seilfaktor ned til 162. Dette er mao en litt ekstrem båt som helst vil ha medvind. Sportsbåtene kommer best til sin rett på slør og lens. Jeg skal ikke insinuere noe om hvem som fant på dette med R klasser men det var i hvert fall ingen med relativt nye båter. Men det finnes altså mange 80 talls båter med høy seilfaktor. Diva 35 og 39 har 127 resp. 131. Hvis du skal ta den helt ut skal rigge en Mini Transat 6.50 som Karl Otto Book's Pluto. Han har LYS 1,22 og en seilfaktor på 517. Når han har en kuling i ryggen skal propellgutta her på forumet følge med litt i sladrespeilet. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 7.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2006 Her i Stavanger får ikke Bashford 36 og X35 være med i R36 klassen....så litt snevrere her... Men kult, i målebrevet mitt har jeg seilfaktor på 108...altså mer enn Elan 37. Men båtkompisen min sin nye båt har da altså 114... Regner med at jeg blir med på å seile en 36.7 fra Bergen til ny hjemmehavn her. Blir nok oktober...men jeg er gal nok til å glede meg til noe sånt... ...men det er nå kjekt å seile en gammel "sportsbåt light" med Orust innredning også... ;) Men salongbordet mitt er fra Lidköping. Og om finishen på det bordet er representativt for SwedeStar også så... Men nå er det nå snart sesongslutt likevel... Sitér dette innlegget Link to post
tool Svart 7.September.2006 Del på Facebook Svart 7.September.2006 Omega 34'en er ikke å kimse av. Hvis det er en slik du har? Jeg lærte meg å seile i den. Har faktisk krysset Nordsjøen i den, seilt spinnaker på Loch Ness, og surfet langs Listalandet i 14 knop med spinnaker. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 7.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2006 Jepp...Omega 34. Og valget var relativt gjennomtenkt...og noen av egenskapene til Omegaene setter jeg høyt også på en evt. neste båt. Har foreløpig surferekord på 13.8 knop. Med kun storseil (1 rev). Med litt mannskap går den godt...men foreløpig sliter jeg litt med å hevde 1.17 i LYS. Iallefall til f.eks Mixer som har 1.16...Men det er vel helst oss ombord det er noe å gjøre med. ...ser forøvrig at et seilbåtemne (uten å harselere med Bavaria) har foreløpig flere visninger enn kinesiske dieselmotorer... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Er det noen som vet om det er solgt noen/mange swedestar 370 i Norge nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.