Jump to content

Kartlegging av bunnforhold

topa

Recommended Posts

Kansje ett tau og ett lodd? :crazy:

bortsett fra at ekkoloddet ikke går lenger ned enn til bunnen. Her er det snakk om kartegging av havbunnen

Vedr. Kambo Marina - jeg ville startet med en telefon til de. De har holdt på i mange år med å legge ut moringer og brygger og sånt. De har kanskje et nettverk dere kan dra nytte av :smiley:

Joda, jeg jobber med mange firmaer som driver med dette. Men når dybden er maks 10 meter så er det begrenset hva en får til. Også regner jeg med budsjettet ikke kan sammanlignes med offshoren. Kan jo ringe Western Geco, Geobird, Geoconsult, PGS og andre som driver slikt profft. De kan sikkert lede deg på rett spor.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)

Western Geco, Geobird, Geoconsult, PGS

Mnjo. Bortsett fra at de skal ha en halv million dollar kun for å stille opp.

Jeg antar at dette er et større kaianlegg.

Da må du enten slå deg ned til fast fjell for å finne det.

Eller bruke en såkalt "penetrating sounder" hvis det ikke er for langt.

Eller bruke sparker, boomer eller luftkanon for å finne det akustisk.

Jeg ville ringt Multiconsult. De har folk som kan dette.

Bruk et firma med en borerigg beregnet til å bore i fjell. En slik rigg kjører boret igjennom løsmassene temmelig fort, og en måler hvor langt det er før en når bunnen, og hvor mye lenger ned en kommer.

En slik rigg kan ikke bore fjell så dypt, men for løsmasse trenger en ikke styring på boret.

Riggen må stå på en dertil passende lekter.

Anbefaler å begynne med å spørre sjøfartsmuseet om de har registrert sjøfunn der hvis du ikke har gjort det allerede.

Hvis de har registreringer i nærheten er det nyttig å vite før pengene begynner å renne ut.

Hvis de har registrerte funn eller finner noe på befaring, så er det utbygger som må betale evt utgravning.

Mons

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...